به گزارش خبرنگار پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا، سید محمدعلی افشانی، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور امروز در جمع خبرنگاران به بیان مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در حوزه زیر ساخت‌های اربعین حسینی در کشور پرداخت.

چه تمهیداتی برای کمبود فضای پارکینگ‌ها و هزینه‌های پرداختی مردم در نظر گرفته شده است؟

 پارکینگ خودروهای شخصی که در مرز شلمچه به وسعت 60 هکتار، در مرز چذابه به وسعت 100 هکتار، در مرز خسروی به وسعت 140 هکتار، در مرز مهران به وسعت 100 هکتار و احداث و تکمیل زیر ساخت‌های پارکینگ پایانه برکت در مرز مهران برای اتوبوس‌های برون شهری با گنجایش حداقل هزار دستگاه خواهد بود، انجام شده است.

افشانی در خصوص هزینه استفاده از این پارکینگ‌ها نیز گفت: هزینه پارکینگ برای یک روز پارک معادل پنج هزار تومان خواهد بود و ورودی هم دریافت نخواهد شد. وی در خصوص زیر ساخت‌های آب، برق و فاضلاب هم گفت: احداث خط انتقال آب بستان به چذابه شامل 27 کیلومتر خط اصلی و 15 کیلومتر خطوط فرعی به منظور تأمین آب پایانه مرزی چذابه و مواکب واقع در مسیر انجام و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

حفر دو حلقه چاه و احداث خط انتقال آب به طول 12 کیلومتر به پایانه مهران با هدف تقویت شبکه موجود، احداث تأسیسات فاضلاب پایانه مرزی شلمچه و چذابه، احداث روشنایی و نصب برج نوری در مسیرهای منتهی به مرز و نصب و بهره‌برداری از چهار دستگاه تولید و بسته‌بندی آب در مرز شلمچه ـ مهران و شهرهای نجف به کربلا با ظرفیت تولید 400 هزار بسته آب جرعه‌ای از دیگر اقداماتی بود که معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور از اجرای آن‌ها خبر داد.

717.jpg

چه اقداماتی هنوز صورت نگرفته اما انجام آن‌ها ضرورت دارد؟

در محور ایلام به مهران حدود 700 متر تونل باید احداث شود که کار آن هنوز شروع نشده است. ساخت این تونل‌ها برای چهار بانده کردن مسیر ضروری است. در محور سوسنگرد به چذابه هم چند پل عظیم باید ساخته شود. به جز این طرح‌های بسیار مهم که تأثیرگذار هم خواهند‌ بود تلاش می‌شود سایر طرح‌ها نیز تا اربعین به اتمام برسد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور اظهار امیدواری کرد که تمام نواقص پارکینگ‌های مرزی تا اربعین رفع شود و گفت: جاده‌ها به صورت شطرنجی آسفالت می‌شوند که اگر بارندگی وجود داشته باشد مشکلاتی برای زائران به وجود نیاید.

وی در خصوص مشکلات مربوط به ارتباطات (تلفن و اینترنت) نیز گفت: سال گذشته در کشور عراق مشکلاتی وجود داشت که مقرر شد وزارت ارتباطات پیگیری‌ها و همکاری‌هایی با وزارت خارجه داشته باشند و این اشکالات را رفع کنند.

 آیا اقداماتی برای تکمیل زیر ساخت‌های ریلی و هوایی و توسعه این زیر ساخت‌ها انجام خواهد شد؟

یکی از مهم‌ترین محورهای حمل و نقل ایمن راه‌آهن است اما باید شبکه راه‌آهن احداث شود که از منطقه شلمچه سال‌هاست که این مسئله در حال پیگیری است و امیدوارم که شلمچه به بصره وصل شود چون بقیه خط هم در داخل عراق هست.

وی ادامه داد: برای احداث خط آهن جدید در محورهای دیگر چون این اقدام‌ زمان‌بر است و هزینه بالایی نیاز دارد و لازم است عراق هم در خاک خود این زیر ساخت‌ها را ایجاد کند، در درازمدت به آن‌ها توجه خواهد شد. در مورد حمل و نقل هوایی هم باید گفت که فرودگاه‌ها وجود دارند اما ترانزیت زائر از طریق هوایی حداکثر پنج تا 10 درصد خواهد‌ بود و مانند گذشته انتقال زائر خواهیم داشت.