تا بود بساط ذاکران، آهی داشت

دیگر به بساط ذاکران آهی نیست

استاد حاج علی آهی، نه تنها ذاکر و نه فقط شاعر بلکه عالم به معارف دینی و آگاه از مباحث اعتقادی بود. خدای متعال او را با هم‌نامش امیرالمؤمنین علیه‌السلام محشور کناد!

مرحوم «آهی»، در روز دوشنبه 14 آبان ماه 1307 ه.ش مطابق با 21 جمادی‌الاول 1346 ه.ق چشم به دنیا گشود و پس از یک عمر خدمت به آستان مقدس حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در روز یک‌شنبه 16 فروردین 1394 ه.ش مطابق با 15 جمادی‌الثانی 1436 ه.ق بدرود حیات گفت.

در شعر «آهی» تخلص می‌کرد و مجموعه اشعارش دو سه باری منتشر شد ولی کامل و جامع‌ترین آن‌ها با عنوان «انوار معرفت» به اهتمام انتشارات محمل و در سال 1393 به زیور طبع آراسته شد.

راه اندازی «خانه مداحان اهل‌البیت (ع)» در تهران واقع در خیابان مشکی (فخرآباد سابق) از خدمات ارزنده ایشان بود. همچنین احداث قطعه روضه الحسین (ع) در بهشت زهرا سلام الله علیها، مختص دفن ذاکران و شاعران آل الله علیهم صلوات الله نیز از کارهای خوب ایشان بود.

فرزندان استاد هم یادگاران خلف پدر هستند. استاد حسین آهی که در دنیای ادبیات و در حوزه تحقیق و تصحیح شناخته شده و در علم عروض، بسیار متبحرند، فرزند ایشانند. او نیز چون پدر طبع شعر دارد و «ابن آهی» تخلص می‌کند. حاج حسن آهی هم در امور ستایشگران اهل‌بیت (ع) دستی از دور و نزدیک بر آتش دارد و در زمان پدر، همراه و هم‌گام ایشان به کار و تلاش در این عرصه مشغول بود.

فرصت کم است و اجازه نمی‌دهد در این نوشتار به وجهه علمی ایشان روی کنیم و فقط به بهانه سالگرد رحلت ایشان یک رباعی و یک غزل از او را زمزمه می‌کنیم:

 

رباعی

حیران، بشر از شجاعت عباس است

چشم همه بر عنایت عباس است

از پنج امام، کسب فَیض، او دارد

این منزلت و سعادت عباس است

 

غزل

عباس، اى برادر با جان برابرم

بودى به باغ حُسن، تو سرو و صنوبرم

 

یا کاشفَ‌الکُروب، ز جا خیز و کن نظر

در خیمه هست منتظر آب، دخترم

 

خیز و بتاب در حَرَم، اى ماه هاشمى

ترسم شود سیاه چو شب، روز خواهرم

 

تا دیده دید، دیده پرخون تو، فشاند

سیل سِرشک از مژه، بر چهر انورم

 

دستى کنار پیکر پاکت فتاده است

دست دگر کجاست؟ که نزدیکت آورم

 

شد آب، ز آتش غمت، اى خفته روى خاک

مانند شمع سوخته، از پاى تا سرم

 

اى طایرى که بال و پرت را شکسته‏اند

بى‌شک تو را نظاره کند جد اطهرم

 

«آهى»، شکسته‌دل شد و با اشک خون نوشت

غمنامه گشت از غم عباس، دفترم

 

برای مشاهده مجموعه اشعار حاج علی آهی (آهی) در سایت کرب‌وبلا اینجا و مجموعه اشعار حسین آهی (ابن آهی) اینجا را کلیک کنید. همچنین می‌توانید برای مشاهده بیش از 6500 شعر عاشورایی از بیش از 1100 شاعر به بخش اشعار سایت کرب‌وبلا مراجعه کنید.