به گزارش پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا، درب‌های آستان حضرت مسلم‌بن‌عقیل (ع) که به تازگی در آبادان ساخته شده به‌ زودی به شهر کوفه و بارگاه ایشان منتقل می‌شود. به گفته دکتر هادی انصاری؛ پژوهشگر و تاریخ‌شناس، عرض درب‌های ساخته شده آستان مقدس حضرت مسلم (ع) 3 متر و 12 سانتی‌متر و ارتفاع آن 5 متر و 25 سانتی‌متر تعبیه شده است. درب‌های آستان حضرت مسلم (ع) به صورت 2 رو هستند به‌طوری که یک روی درب‌ها کاملا با نقره، نقش و نگار داده شده و بر روى دیگر درب‌های ساخته شده، نقش‌های خاتم‌کاری قرار گرفته است. 

درب‌های ساخته شده بر رواق بانوان که به صحن مطهر گشوده مى‌شود، قرار داده خواهد شد. این سبک از ساخت درب که یک سوی آن نقره و سوی دیگر خاتم‌کاری شده است برای نخستین بار در عتبات عالیات به کار برده می‌شود. هزینه ساخت این درب‌ها از سوى آستان حضرت مسلم (ع) و مردم نیکوکار آبادان، تامین شده است. هادی انصاری؛ پژوهشگر و تاریخ‌شناس درباره درب‌های ساخته شده برای بارگاه حضرت مسلم (ع) توضیح داد: درب‌های این‌ چنینی با این هنر و کیفیت، برای نخستین بار در اعتاب مقدسه ساخته می‌شود. وی ادامه داد: در گذشته یک روی درب‌های اعتاب مقدسه را با طلا یا نقره و روی دیگر را با چوب یا تخته ساده‌ای تزیین می‌کردند اما نقش و نگار درب ساخته شده با همه درب‌های قبلی متفاوت است.

این پژوهشگر و تاریخ‌شناس در تشریح نقطه جایگزینی این درب‌ها و علت خاتم‌کاری در بخش دیگر درب‌ها تصریح کرد: در ضلع شرقی مرقد مطهر حضرت مسلم (ع) رواقی زیبا ساخته شده که حدود یک سال قبل مراسم افتتاح آن انجام گرفته است؛ این درب رو به صحن باز و بسته می‌شود بنابراین باید منظره یک سوی آن نقره و روی دیگر درب با خاتم‌کاری تزیین شود تا زیبایی خاصی را جلوه‌گر باشد.

به گفته انصاری، هنرمندان این درب‌ها را با ظرافت و زیبایی خاصی ساخته‌اند و قرار بر این است تا در اولین فرصت کار نصب و بهره‌برداری انجام گیرد.

وی اظهار کرد: درب‌های اصلی بارگاه حضرت مسلم (ع) از روکش طلا است و درب‌های جدیدی که برای رواق شرقی تدارک دیده شده نیز از زیبایی منحصر به فردی برخوردار است.