به گزارش پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا، ملیله نقره شاید نیازمند ابزارهای متعددی نباشد اما این هوش، استعداد، صبر و حوصله و توانمندی سرانگشتان هنرمند است که موجب خلق اثر می‌شود.

اغلب به دلیل سختی کار، آثار ملیله نقره در ابعاد کوچک تولید می‌شود و با این‌ وجود هنرمند برجسته ملیله استان اردبیل، دست به ساخت ماکتی در ابعاد بزرگ زده است؛ اثری که ماندگار خواهد بود.
ملیله‌کاری از جمله صنایع ساخت زیورآلات، ظروف تزئینی و اشیای زینتی با بهره‌گیری از فلزات گران‌بها است که به دلیل ظرافت در ساخت به عنوان یکی از هنرهای اصیل دستی محسوب می‌شود.
آثار مکشوفه قدمت این هنر را به سال‌های 330 تا 550 قبل از میلاد مسیح اتصال می‌دهد که به روایت کتب تاریخی به دلیل زیبایی و قیمتی بودن این گروه از صنایع ظریفه در زمان تاراج اسکندر و سپاهیان وی اثری از آن در مرزهای محدود به کشور باقی نمانده است.
 

تمرین هنری سه هزار ساله از 10 سالگی

با این‌ وجود کشفیات باستان‌شناسی و آثار به جا مانده بیانگر قدمت سه هزار ساله این هنر است به طوری که نمونه این اکتشافات در اطراف بقعه شیخ صفی‌الدین، وجود آثار ملیله در اردبیل را به اثبات می‌رساند.
ملیله‌کاران اردبیلی همواره در سطوح بین‌المللی خوش درخشیده‌اند و نمونه آن‌ها محمد اصغرنژاد است که از 10 سالگی نزد احمد اصغرنژاد تولید ملیله را با طلا و نقره ممارست کرده است.
با بیش از 40 سال تجربه تولید آثار ملیله نقره یکی از کهنه‌کاران این صنعت است. صنعتی که بسیاری از علاقه‌مندان را مدهوش خود می‌سازد اما به واسطه سختی کار در همان ماه‌های نخست گروه کثیری ترک آن می‌گویند.
اصغرنژاد بخشی از منزل شخصی خود را به کارگاه خلق آثار هنری بی‌نظیر مبدل ساخته و با ابزارهای ساده، ماه‌ها برای تولید یک اثر وقت صرف می‌کند.
 

350 قطعه برای ساخت هر پنجره ضریح امام

26 ماه از زمانی که تصمیم گرفت ماکت ضریح شش گوشه امام حسین (ع) را تولید کند، سپری شده است. به تعبیر افرادی که از نزدیک روند ساخت این اثر هنری را دیده‌اند، این اثر به قدری نفیس است که جز با عشق و اعتقاد قلبی تولید آن امکان‌پذیر نبوده است.
معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی استان اردبیل در این خصوص تصریح کرد: این اثر نفیس برای اولین بار تولید شده و به واقع غیر قابل قیمت‌گذاری و جزو آثار نفیس صنایع‌دستی استان اردبیل و حتی کشور است.
علیرضا دباغ عبداللهی با تأکید به این‌که این اثر شناسنامه آثار تولیدی استان در ملیله نقره محسوب می‌شود، متذکر شد: تکنیک‌های متعدد در تولید این اثر صرف شده و هنرمند با مهارت و تعهد بالایی آن را تولید کرده است.
مطابق اظهارات هنرمند ملیله‌کار نیز برای تولید این اثر ضریح امام حسین (ع) در 30 بخش مجزا تقسیم‌بندی شده و فقط 20 پنجره پیرامون آن اجرا شده است که هر یک 350 قطعه کوچک در حد چند میلی‌متر از مفتول نقره است.
اصغرنژاد افزود: این قطعات حرارت داده شده و به شکلی که مورد نظر است، فرم می‌گیرد و سپس با قطعات دیگر جوش داده می‌شود.
وی متذکر شد: تکمیل این اثر حداقل به پنج ماه دیگر نیز نیاز دارد و به اسم و عشق امام حسین (ع) ساخته شده است.


خاندان اهل‌بیت (ع) خود سراسر انگیزه خلق اثر است

ضریح شش گوشه اولین اثر محمد اصغرنژاد به عشق اهل‌بیت (ع) نیست. پیش از این گهواره منتسب به حضرت رقیه سلام الله علیها، قاب قرآن منتسب به امام حسن (ع) و شمشیر ذوالفقار منتسب به امام علی (ع) در دهه 70 همه ملیله نقره مزین به طلا با دستان هنرمند او تولید و به آستان قدس رضوی تقدیم شده است.
این هنرمند معتقد است خاندان اهل‌بیت (ع) خود سراسر انگیزه خلق اثر هستند و در میان آن‌ها عشق به امام حسین (ع) در روح و روان هر اردبیلی ریشه دوانده است.
به گفته اصغرنژاد این‌که همه‌ ساله بیش از 20 میلیون نفر با پای پیاده به کربلا می‌روند جز به واسطه عشق و محبت نیست.
این اثر در ابعاد بزرگ و تکنیک‌هایی که برای ساخت آن صرف شده به واقع یک اعجاز هنری و گویای توانمندی هنرمندان این استان است، همین علاقه قلبی است که اردبیل را به پایتخت حسینی شهره ساخته و این هنرمند در نظر دارد ضریح شش گوشه خود را نیز به آستان قدس رضوی تقدیم کند.
 هر چند دو گزینه انتقال به کربلا و یا نگهداری در موزه آستان قدس مطرح بوده اما هنرمند اردبیلی معتقد است آثار هنری این کشور باید در داخل مرزهای آن نگهداری شوند.
معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی استان متذکر شد: به دلیل سختی کار ملیله نقره و این‌که انعطاف زیادی در مقابل هدایت حرارتی دارد، عموما هنرمندان آثار خود را در ابعاد کوچک تولید می‌کنند.
دباغ عبداللهی تصریح کرد: این اثر در ابعاد بزرگ و تکنیک‌هایی که برای ساخت آن صرف شده به واقع یک اعجاز هنری و گویای توانمندی هنرمندان این استان است.
آن‌چه در تولیدات ملیله نقره اعجاز کارشناسان را برانگیخته، بهره‌گیری از معرفت و اخلاق و توجه به طرح‌های بومی و اصالت‌های هنری است.
در واقع هر تولید ملیله نقره خود به منزله پیمایش در تاریخ این هنر ظریف بوده و گواه دستان معتقد و مؤمن هنرمندان اردبیلی است و به واسطه اعتقاد قلبی است که آثار تولیدی چشم‌نواز هر بیننده است و در حافظه زیباشناسی وی ماندگار می‌شود.

 

206.jpg

2116.jpg

248.jpg

254.jpg