به گزارش پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین ناصر رفیعی با اشاره به این‌که برخی از گناهان فردی نیست، اظهار کرد: قرآن کریم در آیاتی از یهودیان گله می‌کند؛ چرا که این افراد با انکار رسالت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم، گناهی اجتماعی را انجام دادند و این افراد بودند که برای رسیدن به مادیات دنیا قلم‌ها را دست گرفته و به فرستادگان الهی دروغ نسبت دادند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که روایات قرآن کریم ملاک بهشتی‌ها و جهنمی‌ها را مشخص کرده است، اضافه کرد: عمر و سلامتی به‌عنوان سرمایه‌های انسان است اما فردی می‌تواند به بهشت برسد که از این سرمایه‌ها درست استفاده کند نه این‌که با این سرمایه‌ها به دنبال انجام گناه باشد.

وی با تأکید بر این‌که قبیله و نژاد هیچ تأثیری در اعمال نیک افراد ندارد، مطرح کرد: تکرار گناه سبب می‌شود که انسان زندگی خود را توأم با آلودگی دنبال کند و در نقطه مقابل نیز تکرار خوبی‌ها می‌تواند زندگی انسان را با نیکی همراه سازد.

حجت‌ الاسلام‌ و المسلمین رفیعی خاطرنشان کرد: افراد گناهکار با عملکردهای اشتباه خود دنیای مادی را به دنیای معنوی می‌فروشند چرا که نسبت به حقیقت عمل خود و ارزش دنیای آخرت بی‌توجه هستند.

وی انفاق کردن، کنترل کردن خشم، گذشتن از اشتباه‌های مردم و نیکی کردن را از اعمال صالح برشمرد و ادامه داد: افرادی که خداوند متعال را باور دارند و با نیت نزدیکی به خداوند عمل صالح را انجام می‌دهند اهل بهشت خواهند بود.

دکتر رفیعی بابیان این‌که مسیرهای مختلفی برای رسیدن انسان به بهشت وجود دارد، عنوان کرد: هر چند انجام دستورات دینی برای همگان واجب است اما در طول تاریخ افرادی بسیاری بودند که با عنایت ائمه اطهار علیهم‌السلام مسیر زندگی خود را تغییر دادند و بهشتی شدند.

عضو هیئت‌ علمی جامعه‌المصطفی‌العالمیه با تأکید بر این‌که فردی که برای امام حسین (ع) گریه می‌کند سمت گناه نمی‌رود، گفت: اگر فردی با سالار شهیدان کربلا ارتباط معنوی خود را حفظ کند سمت گناه نمی‌رود، گریه برای امام حسین (ع) انسان را از گناه بازمی‌دارد.