به گزارش پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا:

بر پایه لایحه بودجه سال 97 که رئیس‌جمهور کشور تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد، عوارض خروج از کشور بر اساس رشدی بی‌سابقه، از 75 هزار تومان به 220 هزار تومان رسید که افزایش سه برابری را نشان می‌دهد.

در لایحه بودجه سال آینده عوارض خروج از کشور زائران حج تمتع، عمره و عتبات عالیات برای هر نفر 110 هزار تومان در نظر گرفته شده بود و نکته قابل توجه در این بود که ارقام تعیین شده در این بند برای سفر دوم به میزان 50 درصد و سفرهای سوم و بیشتر به میزان 100درصد افزایش خواهند داشت.

بعد از اعلام این عوارض و چالش‌هایی که ممکن بود در رابطه با سفرهای زیارتی مواجه شود، کمسیون تلفیق آن را بدون تغییر و همچون سال گذشته تصویب کرد که بر همین اساس علی‌اصغر یوسف‌نژاد، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس مصوبه این کمیسیون، عوارض خروج از کشور برای زائرین مکه و کربلا در سال آینده افزایش نمی‌یابد و زائرین اربعین نیز از پرداخت عوارض معاف می‌شوند.

وی گفت: بر اساس مصوبه این کمیسیون، عوارض خروج از کشور برای زائران عتبات عالیات (سوریه، عراق، عربستان) بر اساس قانون بودجه سال 97 خواهد بود یعنی مبالغ عوارضی برای این بخش همانند سال گذشته خواهد بود.

وی اضافه کرد: عوارض خروج از کشور برای زائران اربعین نیز که قصد سفر به عراق را دارند که مدت زمان آن 40 روز خواهد بود از پرداخت عوارض معاف هستند، در مورد عوارض خروج از کشور برای سایر کشورها نیز هنوز تصمیم‌گیری نشده است. عوارض خروج از کشور برای زیارت عتبات عالیات به صورت هوایی 37 هزار و 500 و زمینی 12 هزار و 500 تومان است.

به گزارش ایکنا، پیش از این، در لایحه بودجه 97 عوارض خروج از کشور سه برابر شده بود. بر اساس لایحه تقدیمی دولت به مجلس در بودجه 97 عوارض خروج از کشور به 220 هزار‌ تومان افزایش پیدا می‌کند. این عوارض در حال حاضر 75 هزار تومان تومان است. به بیان ساده‌تر، عوارض مذکور حدود سه برابر شده است که این مسأله در رابطه با عوارض سفر به عتبات عالیات به میزان سال 96 تعیین شد.