به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی آستان حسینی، «مرکز تحقیقات و پژوهش‌های کربلا» وابسته به آستان حسینی اعلام کرد: دانشگاه‌های بغداد، المستنصریه، کربلا، کوفه، بابل، المثنی، واسط، ذی قار، بصره، میسان، دیالی، قادسیه، کرکوک، النهرین، دانشکده امام کاظم علیه‌السلام و مؤسسه بیت‌الحکمه عراق در تأسیس شورای علمی آکادمیک اربعین همکاری داشته‌اند.

«عبدالامیر قریشی»، مدیر مرکز تحقیقات و پژوهش‌های کربلا در این باره تصریح کرد: در شورای علمی آکادمیک زیارت اربعین، نماینده استاندار کربلا، نماینده‌ای از شورای استانی و نمایندگانی از دانشگاه‌‌ها حضور دارند که ضمن تدوین برنامه‌های تئوری، نحوه اجرایی کردن آن‌ها را به شیوه‌های علمی بررسی کرده و برای اجرا به سازمان‌های مربوط ابلاغ می‌کنند.

وی با اشاره به اعتقاد آستان حسینی و «شیخ عبدالمهدی کربلایی»، متولی شرعی آستان به کار علمی و دانشگاهی تصریح کرد: زیارت اربعین پدیده‌ای متمدنانه، فرهنگی و بی‌نظیر در جهان است، اما اکنون مشکلاتی در برگزاری این مراسم وجود دارد که باید برطرف شود.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد تحول در برنامه‌ریزی و ارائه خدمات در برگزاری این زیارت و ارائه تسهیلات لازم به زائران توضیح داد: از جمله اموری که این شورا به آن می‌پردازد، بررسی مسائل اقتصادی استانداری کربلا، تامین زیرساخت‌ها و تبین جنبه فرهنگی و متمدنانه اهل‌بیت (ع) است.

مدیر مرکز تحقیقات و پژوهش‌های کربلا همچنین تاکید کرد: این مرکز پیش از این برای ثبت زیارت میلیونی اربعین در فهرست آثار معنوی سازمان یونسکو تلاش کرده است.