به گزارش کرب‌‌وبلا علی اصغر جمشیدی، مسئول دفتر امور کنسولی ایران در کاظمین طی یادداشت ارسالی به خبرگزاری ایکنا به «آسیب‌شناسی ساماندهی زائرین ایرانی پیاده‌روی اربعین در عراق» پرداخته است.

در این یادداشت آمده است: با توجه به تجربه سه ساله حضور در متن رسیدگی به مشکلات زائرین ایرانی اربعین، نکات زیر به عنوان نقاط ضعف در ساماندهی این راهپیمایی عظیم کاملا محسوس و هر ساله موجب وارد آمدن خسارت، تلفات، رنج و آسیب‌های جسمی، روحی و مالی به زائرین می‌شود:

1- مشکل بیمه درمانی زائران: بسیاری از زائران از بیمه بودن خود و از شرکت بیمه‌ای که آن‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد، اطلاعی ندارند. لذا در صورت حادثه (تصادف)، فوت یا مجروح شدن و نیاز به دریافت هر گونه خدمات درمانی، تمام هزینه‌ها را باید خود یا همراهانشان پرداخت کنند. اکثر این زائران هم از قشر ضعیف هستند و توانایی مالی ندارند.

تنها یک شرکت بیمه هست که در عراق و شهرهای مختلف آن نماینده دارد و آن هم فقط بیماران بیمه شده شرکت متبوع خود را پوشش می‌دهد. متاسفانه تعداد قابل توجهی از افراد مجروح یا فوت شده بر اثر تصادفات رانندگی یا مرگ طبیعی فاقد بیمه مطلوب در این زمینه هستند و همین مسأله بار مالی سنگینی به زائران وارد می‌کند.

2- نبود نظارت پزشکی و معاینه قبل از اعزام بر روی زائران: هر ساله افراد بیمار از جمله بیماران قلبی، بانوان باردار، بیماران دارای اختلال حواس و افراد سالخورده فاقد توان کافی حرکتی طی مراسم اربعین وارد عراق می‌شوند و به دلیل شرایط خاصشان مشکلات بسیار زیادی برای خود، خانواده، همراهان و مراکز کنسولی ایجاد می‌کنند، خود نیز از فیض زیارت محروم می‌مانند. لذا اخذ گواهی سلامت برای کلیه زائرین قبل از ورود به عراق اقدامی است که می‌تواند میزان مشکلات را کاهش دهد.

اطلاع‌رسانی درست به زائران و تشریح شرایط ویژه اربعین از جمله شلوغی بسیار زیاد حرم‌ها، سنگینی پیاده‌روی اربعین و مشکلاتی که این پیاده‌روی برای بانوان باردار، افراد مسن و زائرانی با بیماری زمینه‌ای می‌تواند ایجاد کند نیز می‌تواند نقش قابل توجهی در مدیریت حضور افراد بیمار در این مراسم داشته باشد. متأسفانه امسال در شهر کاظمین یک بانوی ایرانی دچار سقط جنین شد و گم شدن یک پیرمرد که دچار اختلال حواس بود نیز مشکلات زیادی برای اعضای کاروان و مسئولان کنسولی به وجود آورد.

3- مشکلات مربوط به ارتباطات تلفنی: ارتباط تلفنی از طریق خطوط تلفن همراه مابین زائرین، مسئول کاروان و همراهان امری لازم و ضروری است. اما متاسفانه هر ساله شاهد هستیم که بسیاری از زائرین یا فاقد تلفن همراه هستند و یا به دلیل هزینه سنگین رومینگ خطوط داخلی تلفن همراه، آن را فعال نکرده‌اند، افرادی نیز که از سیم کارت‌های عراقی استفاده می‌کنند از آن جایی که معمولا شماره خود را حفظ نیستند و باید مدام تلفن خود را شارژ کنند در استفاده از تلفن همراه دچار مشکل هستند. اکثر گمشدگان ایرانی در ایام اربعین در عراق نیز از این دسته هستند که نتوانسته‌اند با تلفن همراه مسئول کاروان یا همراهان خود را پیدا کنند.

4- عدم آموزش زائران در خصوص موارد مختلف که آگاهی از آن‌ها برای زائرین بسیار ضروری است از جمله: چگونگی حفظ و نگهداری گذرنامه‌های خود، آگاهی از مراکز و محل استقرار دفاتر کنسولی که در صورت بروز هر نوع مشکل به این دفاتر در شهرهای مختلف عراق (کاظمین، کربلا، نجف و بصره) مراجعه کنند، آگاهی از لزوم انتخاب شرکت بیمه مناسب توسط زائرین که درصورت بروز هر گونه حادثه و سوانح، آن‌ها را کاملا تحت پوشش قرار دهد و...

5- ایجاد مراکزی برای نگهداری گمشدگان با هماهنگی مسئولان ایرانی و عراقی در شهرهای مختلف عراق (کاظمین، کربلا، نجف، در مسیر نجف به کربلا، بصره و مرز مهران) که همه زائرین از آن آگاهی داشته باشند و در صورت نیاز سریعا به این مراکز مراجعه و عزیزان خود را پیدا کنند.

6- تجهیز مراکز و درمانگاه‌های هلال احمر مستقر در شهرهای مختلف زیارتی عراق به آمبولانس به تعداد مکفی تا در صورت لزوم بیماران و مجروحین را به مراکز درمانی (مرز ایران) منتقل کنند. در حال حاضر درمانگاه ایران در کاظمین یک دستگاه آمبولانس برای انتقال مجروحان دارد اما در ایام اربعین به دلیل حجم بالای زائران و نیاز به انتقال تعداد زیادی از زائران به مراکز درمانی کاظمین، بغداد و یا بازگرداندن مجروحان به ایران نیاز به تعداد بیشتری آمبولانس وجود دارد.