به گزارش کرب‌و‌بلا، رئیس ستاد اربعین در خصوص لغو روادید بین ایران و عراق گفت: لغو روادید زمینه‌هایی را لازم دارد و اگر این زمینه‌ها تا حدی فراهم شود دو کشور نسبت به لغو آن اقدام می‌کنند.

حسین ذوالفقاری با اعلام این خبر که دولت ایران با لغو روادید کاملا موافق است و این طرف عراقی است که تا به امروز با موضوع لغو روادید موافقت نکرده است، گفت: دولت عراق در این زمینه دو ملاحظه اساسی را اعلام کرده، یکی بحث امنیتی و دیگری بحث زیر ساخت‌ها در این کشور است.

وی ادامه داد: دولت عراق معتقد است که اگر روادید را لغو کند و تعداد زائران افزایش یابد، ممکن است به لحاظ خدمت‌رسانی به آن‌ها در حوزه‌هایی مثل جاده‌ای، حمل و نقل و اسکان دچار مشکل شود.

این در حالی است که پایگاه اینترنتی خبری السومریه نیوز عراق چندی پیش اعلام کرد: راجح الموسوی سفیر عراق در تهران گفته است بغداد قصد دارد پس از نابودی کامل داعش و از بین رفتن خطر تروریست‌ها روادید را برای زائرن ایرانی لغو کند.

گفتنی است میرمسعود حسینیان، سرکنسول ایران در کربلا چندی پیش در گفت‌و‌گو با وب‌سایت کرب‌و‌بلا نیز با بیان این‌که بحث ویزا بحث حاکمیتی است و دولت عراق باید با لغو روادید موافقت کند گفت: ما نمی‌توانیم به عراق به زور بگوییم از ما ویزا نگیرید؛ مثل یک کارت دعوت می‌ماند؛ بدون کارت دعوت نمی‌توان وارد جایی شد. از طرفی این یک امر متقابل است. ما ویزا می‌گیریم، آن‌ها هم ویزا می‌گیرند. سوم این‌که در رابطه با خود اربعین بارها در سطح ریاست جمهوری با ستاد بازسازی عراق صحبت کردیم که امشب شما بگویید ما ویزای خودمان را لغو می‌کنیم اما این مساله چند مشکل دارد.

حسینیان ادامه داد: موضوع اول مساله زیرساخت‌هاست؛ می‌گویند الان که اربعین است دو سه میلیون ایرانی می‌آیند. در طول سال 5 میلیون ایرانی به عراق سفر می‌کنند. ما جاده و خیابان لازم داریم اگر این پنج میلیون به ده میلیون نفر برسد در این شرایط مشکلاتی خواهیم داشت.

وی افزود: موضوع دوم بحث‌های امنیتی است؛ آن‌ها می‌گویند ویزا یعنی کنترل کردن و لغو روادید تدبیرات امنیتی ویژه‌تری را می‌طلبد که در حال حاضر عراق از چنین توانایی برخوردار نیست.

وی ادامه داد: موضوع سوم بحث‌های اقتصادی مربوط به روادید است که با توجه به جنگ، طرف عراقی می‌گوید ما به این پول برای بازسازی نیاز داریم.

حسینیان تاکید کرد: این طرف عراقی است که نمی‌خواهد ویزا لغو شود وگر نه ما بارها در سطوح مختلف ریاست جمهوری و وزرا گفته‌ایم اما در نهایت خود عراقی‌ها حاضر به لغو ویزا نیستند.