به گزارش کرب‌و‌بلا، حمیدرضا گودرزی، دبیر ستاد اربعین استان تهران با حضور در استودیو رادیو اربعین گفت: 16 نقطه در سراسر کشور برای تهیه ویزای اربعین فعال هستند.

وی با تاکید بر لزوم خروج قانونی زوار از کشور برای زیارت اربعین گفت: در تهران سفارت عراق و در غرب تهران استان کرج برای صدور ویزای اربعین مشغول فعالیت هستند.

گودرزی افزود: برای اتباع خارجی دفتر کنسولی در ورامین به زودی راه‌اندازی خواهد شد. همچنین در رابطه با افاغنه‌ای که مدرک قانونی برای ثبت‌نام نهایی ندارند باید اتباع عزیز کشور افغانستان به دفاتر کفالتی که مربوط به اداره کل اتباع خارجی وزارت کشور است، مراجعه کنند تا یک سری مدارک قانونی را دریافت کنند و راهنمایی بگیرند.

دبیر ستاد اربعین استان تهران مرز مهران را مرز خروجی برای زوار تهرانی عنوان کرد و گفت: سال گذشته 67 درصد زوار اربعین از مرز مهران خارج شدند و امسال نیز مرز مهران برای زوار تهرانی در نظر گرفته شده است اما زوار تا جایی که می‌توانند برای جلوگیری از ازدحام در این مرز به سه مرز دیگر مراجعه کنند. 

وی تاکید کرد: با توجه به ازدیاد جمعیت در مرز تهران زواری که مرز خروجی آنان مرز مهران نیست اجازه خروج از این مرز را نخواهند نداشت تا از ازدحام جمعیت در این مرز جلوگیری شود.

گودرزی همچنین گفت: در روزهای عادی سال، صدور ویزای عراق در دفاتر چهارگانه‌ای که در تهران، مشهد، کرمانشاه و اهواز بود، صادر می‌شد اما با توجه به مراسم اربعین در 12 نقطه دیگر کشور نیز دفاتر دیگری راه‌اندازی شده است. 

وی همچنین تاکید کرد: صدور ویزا و گذرنامه بیش از دو روز طول نخواهد کشید اما عزیزانی که قصد دریافت ویزا و گذرنامه را دارند این کار را به روزهای آخر موکول نکنند.

گودرزی همچنین با توجه به حاشیه‌های ایجاد شده در خصوص هزینه‌های سفر اربعین گفت: سال گذشته بحث بیمه با فراز و نشیب‌های خاص خود انجام پذیرفت اما ما شاهد دو اتفاق در سامرا و حله بودیم که تعدادی شهید و تعدادی مجروح شدند. حسنی که بیمه اربعین دارد این است که خدمات را هم در عراق و هم در داخل کشور ارائه می‌دهد.

او همچنین هزینه بیمه را 1800 تومان عنوان کرد و افزود: خدمات سرپایی هلال احمر 6200 تومان و بحث خدمات دفتری صدور ویزا و... 10900 تومان است. همچنین سفارت عراق 40 دلار دریافت می‌کند که نوسان قیمت دلار در بالا و پایین شدن نرخ آن تاثیر دارد اما هزینه سفارت بیش از 40 دلار نیست که به نرخ روز محاسبه خواهد شد.

وی همچنین به اقدامات ستاد اربعین استان تهران اشاه کرد و گفت: در وزارت کشور و ستاد مرکزی اربعین 13 کمیته داریم که یکی از این کمیته‌ها کمیته استان‌هاست. استاندار محترم از مکان‌ها و امکاناتی که در عراق برای ارائه به زوار وجود داشت بازدید کردند که برآورد شده، حدود 70 هزار پرس غذا برای هر وعده غذایی فراهم خواهد شد همچنین برای 100 هزار نفر امکان فراهم کردن اسکان وجود دارد. اقداماتی نظیر بحث بهداشتی، فاضلاب و... نیر انجام گرفته و پیش‌بینی شده است.

گودرزی تاکید کرد: تمامی این امکانات از محل نذورات مردمی تامین می‌شود.

او همچنین گفت: در مواردی که زائران مشکل نظام وظیفه دارند می‌توانند با مراجعه به سامانه نظام وظیفه تمامی موارد مربوط را پی‌گیری کنند.

گفتنی است «محمد بابایی» رئیس پلیس مهاجرت ناجا پیش از این با تأکید بر این‌که اتباع خارجی اعم از ساکن ایران و یا اتباعی که ایران را برای تردد به سمت عراق انتخاب کرده‌اند باید از مرز شلمچه گذر کنند، گفته بود: بر اساس توافقات انجام شده با دولت عراق از تردد اتباع خارجی از سایر مرزها جلوگیری به عمل می‌آید.