به گزارش کرب‌و‌بلا، برگزاری رویدادهای نوآورانه و کارآفرینی در حوزه‌های مختلف فناوری اتفاقی شناخته شده در میان نوآوری‌ها و استارت‌آپی‌ها است، اما برگزاری رویداد استارت‌آپی که بتواند با تکیه بر داشته‌های ارزنده دینی و مذهبی برگزار شود، جذابیت‌های خاص خود را داراست؛ فرهنگ اربعین حسینی، به عنوان یک رویداد مهم و پر مخاطب نه تنها در جامعه مسلمانان و شیعیان، بلکه به عنوان یک رخداد جهانی شناخته شده است و در سال‌های اخیر، پیاده‌روی ارادتمندان حضرت اباعبدلله‌الحسین علیه‌السلام از نقاط گوناگون جهان، خود به رویدادی جهانی با ظرفیت‌های خاص بدل شده است. ظرفیتی که می‌تواند در حوزه کسب و کارهای خلاق و نوپا شکوفا شود.

نخستین رویداد استارت‌آپ اربعین، سال گذشته با عنوان «فرصت‌هایی با پای پیاده» در دانشگاه صنعتی شریف و توسط شتاب‌دهنده شفق برگزار شد که مورد استقبال خوب شرکت‌کنندگان قرار گرفت.

به گفته احمد صمیمی یکی از بنیانگذاران شتاب‌دهنده قرآنی و مذهبی شفق، با توجه به بازدهی و استقبال خوبی که از این رویداد استارت‌آپی در سال گذشته صورت گرفت، امسال نیز این رویداد با توجه به اندوخته‌ها و تجربیات سال گذشته به شکل جدی‌تری برگزار می‌شود.

وی با اشاره به این‌که سال گذشته بیش از 40 درصد از تیم‌های شرکت‌کننده به محصول رسیدند، گفت: سال گذشته از 12 گروه شرکت‌کننده 5 ایده به محصولی برای رویداد اربعین رسیدند که با توجه به برگزاری نخستین تجربه، انگیزه خوبی برای برگزاری دوره جدید آن در این سال ایجاد کرد.

صمیمی این رویداد را از جنس رویدادهای استارت‌آپی محصول‌محور و شبیه‌ساز عنوان کرد و گفت: این رویداد کارآفرینی ضمن آن‌که فرآیند برگزاری مراسم اربعین، چگونگی و خواست‌های آن را برای شرکت‌کنندگان شبیه‌سازی می‌کند، یک رویداد محصول محور است.

شروع به کار این رویداد کارآفرینی با حضور 10 تیم ایده‌پرداز از روز چهارشنبه و با برگزاری کارگاه‌های آموزشی بوده است که در این کارگاه‌های آموزشی، شرکت‌کنندگان با فرآیند ایده‌پردازی، شناخت مساله اربعین، اعتبار سنجی و دیگر مقدمات ارائه ایده خلاقانه خود تا ارائه خدمت یا محصول به منظور جذب مشتری آشنا شدند.

پس از شرکت در کارگاه‌های آموزشی مقدماتی، تیم‌های شرکت‌کننده بر روی ایده‌های خود کار کردند و با پردازش ایده‌هایشان امروز این فرصت را دارند که با تیم‌سازی به پرورش و پر و بال دادن ایده خود بپردازند.

 

در آغاز به کار رویداد اربعین چه گذشت؟
تیم‌های شرکت‌کننده در رویداد کارآفرینی اربعین در نخستین بخش این رویداد طرح‌های نوآورانه خود را به مدت یک دقیقه ارائه کردند. تیم‌های حاضر در مدت یک دقیقه به بیان ویژگی‌های ایده خود و کلیاتی از آن‌چه را که می‌خواهند انجام دهند، مطرح کردند.

صمیمی با بیان این‌که برخلاف شیوه‌های معمول دیگر استارت‌آپ ویکندها، تشکیل تیم‌ها با روش مذاکره انجام می‌شود، افزود: روند معمول استارت‌آپ ویکند‌های دیگر برای تشکیل تیم‌ها بر اساس رای‌گیری و پیگیری است اما در این رویداد کارآفرینی، تیم‌ها برمبنای مذاکره و اقناع تشکیل می‌شوند.

به گفته وی امسال در این رویداد علاوه بر 10 تیم شرکت‌کننده در بخش مسابقه برای بیان ایده‌ها، پنج شرکت و موسسه نیز در این حوزه برای توسعه کسب و کار و تعامل با سرمایه‌گذاران حضور دارند.