امین صمیمی دبیر رویداد «فرصت‌هایی با پای پیاده؛ نوآوری در اربعین» در گفت‌و‌گو با خبرنگار کرب‌و‌بلا با اشاره به برگزاری این رویداد استارت‌آپی از 3 آبان لغایت 6 آبان گفت: اربعین به عنوان بزرگ‌ترین رویداد اجتماعی جهان اسلام، فرصت‌ها و مسائل مختلفی را در بر می‌گیرد که توجه به آن زمینه‌ساز ظهور ایده‌های نو در حوزه‌های مختلف می‌شود.

او با اشاره به برگزاری استارت‌آپ‌های مذهبی در سراسر دنیا، اربعین را فرصتی برای ارائه محصولات ناب فرهنگی عنوان کرد و افزود: ما شعاری داریم به نام «هر زائر یک خادم فرهنگی»، یعنی زوار می‌توانند در ارائه فرهنگ صحیح شیعه بسیار موثر باشند. از سویی خیلی از افراد که در زمینه‌های مختلفی از جمله مسائل فرهنگی ایده‌هایی برای اربعین دارند، با حضور در این رویداد می‌توانند آن‌ها را به منصه ظهور برسانند.

صمیمی با اشاره به تولید 4 محصول در اولین تجربه این رویداد، گفت: سال گذشته 12 تیم تشکیل شد و 12 محصول و ایده مطرح و برخی تبدیل به محصولات نهایی شد.

وی ادامه داد: طرح‌هایی نظیر «کوله‌بر» که با طراحی و ساخت وسیله‌ای کم‌حجم، تاشو و سبک می‌توانست مشکل حمل کوله و بار را در مسیر راهپیمایی اربعین آسان کند. این وسیله با طناب و چرخ‌های مناسبی که دارد، کوله را به دنبال زائر می‌کشاند. 

همچنین طرح «هلا بالزوار» که با تکنولوژی VR به نمایش این آیین بزرگ برای جاماندگان از اربعین می‌پرداخت. آن‌ها در دو قالب، محصولاتشان را ارائه کردند؛ نخست در سایت و بعدی در مسیر راهپیمایی اربعین در تهران (میدان امام حسین علیه‌السلام).

صمیمی ادامه داد: یا طرح‌هایی نظیر «عمودهای افزوده» که در آن یک اپلیکیشن طراحی شده بود که با گرفتن گوشی خود به سمت هر یک از عمودهای مسیر پیاده‌روی اربعین، محتوای مذهبی در اختیار زوار قرار می‌گرفت. این محتواها شامل حوادث مسیر کاروان اسیران کربلا و ویدئوها و متون مرتبط با اربعین بود.

 

160.jpg

 

وی با بیان این‌که امسال ستاد اربعین متولی این برنامه شد، گفت: بسیاری از سازمان‌ها و مراکز نظیر فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری (ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز)، مرکز رشد و شکوفایی فناوری‌ها و هنرهای قرآنی جهاد دانشگاهی، مجموعه ویراستاران و کانون فرهنگی هنری زیتون حامیان دیگر این رویداد محسوب می‌شوند.

او ادامه داد: امسال در دو بخش افراد خلاق و همچنین مؤسسات، شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های دارای محصول آماده یا نیمه‌آماده مرتبط با اربعین در خدمت عزیزان هستیم تا ضمن کمک به طراحی یا ارتقای ایده‌ها و محصولات، زمینه سرمایه‌گذاری و تبلیغ این محصولات را با کمک ستاد اربعین و سایر مجموعه‌ها فراهم سازیم.

صمیمی همچنین گفت: این رویداد در مجتمع شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار خواهد شد و روز نخست آن بررسی استارت‌آپ‌های مذهبی جهان خواهد بود. بعد مساله‌شناسی اربعین را خواهیم داشت که شرکت‌کنندگان با چالش‌های اساسی و فرصت‌های اربعین آشنا خواهند شد. کارگاه‌های خلاقیت معنوی و طراحی محصول نیز برنامه‌های دیگر این رویداد است.

وی با اشاره به زمان برگزاری این رویداد گفت: در طول این چهار روز رویداد، از ظهر چهارشنبه سوم آبان (ساعت 1 تا 7) تا عصر شنبه 6 آبان (سه روز از 8 صبح تا 7 عصر)، می‌کوشیم ایده‌ها یا محصولات فرهنگی شرکت‌کنندگان را برای ارائه هر چه بهتر در اربعین امسال آماده کنیم تا نوآورانه‌تر بتوانند پاسخگوی نیازهای شرکت‌کنندگان آیین بزرگ اربعین باشند. شنبه عصر، اختتامیه‌ای با حضور مسئولان مربوطه برگزار خواهد شد. در این اختتامیه تیم‌های اول تا سوم معرفی می‌شوند تا از جوایز 50 میلیون ریالی، 30 میلیون ریالی و 20 میلیون ریالی بهره‌مند شوند. ضمنا حامیان برنامه از سایر تیم‌های موفق نیز برای به ثمر نشاندن محصولاتشان حمایت خواهند کرد.

وی با اشاره به این‌که سال گذشته پس از آزادی موصل گروهی اقدام به ساخت آب‌نما در این منطقه کردند، گفت: هر گوشه اربعین دریایی از فرصت‌های مختلف است. اما متاسفانه پارسال در قسمت پژوهش در خصوص این‌که چه کسانی عازم اربعین می‌شوند، اقدامات خوبی صورت نگرفت و تنها یک مؤسسه از آمریکا برای پژوهش به پیاده‌روی اربعین آمده بود.

علاقه‌مندان می‌توانند در کانال تلگرامی ShafaghChannel@ گزارشی از طرح‌ها و برنامه‌های سال گذشته را ببینید و با مراجعه به این لینک (https://evand.com/events/arbaeen96) در این رویداد ثبت‌نام کنند.

همچنین می‌توانید اخبار مربوط به این رویداد را از وب‌سایت کرب‌و‌بلا و یا سایت شفق shafagh.ir دنبال کنید.