به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از ایکنا، محمد اسفندیاری، اسلام‌پژوه در جلسه نقد و بررسی کتاب عاشوراشناسی با بیان این‌که آرای 180 درجه‌ای در خصوص هدف امام حسین علیه‌السلام در تاریخ وجود دارد، عنوان کرد: زمانی که از اهداف امام حسین‌ (ع) صحبت می‌کنیم، از اهداف کلی و اهداف درجه دوم ایشان سخن می‌گوییم.

وی افزود: احقاق حق، احیای سنت، امر به‌ معروف و در یک کلام احیای دین، مهم‌ترین و اصلی‌ترین هدف امام بوده که در خصوص آن، اختلافی بین شیعه و سنی وجود ندارد‌، اما درباره اهداف درجه دوم امام حسین (ع) نظریات بسیار متفاوتی وجود دارد که در این کتاب به بررسی آن نظریات پرداخته شده است.

نویسنده کتاب «عاشوراشناسی» با اشاره به حرکت امام حسین (ع) از مدینه به مکه و در راستای آن حرکت به کوفه و کربلا اظهار کرد: زمانی که امام در مدینه حضور داشتند با خبر به تخت نشستن یزید از مدینه به مکه حرکت کردند که در آن زمان با توجه به نامه‌های رسیده از کوفه و خطر ترور در مکه، تصمیم به خروج از مکه و حرکت به کوفه گرفتند.

اسفندیاری ادامه داد: امام حسین (ع) برای اطمینان از نامه‌ها، مسلم‌‌بن‌عقیل را به کوفه فرستادند و پس از اطمینان، بعد از حضور 10 الی 20 روزه در مکه به سمت کوفه رهسپار شدند.

وی با اشاره به سوال مطرح شده در تاریخ که آیا امام حسین (ع) هدف تشکیل حکومت داشتند و یا از شهادت خود در کربلا مطلع بودند؟ گفت: در این کتاب با توجه به نظریات مختلف در 1000 سال گذشته به بررسی 7 نظریه کلی پرداخته شده است.

اسفندیاری، نظریه امتناع از بیعت، حکومت، شهادت، شهادت عرفانی، شهادت تکلیفی، شهادت فدیه‌ای، شهادت سیاسی و تشکیل حکومت را هفت نظریه کلی تاریخی در خصوص هدف امام حسین (ع) از حرکت به سوی کوفه بیان کرد و گفت: اگر اهداف درجه دوم حضرت را مشخص کنیم توانسته‌ایم تاریخ را روشن سازیم.

وی با اشاره به نظریه امتناع از بیعت، عنوان کرد: این نظریه شامل تمامی حقایق تاریخ نیست و تبیین ناقصی را از حرکت امام به سمت کوفه بیان می‌کند.

این نویسنده کتاب، نظریه شهادت سیاسی و تشکیل حکومت را مهم‌ترین نظریه‌های بررسی شده در این کتاب بیان کرد و افزود: نظریه شهادت سیاسی که عمری کوتاه‌تر از 150 سال دارد، بیان‌کننده شهادت امام حسین (ع) با هدف از بین بردن مشروعیت حکومت امویان و اثبات مظلومیت امام است که در این کتاب به طور جامع به آن پرداخته شده است.

وی با بیان این‌که نظریه تشکیل حکومت از 4 مرحله کلی تشکیل شده، اضافه کرد: این نظریه نشان‌دهنده 4 هدف امام در 4 موقعیت متفاوت از جمله حرکت به مکه، دریافت نامه‌هایی از کوفه، برخورد با حُر و تهاجم دشمن است.