به گزارش کرب‌و‌بلا، حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که مسائل کردستان عراق می‌تواند بر مراسم اربعین تاثیرگذار باشد گفت: امیدواریم مسائلی که در اقلیم در حال رخ دادن است به زودی حل و فصل شود و باب گفت‌وگو بین اقلیم و دولت مرکزی باز شود.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به منطقه جغرافی اربعین مسائل اقلیم تاثیری ندارد.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور درباره تهدید داعش در روند برگزاری مراسم اربعین اظهار داشت: سال گذشته یک اقدام تروریستی پس از مراسم اربعین انجام شد، بنابراین تاکید داشتیم امنیت زائرین قبل و بعد مراسم مورد توجه مسؤلین عراق باشد.

وی ادامه داد: با جلساتی که با مقامات عراقی داشتیم تاکید کردیم که تهدید داعش مورد توجه باشد زیرا ممکن است عناصر آنان بخواهند اعمالی انجام دهند.

ذوالفقاری درباره وضعیت مرزها و بسته شدن برخی از آنان گفت: رسما چیزی به نام بسته شدن مرزها نداشته‌ایم و چون شرایط اقلیم کردستان تا حدودی ناپایدار بود کالاهایی را که رانندگان می‌خواستند به داخل عراق وارد کنند در بازارچه‌های مرزی تبادل می‌شد.

وی ادامه داد: اما چون از روز گذشته مشکلاتی به وجود آمده احتیاطا توقفی داریم و منتظریم شرایط بهتر شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی درباره امنیت داخل مرزهای کشورمان در ایام اربعین حسینی اظهار کرد: کمیته امنیتی و انتظامی با محور نیروی انتظامی و پشتیبانی ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، سپاه و ارتش در هماهنگی کامل هستند و تمهیدات ترافیکی و ایمنی نیز در جاده‌های منتهی به مرز نیز اندیشیده شده است؛ در داخل کشور عراق نیز مسئولان این کشور تمهیدات امنیتی لازم را اندیشیده‌اند که امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته هیچ مشکلی برای زائران اربعین حسینی اتفاق نیفتد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان این‌که سال گذشته حدود دو میلیون و 400 هزار نفر ثبت ورودی به داخل ایران پس از برگزاری این مراسم داشتیم، گفت: علی‌رغم برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای که انجام شد شاهد بوجود آمدن برخی از مشکلات بودیم که در سال جاری تمامی این مشکلات احصا شده و یک شورای راهبری، شورای مرکزی و 13 کمیته متشکل از مقامات با صلاحیت به دنبال برطرف کردن مشکلات هستند.

وی موضوع نظم، امنیت و مقررات مرزی را مهم دانست و اظهار کرد: در سال گذشته تعدادی افراد بدون گذرنامه در مرز مهران حضور یافتند و اختلالی در رفت و آمدها ایجاد کردند ولی امسال با اقداماتی که از چند ماه گذشته شروع کردیم و با ماموریتی که به کمیته امنیتی و انتظامی سپرده شده و نیز با توافقی که با کشور عراق داشتیم باید همه افراد، قانونمند و با ارائه گذرنامه به سفر زیارتی بروند.

وی افزود: مرزهای زمینی شلمچه، چذابه، خسروی، مهران و مرزهای هوایی مبادی ورودی و خروجی زائران اربعین حسینی هستند که تمامی زیرساخت‌ها نیز برای عبور و مرور قانونی زائران فراهم آمده است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با بیان این‌که تقسیم‌بندی استانی برای مرزهای کشور صورت گرفته است، تصریح کرد: این تقسیم‌بندی بدین دلیل انجام شده تا ازدحام زائران در یک مرز خاص انجام نگیرد. سال گذشته برخی مشکلات را در مرز مهران شاهد بودیم و ظرفیت بیش از اندازه در آن مسیر ایجاد شد که امسال این مشکلات نیز حل شده است.

ذوالفقاری با بیان این‌که سال گذشته زائران برخی استان‌ها از مرزهای شلمچه و چذابه تردد کردند خاطر نشان کرد: سال گذشته استقبال مناسبی از مرز شملچه و چذابه صورت گرفت و آن مرزها هیچ‌گونه معطلی نداشت و کار تردد زائران به راحتی انجام پذیرفت.