به گزارش کرب‌و‌بلا، پروفسور لیاقت علی تاکیم زنگباری الاصل، شیعه اهل کشور تانزانیا است که تحصیلات خود را در مقطع دکتری در دانشگاه شرق‌شناسی لندن در رشته رجال به پایان رسانده است. وی 15 سال در آمریکا تدریس کرده است و هم‌اکنون در کانادا به کارهای تبلیغی مذهبی مشغول است. او همچنین عضو هیئت علمی دانشگاه شهر هامیلتون کانادا است.

وی در خصوص اوضاع شیعیان در آمریکا به خبرنگار کرب‌و‌بلا گفت: شیعیان در قاره آمریکا یک جمعیت بسیار آگاه، تحصیلکرده و فعال هستند و بررسی‌های آماری هم از رشد این جمعیت شیعه در جامعه آمریکا حکایت دارد. در مناطقی مانند دیترویت، لس‌آنجلس، تورنتو و نیویورک، مراکز و مدارسی وجود دارد که با تمرکز بر فعالیت شیعی فعالیت می‌کنند و کاملا بر خلاف همه آن تبلیغاتی است که گروه‌های مرتجع از جمله وهابیت علیه تشیع دارند.

وی ادامه داد: نکته جالب این‌جاست که بسیاری در آمریکا از طریق تبلیغات وهابی‌ها علیه شیعیان، شیعه شدند. یعنی تبلیغ وهابیت علیه شیعه به قدری زیاد است که یک فرد آمریکایی در مواجهه با آن ترغیب می‌شود به سراغ مطالعه در خصوص تشیع برود که در نتیجه با امام حسین علیه‌السلام، امام علی (ع) و دیگر اهل‌بیت (ع) آشنا می‌شود و به اهل‌بیت (ع) و مکتب تشیع گرایش پیدا می‌کند.

این شرق‌شناس افزود: جامعه مسلمانان آمریکا نیازمند این است که ارتباط مستمری با موسسات شیعی و مروجین فرهنگ اهل‌بیت (ع) بخصوص سیدالشهدا (ع) داشته باشد؛ چرا که مباحث دینی و مذهبی نباید صرفا در ماه‌های محرم و صفر مطرح شود. شخصیت امام حسین (ع)، فلسفه قیامش، اهدافش و نیز عدالت‌خواهی، مبارزه با ظلم و ستم و طرفداری از مظلوم که از شعارهای مکتب حسینی است، همیشه و در هر زمان باید برای جوامع غیر اسلامی بیان شود.

این استاد دانشگاه در خصوص تفاوت نوع نگاه غربی‌ها، بخصوص نخبگان یا قشر مستشرقین امروزی با نسل‌های گذشته درباره ابعاد مختلف حرکت امام حسین (ع) گفت: تفاوت‌های جدی بین نسل‌های گذشته و کنونی وجود دارد. نسل قبلی بیشتر از منابعی نظیر ابن‌حزم، ابن‌تیمیه و دیگر منابع فرق اهل‌سنت برای بیان تفکرات، اندیشه‌ها، انشعاب گروه‌های فکری و مذاهب اهل تشیع و زوایای مختلف قیام امام حسین (ع) سخن می‌گفتند ولی در حال حاضر شرایط فرق کرده و نگاه به خود منابع اصیل تشیع است تا از این زاویه قضایا را بررسی کنند.

بعد دیگری از نگرش غربی‌ها به انقلاب امام حسین (ع) در این نکته نهفته است که اگر محققی وابسته به نهادهای صهیونیستی و یا وهابی باشد که تکلیفش مشخص است، در غیر این صورت در مورد انقلاب حسینی امری که همه منابع اصیل اسلامی حتی اهل‌سنت بر آن متفق‌القول هستند این است که حسین (ع) در راه احیای سنت و اجرای امر به معروف و نهی از منکر قیام کرده است.

پروفسور تاکیم درباره این سوال که چه چیزی از مفاهیم انقلاب حسینی برای شیعیان امریکا جذاب‌تر است و به عبارت دیگر کدام یک از گروه‌ها، جناح‌ها و یا اقلیت‌ها بیشتر تحت تاثیر شعارهای امام حسین (ع) هستند گفت: از بین گروه‌های شیعه در آمریکا، بیشترین افراد از رنگین‌پوستان هستند که بین خود و امام حسین (ع) ارتباط برقرار می‌کنند و آن هم بخاطر ظلم و ستم‌هایی است که در جامعه آمریکا بر علیه این گروه صورت می‌گیرد. در مجموع فرقی ندارد شیعه از چه مرام و مسلکی باشی، شیعه که باشی عاشق آرمان‌خواهی، احیای سنت نبوی، مبارزه با ستم، ایثار و فداکاری امام حسین (ع) خواهی بود.

این شرق‌شناس در پایان صحبت‌های خود با سایت کرب‌وبلا، موضوعی بسیار مهم را متذکر شد که: ما رسالت داریم فرهنگ و پیام حسینی را به گوش جهانیان و بخصوص نخبگان جوامع غیر مسلمان برسانیم و برای این امر نیازمندیم که در دانشگاه‌های مختلف کرسی‌هایی را برای ترویج و تعمیق مبانی فکری اهل‌بیت (ع) داشته باشیم. جای تعجب است که ما کرسی‌های سیدالشهدا (ع) و حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را نداریم.