به گزارش کرب‌و‌بلا، «مجمع دوستداران امام حسین علیه‌السلام» که همزمان با شروع محرم دومین دوره آن در کانون فرهنگی زیتون برگزار شد، به کار خود پایان داد.

بر اساس این گزارش، در دومین دوره این گردهمایی 5 کارگاه تخصصی برگزار شد. در کارگاه خط معلی که با حضور استاد بحرینی به مدت 5 روز برگزار شد به کتابت اسامی مختلف سیدالشهدا (ع)، اصحاب ایشان و مشق نام بانوان کربلا پرداخته شد.

کارگاه بعدی که توسط استاد پرویز اسکندرپور خرمی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، طراحی نقش «گل و مرغ» بود که با تاسی به حضرت علی اصغر (ع) نمادی از ایشان به تصویر کشیده شد.

همچنین استاد زهرا شاسوندی با حضور در این گردهمایی دو تابلو با مضمون بانوان کربلا به تصویر کشید و لیلا سادات ذوالفقاری به اجرای طرح‌های جدیدی از پرچم‌ها پرداخت.

در این بین گروهی به نام «Hussain united us» نیز به معرفی امام حسین (ع) به کودکان می‌پرداخت و آثار هنری خود را که نمادهایی مزین به نام امام حسین (ع) بود به کودکان ارائه می‌کرد.

 

mohitzade36-(2).jpg

 

در سه روز پایانی این مجمع نشست‌های تخصصی برگزار شد. نشست اول به تشریح فعالیت‌های کمپین بین‌المللی «?Who is Hussain» اختصاص داشت که با هدف ترویج فعالیت‌های اجتماعی با نام سیدالشهدا (ع) برگزار شد. در این نشست یکی از نمایندگان این کمپین به صورت ویدئو کنفرانس از تاریخچه و چرایی فعالیت این کمپین سخن گفت و هدف آن را معرفی جهانی امام حسین (ع) عنوان کرد.

همچنین سوده منصوری، نماینده کانون فرهنگی زیتون، با اشاره به کمپین 40 روزه که از عاشورا تا اربعین با همکاری «?Who is Hussain» ادامه خواهد داشت، از لزوم توجه به ابعاد دیگر حرکت امام حسین (ع) سخن گفت. او همچنین گفت علاقه‌مندان می‌توانند برای همراهی و همکاری با این کمپین به مجمع دوستداران امام حسین (ع) بپیوندند و همکاری‌های مشترکی در سطح جهانی با نام سیدالشهدا (ع) انجام دهند.

نشست بعدی با موضوع «امام حسین (ع) و معنای زندگی» با حضور اساتید برجسته چون دکتر محمدرضا بیات، استاد گروه کلام و فلسفه دانشگاه تهران و دکتر سید جواد میری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگ برگزار شد. این نشست با هدف بررسی این موضوع که آیا می‌توان از مسأله عاشورا و جنبه‌های آن برای معنا بخشیدن به زندگی بهره برد یا نه؟ برگزار شد و اساتید مربوطه در این خصوص به بحث و گفت‌و‌گو نشستند.

آخرین نشست که روز دوشنبه با حضو دکتر حسن حضرتی، استاد تاریخ و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و دکتر مرضیه محمدزاده، کارشناس ارشد تاریخ و تمدن اسلامی و دکترای مردم‌شناسی برگزار شد، «10 سال معارضه؛ 6 ماه مبارزه» نام داشت که به بررسی عملکرد دوگانه امام حسین (ع) در آن ده سال و این شش ماه پرداخت و علت و دلایل این دوگانگی را تشریح کرد. به نوعی می‌توان گفت اساتید در این نشست، امامت اباعبدالله (ع) قبل از واقعه عاشورا و نحوه حضور ایشان در جامعه را تشریح و بررسی کردند.

 

mohitzade37-(44).jpg

 

بخش دیگر برنامه‌های این گردهمایی، معرفی فعالیت‌های انجام شده در کانون فرهنگی زیتون بود که همگی با محوریت موضوع سیدالشهدا (ع) در تمامی سال انجام می‌گیرند. فعالیت‌هایی نظیر دانشنامه تخصصی امام حسین (ع)، صندوق قرض الحسنه زیارت، وب‌سایت تخصصی امام حسین (ع)، کتابخانه دیجیتالی امام حسین (ع) و کارهای پژوهشی از جمله این اقدامات بودند.

همچنین در این گردهمایی حامیان کانون فرهنگی زیتون و علاقه‌مندان به امام حسین (ع) حضور داشتند و از نزدیک در جریان فعالیت‌ها قرار گرفتند.

 پرده خوانی، مراسم پایانی هر روز، به مدت 5 شب میزبان علاقه‌مندان بود و مرشد میرزاعلی هر شب علاقه‌مندان به امام حسین (ع) را مهمان یک روضه خاص می‌کرد.

گفتنی است این دوره مجمع دوستداران امام حسین (ع) میزبان پرچم حرم‌های امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) بود.

به زودی پرونده کامل این گردهمایی که شامل متن سخنرانی‌ها، فیلم و سایر فعالیت‌ها است منتشر می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند در جریان این گردهمایی و اخبار مربوط به آن قرار گیرند.