به گزارش کرب‌و‌بلا، دیوارهای مؤسسه زیتون پر است از تابلوهای گرافیکی محرم؛ ساده، زیبا و پر از مفاهیم حسینی. کافی است دقایقی نگاهمان را عمیقا به تابلوها نگه داریم و لاجرم نم اشکی در چشم‌هایمان احساس کنیم.
تصاویر آن‌قدر گویاست که شما را ناخودآگاه به یاد غربت حسین‌بن‌علی علیه‌السلام و ظهر عاشورا می‌اندازد. شاید باورش سخت باشد این طرح‌های گرافیگی توسط جوانانی انجام شده که به زحمت سن‌شان به سی سال می‌رسد.
بر همین اساس با محمدمجتبی دیبایی، مسئول قسمت گرافیک گروه زیتون به گفت‌وگو نشستیم تا در مورد گنجینه عکس و طرح‌های گرافیکی «مجمع دوستداران حسین (ع)» توضیحاتی ارائه دهد.

 

گروه عکس و گرافیگ مؤسسه زیتون چه اقداماتی انجام می‌دهد؟
ما در واحد گرافیک مؤسسه زیتون تمامی پروژه‌های گرافیکی را پشتیبانی می‌کنیم. ما بنا داریم بتوانیم طرح‌های مذهبی و گرافیکی مدرن را ارائه کنیم.

امام حسین (ع) جایگاه ویژه‌ای میان ایرانیان دارد و سال‌هاست که مردم، امام حسین (ع) را در قالب تفکر ذهنی خود زنده نگه می‌‌دارند، آیا ایجاد طرح‌های گرافیکی مدرن و ورود آن در مذهب سخت نبود؟
ما شاهد این هستیم که در جامعه برخی افراد با تصاویر کلیشه‌ای گرافیکی در حوزه مذهبی ارتباط برقرار نمی‌کنند. بنا براین دنبال ایجاد فضایی برای هنر مدرن مذهبی بودیم. در ابتدا این اقدام سخت بود اما ما جامعه مخاطب خود را شناسایی کرده بودیم و این طرح‌ها برای آن‌ها ارائه می‌شد که استقبال خوبی هم از آن‌ها شد.

از چه سالی فعالیت‌های خود را آغاز کردید؟
فعالیت ما برای به ثمر رسیدن نیاز به زمان داشت و از سال 85 که کار خود را آغاز کردیم، سعی کردیم در تولید تصاویر گرافیکی مذهبی ساختار شکنی داشته باشیم و حالا شاهدیم که توانستیم اثرگذار باشیم و عمده تولیدکنندگان به دنبال طرح‌های گرافیگی مذهبی جدید هستند.
در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام در توزیع آثار ما نقش مهمی دارد، از این طریق ما بازخورد آثار خود را نیز رصد می‌کنیم و می‌بینیم که تولیدکنندگان گرافیک مذهبی از ما الگو برمی‌دارند و سبک صرفا سنتیِ کار خود را تا حدودی رها کرده‌اند.

 

IMG_5264_result.jpg
 

بازخورد مردمی از طرح‌های گرافیکی شما چه بود؟
مردم در اینستا، تلگرام و سایت نظرات خود را ثبت می‌کنند؛ باید بگویم طرح‌ها بسیار مورد استقبال قرار گرفته، مردم از طرح‌ها خوششان آمده است و می‌گویند که از طرح‌ها لذت برده‌اند.
 

تاکنون چند طرح گرافیکی در حوزه امام حسین (ع) توسط گروه شما اجرا شده است ؟ کدام یک از طرح‌ها بر حال و احوال خود شما اثرگذار بوده است؟
ما همه طرح‌های خود را روی سایت قرار ندادیم اما بیش از هزار طرح گرافیکی موجود است که حدود 300 تا 400 طرح روی سایت قرار گرفته است که 80 طرح برای والپیپر و تعدادی برای شبکه موبایلی در سطح جامعه پخش شده است.

در مورد سوال دوم طرح تصویری از ظهر عاشورا است که در من بسیار اثرگذار بود. در قسمت گالری سایت کرب‌و‌بلا، پیشنهاد ویژه سردبیر را داریم که تصاویر خاص و اثرگذار در آن به اشتراک گذاشته شده که من با 70، 80 عکسی که در این قسمت است، زندگی کردم.
 

سایت کرب‌و‌بلا آرشیو کاملی از عکس‌های مختلف مرتبط با امام حسین (ع) دارد، در مورد گالری تصاویر این سایت توضیحاتی ارائه دهید؟
7هزار تصویر بر روی سایت کرب‌و‌بلا وجود دارد که دو پنجم تصاویر توسط عکاسان مؤسسه از مراسم‌های مختلف تهیه شده و سه پنجم تصاویر نیز از سوی عکاسان عراقی به دست ما رسیده است، که این عکس‌ها در وب‌سایت‌های دیگر وجود دارد اما باید اعلام کنم که هیچ وب‌سایتی در دنیا تمرکز تصویری ما را ندارد. بعنوان مثال سایت حرم حضرت عباس (ع) متمرکز بر جذب و ثبت تصاویر حرم حضرت عباس (ع) است یا سایت امام حسین (ع) تمرکز بر حرم خود آن حضرت دارد، اما سایت کرب‌و‌بلا نسبت به جمع‌آوری تمامی عکس‌های مرتبط اقدام کرده است.

ما بالغ بر 17 هزار عکس مرتبط با موضوع سیدالشهدا (ع) جمع‌آوری کرده‌ایم، اما اصرار داریم عکس‌ها با کیفیت بالا آرشیو شوند، بنابراین تا به امروز فقط 7 هزار مورد از آن منتشر شده است.