به گزارش کرب‌و‌بلا، نخستین نشست تخصصی در دومین دوره برگزاری «مجمع دوستداران حسین علیه‌السلام» که در مؤسسه زیتون برگزار می‌شود، به تشریح و تبیین همکاری این مجمع و کمپین جهانی حسین (ع) کیست؟ (?Who is Hussain) اختصاص داشت و ضمن معرفی این کمپین و فعالیت‌های آن، ظرفیت‌های تعامل فعالیت این کمپین در ایران با حمایت کانون فرهنگی تبلیغی زیتون بیان شد.

سوده منصوری، پژوهشگر، در این نشست با اشاره به این که کمپین «حسین (ع) کیست؟» از سال 2012 و به مدد جمعی از جوانان علاقه‌مند به فرهنگ امام حسین (ع) کار خود را آغاز کرده است، اظهار کرد: این کمپین اکنون دامنه گسترده‌ای از کشورها را تحت پوشش خود قرار داده است و در ایران نیز به واسطه حمایت و همکاری کانون فرهنگی زیتون و در قالب همکاری با مجمع دوستداران حسین (ع) فعالیت‌ خود را آغاز می‌کند.

منصوری با بیان این‌که این کمپین با هدف معرفی امام حسین (ع) کار خود را آغاز کرده است، افزود: از سال جاری و با شکل‌گیری مجمع دوستداران حسین (ع)، همکاری با کمپین جهانی «حسین (ع) کیست؟» آغاز شده است و در این مسیر تمامی علاقمندان می‌توانند مشارکت داشته باشند.

منصوری فعالیت‌های گسترده مؤسسه زیتون در مسیر شناخت بهتر امام حسین (ع) را تشریح کرد و گفت: فعالیت جدی زیتون در این راستا با «وب‌سایت تخصصی کرب‌و‌بلا» آغاز شده است و از سال 90 با فعالیت رسمی در قالب سازمان مردم نهاد، بخش‌های گوناگون را برای پوشش هر چه بهتر مخاطبین در راستای شناخت امام حسین (ع) ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: «سایت ویکی حسین (ع)» با گردآوری دایره‌المعارفی جامع از تمامی منابع و آثار مرتبط از مقاتل، اشعار، روایات و غیره تلاش می‌کند تا به دغدغه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی تمامی کسانی که در حوزه امام حسین (ع) پرسشی دارند، پاسخی روشن و هدایت‌کننده ارائه دهد. همچنین، «نذر فرهنگی» با هدف هدایت نذرهای مادی و ملموس به سوی فرهنگ، مفهومی جدید را در حوزه «نذر» ارائه می‌کند و با طراحی قلک‌های نذر فرهنگی، تلاش می‌کند ارتقای فرهنگی و شناخت هر چه بیشتر امام حسین (ع) را محقق کند.

منصوری، عبارت انسانم آرزوست را توصیف بومی از رویکرد و هدف کمپین «hope for humanity» عنوان کرد و افزود: این کمپین یک رویداد 40 روزه برای به پا خاستن بشریت و انجام اعمال نیک متناسب با آموزه‌های امام حسین (ع) است.

«قاصدک» با هدف پوشش فضای مجازی و اطلاع‌رسانی در رسانه‌های اجتماعی از بخش‌های دیگر مجموعه فرهنگی زیتون بود که منصوری به آن اشاره کرد و افزود: «گالری جانا» با هدف معرفی آثار هنری و ترغیب هنرمندان به خلق آثار فاخر در حوزه امام حسین (ع) و همچنین «صندوق قرض‌الحسنه زیارت» برای کمک به حمایت از علاقه‌مندان زیارت عتبات عالیات، از دیگر بخش‌های کانون فرهنگی زیتون و در راستای معرفی هرچه بیشتر فرهنگ حسینی به شمار می‌روند.

وی، شکل‌گیری مجمع دوستداران حسین (ع) را در راستای مسئولیت اجتماعی زیتون نسبت به معرفی اباعبدالله‌الحسین (ع) در بعد اجتماعی عنوان کرد و گفت: اهداف و نگاه‌های مشترک میان این مجمع با کمپین جهانی حسین (ع) کیست، زمینه همکاری را فراهم کرد. برای فعالان این کمپین ضرورت فعالیت در کشوری شیعه‌ سؤال بود و از آن‌ جا که دغدغه زیتون، معرفی حقیقی و آشنا کردن تک‌تک جهانیان از جمله شیعیان با ارز‌ش‌های ایشان بود، بر مبنای این اشتراک دیدگاه زمینه فعالیت و همکاری فراهم شد.

این پژوهشگر حوزه دین، زمینه عضویت در مجمع دوستداران حسین (ع) و همچنین مشارکت در فعالیت‌های این کمپین را برای تمام دوستداران اصحاب عاشورا امکان‌پذیر دانست و گفت: به واسطه دوستی با امام حسین (ع) اعضای این مجمع نیز دوستان یکدیگر هستند که می‌توانند در شکل‌های گوناگون خادم افتخاری، مستمر و مشارکت در کمپین‌ها و برنامه‎های مختلف، به عضویت مجمع دوستداران حسین (ع) در آیند.

حسین (ع) نام خانوادگی دوستداران انسانیت
در ادامه این نشست، نماینده کمپین جهانی حسین (ع) کیست؟ در قالب پیام ویدئویی، به تشریح فعالیت‌های این کمپین پرداخت و گفت: این کمپین به دنبال ایجاد درک و فهم صحیح از امام حسین (ع) به جهان و اشتراک گذاشتن فرهنگ و راه زندگی ایشان است.

وی با بیان این‌که جایگاه والای اباعبدالله‌الحسین (ع) و روشنگری مسیر زندگی ایشان موجب شد تا چند جوان برای ترویج و آگاهی‌بخشی میراث ارزنده این امام تلاش کنند، افزود: همان‌طور که امام حسین (ع) نیز در آموزه‌هایشان اشاره داشته‌اند اگر اقدامی با خلوص نیت انجام شد، خداوند انجام‌دهندگان را مورد عنایت قرار می‌دهد و به لطف خدا این کمپین با جذب علاقه‌مندانی از شرق تا غرب جهان، اکنون در بیش از 24 کشور فعالیت دارد؛ ضمن آن‌که همه روزه هزاران نفر را با امام حسین (ع) آشنا می‌کند، توانسته است ظرفیت خوبی را برای انجام فعالیت‌های خیرخواهانه، همخوان با نگاه و اندیشه ایشان انجام دهد.

نماینده این کمپین فرهنگی، ادامه داد: فعالیت کمپین در شبکه‌های اجتماعی و همچنین رسانه‌های جمعی بازتاب خوبی داشته و مسلمان و غیر مسلمان ترغیب می‌شوند تا در مورد این امام مظلوم شیعیان بیشتر بیاموزند.

وی ضمن اشاره به حضور فعالان این کمپین در سال گذشته در مشهد مقدس و ایجاد زمینه تعامل و گفت‌وگو میان علاقه‌مندان و دوستداران اباعبدالله‌الحسین (ع) ابراز امیدواری کرد که با ظرفیت تعامل و همکاری ایجاد شده از سوی کانون فرهنگی زیتون، نام امام حسین (ع) به نام خانوادگی جهانیان و دوستداران انسانیت بدل شود.

 

فرصت پیوستن به جمع دوستداران اباعبدالله‌الحسین (ع)

منصوری با اشاره به فرصت 2 روزه تا پایان دومین مجمع دوستداران حسین (ع) اظهار کرد: دومین مجمع دوستداران حسین (ع)، همزمان با نخستین شب ماه محرم سال جاری آغاز شده است و در کنار برنامه‌های گوناگون از جمله ورک‌شاپ، نشست‌های تخصصی، کارگاه‌های آموزشی، گالری هنری و پرده‌خوانی، نام‌نویسی از علاقه‌مندان نیز به صورت حضوری صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: این گردهمایی به طور خاص 2 مرتبه در سال و در بازه‌های زمانی ولادت و ایام شهادت امام حسین (ع) برگزار می‌شود؛ اما این مجمع محدود به این ایام نیست و در طول ایام سال، با برنامه‌های گوناگون در فضای مجازی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و نیز کمپین‌های گوناگون به فرهنگ‌سازی و معرفی امام حسین (ع) فعالیت دارد.

منصوری با اشاره به پیشینه همکاری مجمع دوستداران حسین (ع) و کمپین جهانی «حسین (ع) کیست؟» در قالب برنامه‌های اجتماعی گفت: همکاری مجمع و کمپین، از ماه شعبان و همزمان با ولادت امام حسین (ع) به طور جدی آغاز شد. مصادف با روز جهانی پناه‌جویان، این کمپین به اطعام آوارگان در ماه مبارک رمضان در نقاط مختلف جهان و با همکاری مجمع دوستداران حسین (ع) پرداخت. امسال نیز این همکاری در قالب کمپین «امید به انسانیت» یا «hope for humanity» ادامه خواهد یافت.

 

انسانم آرزوست
منصوری، عبارت انسانم آرزوست را توصیف بومی از رویکرد و هدف کمپین «hope for humanity» عنوان کرد و افزود: این کمپین یک رویداد 40 روزه برای به پا خاستن بشریت و انجام اعمال نیک متناسب با آموزه‌های امام حسین (ع) است. قرار است در این کمپین تمامی مخاطبان در فاصله 40 روزه از شهادت امام حسین (ع) در روز عاشورا تا روز اربعین یک کار خوب انجام دهند و به اشتراک بگذارند.

وی با بیان این‌که علاوه بر کارهای هر روز، در پایان هر هفته یک کار به صورت جمعی انجام می‌شود، اظهار کرد: در این بازه 40 روزه، بالغ بر 6 کار جمعی وجود دارد که به صورت جمعی و مشترک توسط دوستداران امام حسین (ع) در سراسر نقاط جهان از جمله ایران انجام می‌شود.

منصوری به مشارکت علاقه‌مندان به حضور در فعالیت‌های مجمع دوستداران حسین (ع) از طریق رسانه‌های فضای مجازی اشاره کرد و گفت: علاوه بر سایت تخصصی کرب‌وبلا، صفحه اینستاگرام مجمع دوستداران حسین (ع) به آدرس @imamhussainlover و کانال تلگرامی به همین آدرس، منعکس‌کننده رویدادها و فعالیت‌های این مجمع خواهد بود.

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به این لینک (https://www.karbobala.com/news/info/4077) در جریان جزئیات این کمپین قرار بگیرند.