به گزارش کرب‌وبلا، صدای نوحه‌خوانی به زبان عربی، در فضای حیاط طنین‌انداز شده است. نوای جمعی انا مظلوم حسین و درختان افراشته، خواه ناخواه از اکنون جدایت می‌کند و به عمق ماجرا می‌برد. واقعه‌ای که با گذر بیش از یک‌ هزار سال، هنوز زنده است و ندای همیاری انسان و انسانیت می‌طلبد.

سنگ‌فرش‌های حیاط را که زیر پا می‌گذاری و به آستانه وارد می‌شوی، میزهایی چیده شده است و پای هر میز عده‌ای مشتاقانه به توضیحات گوش می‌دهند.

برافراشته شدن پرچم مظلومیت
این‌جا پرچم عزای حسین علیه‌السلام با ذکر صلوات در حال افراشته شدن است. این پرچم به آستان مقدس حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) متبرک است و نورانیت سرخی نام حسین (ع) درج شده روی این پرچم، نورانی‌کننده فضای مجمع دوستداران حسین (ع) خواهد بود. پرچم آستان مقدس حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) از نخستین روز مجمع دوستداران حسین (ع) و به مدت 5 شب در کانون فرهنگی تبلیغی زیتون برافراشته است.
 

107.jpg

 

از نقش طرح درب حرم ائمه (ع) تا نقش مظلومیت به زبان گل و مرغ

در گوشه‌ای دیگر از مجمع دوستداران حسین (ع)، دستی خطوطی را بر روی کاغذی سرخ‌ ترسیم می‌کند. خطوط سیاه‌رنگ به تدریج به نقش‌های گویا بدل می‌شوند و نقش پرنده‌ای که به گفته صاحبان این دستان هنرمند، مثالی است از مظلومیت پرپر شده‌ اصحاب کربلا، بر تابلو نقش می‌بندد.

اشارات گل و مرغ به دستان هنرمند دکتر پرویز اسکندرپور خرمی، عضو هئیت علمی دانشگاه تربیت مدرس و طراح درهای حرم حضرت امیرالمؤمنین، سیدالشهدا و حضرت عباس علیهم‌السلام بر روی صفحه کاغذ می‌نشینند.

این استاد نگارگر ایرانی، با نقاشی گل و بوته و به تصویر کشیدن تمثیلی از مظلومیت حضرت علی‌اصغر (ع) در هیبت غنچه گل محمدی که زخم برداشته و گلبرگ‌هایش پرپر شده است، در روزهای پنج‌شنبه و جمعه مقارن با اول و دوم محرم در حیاط کانون فرهنگی تبلیغی زیتون، میزبان مخاطبان علاقه‌مند است.
 

712.jpg

 

نقش ریحان بر بوم روغن و رنگ
گالری جانا میزبان تصویرگری نقش‌آفرینی زنان واقعه عاشورا بر بوم رنگ و روغن است. این‌جا، استاد شاسوندی در اثری با عنوان ریحان، بانوان مؤثر در واقعه کربلا و توجه به اهمیت زنان در این واقعه تاریخی مذهبی را نقش می‌کند. این هنرمند نقاش که از 12 سال قبل کار خود را در عرصه نقاشی رنگ و روغن به صورت حرفه‌ای آغاز کرده، در طول 2 روز ریحان را تکمیل می‌کند و در روزهای بعدی مجمع دوستداران حسین (ع)، نقش دیگری را، باز هم با محوریت نقش زنان در واقعه عاشورا، بر بوم نقاشی ترسیم خواهد کرد.

150.jpg

 

لبیک دعوت به یاری‌رسانی
یکی از میزها، میزبان علاقه‌مندانی است که می‌خواهند به بهانه عضویت افتخاری در مجمع دوستداران حسین (ع)، دعوت یاری اصحاب عاشورا را بلی بگویند. جوانی که به‌ تازگی و توسط یکی از دوستانش با این حال و هوا آشنا شده است، می‌گوید خدمت‌رسانی و یاری امام حسین (ع) در دنیای امروزی شدنی است، به شرط آن‌که اندیشه و خواست عاشورا به درستی درک شود. او می‌گوید این مجمع با کمپین بین‌المللی «?Who is Hussain» که یک کمپین جهانی برای معرفی امام حسین (ع) است همکاری می‌کند.

مجمع دوستداران حسین (ع) از امروز تا پنجمین روز برگزاری این رویداد، از همه کسانی که علاقه‌مند به عضویت در جمع خادمان افتخاری باشند، ثبت‌نام می‌کند.

khorsand-(91).jpg

 

محفلی برای آشنایی کودکان با حسین (ع)
نورهای گوناگون، دیوارهای اتاق‌ را رنگ‌آگین کرده است. رنگ‌ها یکی‌یکی و با دقت انتخاب و روی صفحه سفید رنگ ترسیم می‌شوند. صفحه سفیدرنگ جای خود را به نقوشی از دختر و پسری خندان می‌دهد. مخاطبان خاص این اتاق، عزاداران خردسالی هستند که قرار است همراه والدین خود با عشق امام حسین (ع) و عاشورا از همین روزها آشنا شوند.

این‌جا محفلی برای کودکان عزادار حسینی است تا با کمک طاها و نورا، دو شخصیت انیمیشنی، با فضائل و کرامات ائمه (ع) به خصوص امام حسین (ع) آشنا شوند.

کارگاه و ورک‌شاپ گروه هنری «Hussain is united us» با هدف شناساندن امام حسین (ع) و فرهنگ عاشورایی به کودکان، در مجمع دوستداران حسین (ع) آغاز به‌ کار کرده است. این گروه همه روزه در طول برگزاری مجمع دوستداران حسین (ع) از ساعت 17 کودکان را گرد هم می‌آورد تا آنان را با فرهنگ عاشورا آشنا کند.

616.jpg
 

پرده‌خوانی
هوا که به تاریکی می‌رود، تابلویی که پرده‌ای سبز رویش را پوشانده، روشن‌تر می‌شود. به تدریج توسط مرشد پرده کنار می‌رود و تابلویی با نقوشی از تمثال‌های گوناگون مربوط به واقعه عاشورا نمایان می‌شود. مرشد، چوب‌دستی را در دستانش می‌چرخاند و به بخش‌هایی از پرده اشاره می‌کند. اشعار و روایت‌های استادانه مرشد میرزاعلی که حربن‌ریاحی را پرده‌خوانی می‌کند، حاضران تماشاگر را که گوشه و کنار حیاط ایستاده‌اند، مسحور ساخته است.

نخستین شب از مجمع دوستداران امام حسین (ع) در محرم 1439 با پرده‌خوانی جوان‌ترین نقال، قصه‌گو و پرده‌خوان معاصر پایان می‌یابد. مرشد محسن میرزاعلی که از کودکی و به واسطه کار پدرش در هنر نقالی، به این کار علاقه‌مند شده است بخش‌هایی از پرده را که مربوط به حربن‌ریاحی و امام حسین (ع) است روایت می‌کند. پرده‌خوانی واقعه عاشورا با بخش‌های گوناگون دیگری به مدت 3 شب در مجمع دوستداران حسین (ع) برپاست.

pardekhani.jpg

بر اساس این گزارش، مجمع دوستداران حسین (ع) به همت کانون فرهنگی تبلیغی زیتون، با برگزاری ورک‌شاپ‌های هنری، نشست‌های تخصصی در راستای شناخت فرهنگ عاشورا، کارگاه‌های آموزشی، نمایشگاه، پرده‌خوانی و برنامه‌های فرهنگی از روز اول تا پنجم محرم سال جاری از ساعت 17 تا 21 میزبان علاقه‌مندان و دوستداران حسین (ع) است.
علاقه‌مندان می‌توانند برای حضور در کانون فرهنگی زیتون به آدرس تهران، خیابان شریعتی، ابتدای ظفر، کوچه صبر، کوچه مطهری، بن‌بست صفایی، پلاک 7 مراجعه کنند.