تاریخ تشیع نقل‌های فراوانی از اقامت کمتر از دو ماهه مسلم علیه‌السلام در کوفه دارد که زوایایی از ماجرای حضور وی در این شهر و شهادت دردناکش را با سوال مواجه می‌کند

همگی ما نام مسلم‌بن‌عقیل (ع) و فرزندان او را شنیده‌ایم و چه بسا بارها با شنیدن داستان شهادت مظلومانه‌اش حزین شده‌ایم. ما از زندگی او چه می‌دانیم؟ چقدر مسلم را می‌شناسیم؟ کسی که بنا بود به امام خبر بدهد که به کوفه برود یا خیر، نه تنها نتوانست ماموریتش را تمام کند، بلکه به شهادت رسید و در پس آن سفری اتفاق افتاد که تلخ‌ترین برگ تاریخ را ورق زد. 

درباره زندگی مسلم‌بن‌عقیل (ع) تا پیش از زمانی که از سوی امام حسین علیه‌السلام به کوفه رفت آگاهی بسیار اندک و گزارش‌های پراکنده‌ای وجود دارد. برخی منابع از حضور او در فتوحات شمال افریقا می‌گویند و برخی از حضورش در جنگ صفین در رکاب حضرت امیرالمؤمنین، علی (ع). 

او در کوفه با شیعیانی مواجه شد که دم از ولایت فرزندان رسول الله صلوات الله علیه می‌زدند اما در حقیقت به دنبال اهدافی سیاسی در مقابل شامیان بودند و بازی فرصت و تردید خود را در هر لحظه تغییر می‌دادند. 

سایت کرب‌و‌بلا در پرونده‌ای مفصل، با مراجعه به متخصصان تاریخ و منابع معتبر سوالات و برخی پاسخ‌های مطرح شده در رابطه با این برهه از تاریخ تشیع را برای شما مهیا کرده است.

در پرونده «معمای تنهایی مسلم در کوفه» از افرادی چون رسول جعفریان، مورخ و پژوهشگر، محمدحسین رجبی دوانی، مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام، محمدرضا هدایت‌پناه، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، محمدرضا سنگری، پژوهشگر عاشورا و نویسنده و مهدی پیشوایی، از کارشناسان اهل قلم در حوزه تاریخ اسلام، مطالبی درباره شبهات، سؤالات و تحلیل‌های مختلف درباره این موضوع آورده شده است. 

در این پرونده از مسلم بخوانید، بشنوید، ببینید و سوال بپرسید. اگر به سوالی برخوردید از ما بپرسید. در اولین فرصت سؤالات شما را با کارشناسان تاریخ تشیع مطرح کرده و پاسخ‌ها را با شما در میان می‌گذاریم.