به گزارش کرب‌و‌بلا، محمدجواد اشرف کاشانی، مدیر پروژه دانشنامه تخصصی امام حسین علیه‌السلام گفت: با توجه به ضعیف بودن و کمیت پایین منابع انگلیسی با موضوعات مربوط به سیدالشهدا (ع)، دانشنامه تخصصی امام حسین (ع) که برای نخستین بار در نخستین گردهمایی «مجمع دوستداران امام حسین (ع)» رونمایی شد، این بار از بیش از 400 مدخل انگلیسی رونمایی خواهد کرد.

 وی ادامه داد: دغدغه دسترسی هر فردی به منابع معتبر در حوزه امام حسین (ع) ما را برآن داشت تا اولین دانشنامه تخصصی و مجازی امام حسین (ع) را راه اندازی کنیم. به نوعی می‌توان گفت مؤسسه فرهنگی زیتون در راستای بازنگری و بازنگاری تخصصی موضوع امام حسین (ع) و پاک‌سازی و آگاهی‌بخشی درباره شخصیت سیدالشهدا (ع) گام برمی‌دارد و بر همین اساس اقدام به احداث دانشنامه‌ای اینترنتی و تخصصی درباره آن حضرت کرد.

کاشانی، مدیر پروژه دانشنامه تخصصی امام حسین (ع)، با اشاره به ضرورت تدوین این دانشنامه افزود: نبود منبعی جامع و مستند درباره اباعبدالله (ع) برای مراجعه مخاطبان اینترنت یکی از دغدغه‌های اصلی فعالین فرهنگی و مذهبی است.

وی ادامه داد: این مجموعه، گردآوری دانشنامه تخصصی امام حسین (ع) را با هدف ایجاد دانشنامه جامع و مستند در بستر وب، با پوشش همه موضوعات مرتبط با فرهنگ حسینی آغاز کرد.

کاشانی خاطر نشان کرد: در گردهمایی نخست، ویکی حسین با 500 مدخل فارسی رونمایی شد و اکنون که حدود شش ماه از رونمایی آن در گردهمایی مجمع دوستداران امام حسین (ع) می‌گذرد این بار با 1000 مدخل فارسی و همچنین نمایش بخشی از مداخل انگلیسی در گردهمایی محرم مجمع دوستداران امام حسین (ع) کار را ادامه می‌دهیم.

کاشانی با اشاره به علت پرداختن به دانشنامه‌‌ای تخصصی درباره امام حسین (ع) گفت: آن‌چه پرداختن به این پژوهش را با وجود آثار فراوان دیگر در این حوزه ضروری می‌سازد، جایگاه امام حسین (ع) و حادثه عاشورا در فرهنگ شیعه، ظرفیت گسترده حادثه عاشورا و امام حسین (ع) برای بهره‌بری در مسیر کمال انسانی است.

کاشانی همچنین گسترش خرافات و سو استفاده‌ها از حادثه عاشورا، مغفول ماندن بخش‌‌های دیگر زندگانی سیدالشهدا (ع) و استفاده نکردن از منابع اصیل و کهن در بیشتر آثار و تألیفات منتشر شده را از دیگر دلایل ضرورت تدوین این دانشنامه برشمرد.

مدیر پروژه دانشنامه تخصصی امام حسین (ع) ادامه داد: بعد از رونمایی که همزمان با ولادت سیدالشهدا (ع) صورت گرفت، سازمان‌ها، پژوهشگران و خادمین افتخاری بسیاری برای همکاری با این پروژه اظهار آمادگی کردند و بدون شک تکمیل و رشد دانشنامه تخصصی امام حسین (ع) با کمک و همیاری مردمی اتفاق می‌افتد از همین رو از تمامی کمک‌های مالی و انسانی استقبال می‌شود.

کاشانی تاکید کرد: دانشنامه تخصصی امام حسین (ع) در زمینه‌های بسیار مختلف و متنوعی می‌تواند از همیاری علاقه‌مندان در تکمیل این پروژه استفاده ببرد، از همین رو از علاقه‌مندان با مهارت‌هایی همچون تألیف، ترجمه، ویراستاری و... دعوت به عمل می‌آورد.

وی افزود: علاقه‌مندان می‌توانند با حضور در دومین گردهمایی «مجمع دوستداران امام حسین (ع)» که از روز پنج‌شنبه 30 شهریور در محل کانون فرهنگی زیتون به آدرس تهران، شریعتی، خیابان ظفر، کوچه صبر، کوچه مطهری، بن‌بست صفائی، پلاک 7 برگزار می‌شود، از نزدیک در جریان روند کار و پیشرفت‌های آن قرار بگیرند. 

کاشانی همچنین گفت: راه‌های ارتباطی با این مجموعه تماس با 91009596-021 یا ایمیل info@wikihussain.com است.