به گزارش کرب‌و‌بلا، علی فروغی رئیس بسیج رسانه ملی و رئیس پانزدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی در نشست خبری این اجلاس گفت: سال گذشته در اختتامیه همایش پیرغلامان، پرچم این همایش تحویل استان اصفهان شد تا با توجه به ظرفیت‌های عظیم و سابقه کهنی که این استان در خادمی حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام دارد، امسال شاهد برگزاری عظیم‌تر این اجلاس در این استان باشیم.

وی با اشاره به زمان برگزاری این اجلاس که از 21 تا 24 شهریورماه برگزار می‌شود، گفت: امسال مهمانان دو برابر سال قبل هستند و قریب به 1000 نفر از استان‌های مختلف و 30 کشور خارجی نیز در این اجلاس حضور دارند.

وی خاطرنشان کرد: از جمله شخصیت‌های این اجلاس رهبران کلیسای کاتولیک و رهبران برجسته ادیان، اهل تسنن، اقلیت‌های مذهبی داخل کشور و شخصیت‌های بلندپایه اسلامی هستند.

رئیس پانزدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی در ادامه افزود: یکی از تصمیمات مهم و بزرگی که در دبیرخانه این اجلاس گرفته شده این است که قرار است در کمتر از 25 سال آینده همزمان با آزادسازی قدس این اجلاس را در قدس برگزار کنیم.

فروغی تأکید کرد: همچون سال‌های گذشته، در بخش آثار رادیویی و تلویزیونی آثار برگزیده‌ای داریم که در این اجلاس از آن‌ها تجلیل می‌شود.

فروغی با اشاره به آثار ارسال شده به دبیرخانه گفت: 22 اثر تا کنون به دبیرخانه رسیده و 56 اثر رادیویی در حال بررسی است که به سه نفر از برگزیدگان در حوزه تلویزیون و سه نفر برگزیده دیگر در حوزه رادیو جوایزی اهدا می‌شود.

فروغی با بیان این‌که تجلیل‌شوندگان در این اجلاس بین 70 تا 94 سال سن دارند، گفت: برای تجلیل از پیرغلامان 12 معیار در نظر گرفته شده است که از جمله آن‌ها، سن بالای 70 سال، تألیف کتاب، حفظ بیش از 2 هزار بیت شعر، توجه به منویات مقام معظم رهبری، مقید بودن به اصول و اصالت مداحی، هیئت‌دار و مردمی بودن، سابقه 40 سال خدمت در آستان امام حسین (ع) و... است.

وی همچنین گفت: در این مراسم از دو کتاب مقتل رونمایی و از شخصیت‌های برجسته هنری و خادمان سیدالشهدا (ع) همچون استاد فرشچیان تجلیل خواهد شد.

فروغی در ادامه گفت: 1400 پیرغلام در این اجلاس حضور خواهند داشت که در آن از 72 پیرغلام حسینی در سطح استانی، ملی و بین‌المللی تجلیل می‌شود. در کل برای هر یک از استان‌ها سهمیه‌هایی در نظر گرفته شده که به عنوان مثال، 100 نفر از تهران، 50 نفر از خوزستان، 40 نفر از قم، 30 نفر از کرمان و 400 نفر از اصفهان حضور خواهند داشت.

وی یادآور شد: امسال آثار متفاوتی به دبیرخانه ارسال شده است و شخصیت‌های برجسته‌ای همچون مفتی اعظم سوریه، شیخ حسون حضور دارند. همچنین از کشورهای افغانستان، بحرین، شیلی، عربستان، مالزی، هندوستان، آذربایجان، پاکستان، آلمان، سریلانکا و... مهمانانی داریم.

رئیس پانزدهمین اجلاس تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی در پایان گفت: شعار امسال این اجلاس «هیئات حسینی منادیان گفتمان انقلابی و تفکر اسلامی» است که بر مبنای فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر «توقع من از ذاکران ایجاد گفتمان و فکر است» انتخاب شده است.

ثبت ملی دو مراسم مذهبی اصفهان در اجلاس پیرغلامان
در ادامه این نشست زرگرپور، استاندار اصفهان در ادامه به نحوه تامین بودجه این اجلاس اشاره کرد و گفت: این اجلاس تماما مردمی است و هیچ‌گونه اعتبار دولتی برای آن هزینه نخواهد شد و تمام اعتبارات آن توسط خیرین و عاشقان اباعبدالله (ع) تأمین شده است.

وی در ادامه گفت: تلاش می‌کنیم مراسم باشکوه و ویژه‌ای را در شأن پیرغلامان و مردم اصفهان برگزار کنیم.

استاندار اصفهان با بیان این‌که ما در این استان به دنبال ثبت دو مراسم مذهبی هستیم، خاطرنشان کرد: ما در اصفهان خرده فرهنگ‌های زیادی داریم، از این رو در این اجلاس به دنبال این هستیم که بتوانیم با اقدامی مقدماتی برای ثبت ملی آثار مذهبی استان اصفهان گام برداریم.

 مراسم پیرغلامان حسینی بعدازظهر 21 شهریورماه در گلزار شهدا آغاز می‌شود. در روز 22 شهریورماه مراسم افتتاحیه با حضور مقامات برگزار خواهد شد و در عصر همان روز دو نشست تخصصی برگزار می‌شود و در صبح روز 23 شهریورماه نیز یک نشست تخصصی دیگر داریم. در عصر 23 شهریورماه در مسجد جامع اصفهان که از معماری خاصی برخوردار است مراسم اختتامیه برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: مراسم پیرغلامان حسینی به صورت زنده از شبکه اصفهان پخش می‌شود.

سال گذشته چهاردهمین اجلاس پیرغلامان و خادمان حسینی در هرمزگان برگزار شد.