به گزارش کرب‌و‌بلا، محمدرضا سنگری، نویسنده و عاشوراپژوه، در نشست «تحلیل و نقد عاشوراشناسی امام موسی صدر» گفت: دیدگاه و زاویه دید امام موسی صدر به عاشورا تنها شیعه‌محور نیست بلکه انسان‌محور است.

وی ادامه داد: براساس کتاب سفر شهادت که مجموعه‌ای از سخنرانی‌ها، پیام‌ها و مقالات امام موسی صدر در مورد امام حسین علیه‌السلام و عاشورا است، می‌توان زاویه دید ایشان را نسبت به عاشورا درک کرد. زاویه دید امام موسی صدر به عاشورا به دیدگاه شهید مطهری نزدیک است و کربلا شکست مرزبندی‌ها برای حضور در عرصه حق است.

وی با اشاره به کتاب «سفر شهادت» که دربردارنده گفتارهای امام موسی صدر درباره قیام عاشورا و ابعاد و نتایج و پیامدهای این نهضت است، گفت: امام صدر در این گفتار‌ها تلاش می‌کند تا پیش‌زمینه‌های این واقعه و اهداف امام حسین (ع) را از این حرکت روشن کند.

این عاشوراپژوه تاکید کرد: نقش و تأثیر حضرت زینب (س) نیز در گفتارهایی از این کتاب بررسی شده است. امام صدر تلاش دارد که با درس‌آموزی از این واقعه، مسائل جامعه لبنان و شیعیان را حل کند. به همین سبب، او این واقعه سال 61 ه.ق را به تاریخ پیوند می‌زند و آن را یکی از حلقه‌های تقابل حق و باطل قلمداد می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به شهادت فرزند 6 ماهه سیدالشهدا (ع) افزود: شهادت حضرت علی‌اصغر (ع) در روز عاشورا ثابت کرد که انسان می‌تواند بدون سخن گفتن حماسی‌ترین حادثه را بسازد.

سنگری در ادامه به دسته‌بندی دشمنان امام حسین (ع) از منظر امام موسی صدر پرداخت و گفت: امام موسی صدر دسته اول دشمنان امام (ع) را کسانی می‌داند که امام (ع) را شهید کردند و اهل‌بیتشان را به اسارت گرفتند که با این کار دلیل محکم‌تری برای جاودانگی یاد سیدالشهدا (ع) ایجاد کردند.

دسته دوم از دشمنان امام حسین (ع) کسانی بودند که تلاش کردند آثار و اندیشه امام حسین (ع) را پاک کنند، مثل متوکل عباسی که زائران امام حسین (ع) را می‌کشت و حتی سعی کرد بر زمین کربلا آب ببندد و آن را شخم بزند تا تمامی آثار به جا مانده از آن واقعه را کم‌رنگ کند و یا حتی بر عکس جلوه دهد.

سنگری ادامه داد: اما خطرناک‌ترین دشمنان امام حسین (ع) دسته‌ای است که شهید مطهری هم بسیار نسبت به آن هشدار داده است و آن هم دسته‌ای است که می‌خواهند چهره امام حسین (ع) را در حد عزاداری‌ها و گریه و زاری محدود کنند.

دسته دوم از دشمنان امام حسین (ع) کسانی بودند که تلاش کردند آثار و اندیشه امام حسین (ع) را پاک کنند، مثل متوکل عباسی که زائران امام حسین (ع) را می‌کشت و حتی سعی کرد بر زمین کربلا آب ببندد و آن را شخم بزند تا تمامی آثار به جا مانده از آن واقعه را کم‌رنگ کند و یا حتی بر عکس جلوه دهد.

سنگری در ادامه با اشاره به دیدگاه امام حسین (ع) در خصوص همراهان و دشمنان خود گفت: امام حسین (ع) یاران خود را می‌ستود و آنان را تکریم و تجلیل می‌کرد و می‌فرمود من از یاران خود وفادارتر نمی‌شناسم.

وی ادامه داد: ایشان زمانی که قصد حرکت از مکه به سمت کربلا در روز هشتم ذی‌الحجه، معروف به روز ترویه را داشتند، همسفران خود را کسانی دانستند که باید شیردل، شیفته و دلداده باشند و تنها دغدغه‌شان دیدار محبوب باشد.

سنگری تصریح کرد: امام حسین (ع) برای معرفی دشمنان خود از دو شیوه متفاوت استفاده می‌کردند، ایشان زمانی که می‌خواستند دشمن را برای جوانان معرفی کنند به وضعیت یزید و این‌که وی فردی فاسق و شراب‌خوار است، خط قرمزی را نمی‌شناسد و چنین شخصی که آشکارا فساد می‌کند نمی‌تواند مدیریت یک جامعه را عهده‌دار باشد، اشاره می‌کردند.

وی اظهار کرد: ایشان زمانی که به پیران می‌رسید نسبت خود با پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم را یادآوری می‌کردند، از سوابق خانوادگی خود می‌گفتند و به بیان احادیث و روایاتی از پیامبر (ص) در مورد خودشان می‌پرداختند و این خود درسی برای ماست که برای صحبت با تیپ‌های مختلف باید با زبان‌های متفاوت سخن گفت.

دکتر محمدرضا سنگری، نویسنده و پژوهشگر و فارغ‌التحصیل دوره دکتری در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران است. او پژوهش‌های متعددی درباره واقعه عاشورا انجام داده که برخی از آن‌ها در قالب کتاب‌های متعدد به چاپ رسیده است.

گفتنی است، درس‌گفتار «تحلیل و نقد عاشوراشناسی امام موسی صدر» در قالب چهل‌ و‌ چهارمین درس‌گفتار ماهانه اندیشه و عمل، دوشنبه، 6 شهریور ماه در محل مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر برگزار شد.