به گزارش کرب‌و‌بلا، نشست خبری دومین جایزه دعبل (کتاب سال عاشورا) با حضور اهالی رسانه در بنیاد دعبل خزاعی برگزار شد.

در ابتدای این نشست محدرضا سنگری با اشاره به فراخوانی که در نیمه دوم سال 1395 منتشر شده بود، گفت: 340 اثر در 9 رشته فرهنگی و هنری به دبیرخانه ارسال شد که از بین این آثار 7 اثر برگزیده و 11 اثر قابل تقدیر انتخاب خواهند شد و در مجموع از 18 اثر قدردانی خواهیم کرد.

سنگری در ادامه با بیان این‌که اسامی شرکت‌کنندگان و همچنین برگزیده‌های دوسالانه جایزه دعبل 14 شهریور ماه اعلام می‌شود، گفت: حضور چشمگیر دانشجویان و جوانان پژوهشگر در این دوره بسیار قابل‌توجه بود.

سنگری همچنین به حضور چشمگیر نویسندگان خانم اشاره کرد و افزود: ما صرفا به فراخوان بسنده نکردیم و تمامی آثار چاپ شده در این دو سال، بررسی و مورد قضاوت و داوری قرار گرفت.

عضو هیئت علمی بنیاد دعبل خزاعی درباره آثار ارسال شده به این جشنواره بیان کرد: خوشبختانه در بررسی‌ آثار، شاهد آثار خوبی در حوزه شعر بودیم، ولی در بحث نوحه‌سرایی با حضور چشمگیری مواجه نشدیم. همچنین به دنبال آن پژوهش‌های ادبی و ادبیات نمایشی نسبت به دو سال گذشته بهتر شده است، اما همچنان در بخش ادبیات داستانی تا رسیدن به وضعیت مطلوب بسیار فاصله داریم.

لازمه خرافه‌زدایی از مجموعه تولیدات مداحی در اختیار داشتن منابعی است که بتواند مورد استفاده مداحان قرار بگیرد و جایزه دوسالانه کتاب سال عاشورا این منابع را فراهم می‌سازد.

سنگری با اظهار تأسف نسبت به مهجور ماندن هنر خوشنویسی و شعر عاشورایی در حوزه کودک گفت: در بخش هنر خوشنویسی و شعر کودک متأسفانه هیچ اثری نداشتیم در حالی که انتقال پیام عاشورا به نسل‌های بعدی ضروری است و باید در خصوص چرایی این موضوع بیشتر تامل کرد و سخن گفت.

نویسنده و پژوهشگر عاشورایی با اشاره به آثاری که در حوزه عکس و هنرهای تجسمی تقدیر شدند، گفت: در این جشنواره از شرکت‌کنندگان در حوزه تصویرگری تقدیر می‌شود. ما از 37 داور که هر کدام از افراد باتجربه هستند بهره می‌بریم. این داوران علاوه بر تجربه باید دانش لازم را در حوزه خود داشته باشند و البته صاحب اثر نباشند.

این عضو هیئت علمی تصریح کرد: متاسفانه ما در حوزه ترجمه آثار عاشورایی چه ترجمه از فارسی به زبان‌های دیگر و چه ترجمه آثار عاشورایی خارجی به فارسی هم ضعیف عمل کرده‌ایم.

سنگری در پایان در خصوص اهداف برگزاری دومین دوره کتاب سال عاشورایی گفت: به دست آوردن تصویری واقعی از آثار عاشورایی مکتوب، شناخت نویسندگان و هنرمندان برتر در این حوزه، تشویق نویسندگان برتر، کشف حوزه‌های کمتر کار شده، نقد آثار عاشورایی و همچنین معرفی آثار برتر عاشورایی به جامعه از مهمترین اهداف این جایزه است.

فرهنگ کتبی جایگزین فرهنگ شفاهی شود
در ادامه این نشست، اسماعیل امینی، عضو هئیت علمی بنیاد دعبل خزاعی گفت: متاسفانه ما علاقه زیادی به فرهنگ شفاهی پیدا کرده‌ایم و من معتقدم برای حل این مشکل هر کاری که برای خواندن کتاب انجام دهیم تا کمک کنیم که فرهنگ شفاهی به فرهنگ کتبی تبدیل شود کم است.

وی افزود: نوشتن کتاب و نقد کتاب فارغ از شور، جنجال و هیجان است و نیاز به آرامش دارد. برخی از عزیزان مداح ما اهل شور، هیجان و غوغا کردن هستند که هیچ کمکی به تفکر و تعقل نمی‌کند.

در ادامه این نشست خبری، علی عظیمی، رئیس هیئت مدیره این بنیاد در سخنانی با اشاره به فعالیت 10 ساله این بنیاد، عنوان کرد: انتظار ما این بوده و هست که درباره نهضت عاشورا و اهداف آن روشنگری انجام شود و این اتفاق باید توسط مداحان و در شعر و ادبیات آن‌ها شکل بگیرد.

وی تاکید کرد: ما وظیفه خود می‌دانیم تا محتوای درست در اختیار آن‌ها قرار بدهیم تا بر مبنای آن این روشنگری صورت بپذیرد. در کنار این مساله تلاش داریم تا به خرافه‌زدایی از مجموعه تولیدات مداحی در کشور بپردازیم. لازمه این کار در اختیار داشتن منابعی است که بتواند مورد استفاده مداحان قرار بگیرد و به باور من جایزه دوسالانه کتاب سال عاشورا این منابع را فراهم می‌سازد.

عظیمی در ادامه از لزوم گفتمان‌سازی میان شبکه مداحان کشور نیز سخن گفت و افزود: این مساله نیازمند آموزش است و ما برای همین مدرسه بنیاد دعبل را راه‌اندازی کرده‌ایم که کارش آموزش دادن در همین زمینه است. مداحی به باور من این قابلیت را دارد که کار علمی رویش انجام شود. برای همین ما موضوع حمایت از پایان‌نامه‌ها و مشاوره در تولید آن‌ها را نیز در دستور کار داریم.

گفتنی است؛ اختتامیه دومین جایزه دعبل (کتاب سال عاشورا) 14 شهریور ماه، در سالن سرچشمه برگزار خواهد شد.