به گزارش کرب‌و‌بلا، پژوهشنامه معارف حسینی یک فصلنامه است که با موضوعات مرتبط با سیدالشهدا علیه‌السلام و حرکت ایشان منتشر می‌شود. محمدحسین مردانی نوکنده مدیرمسئول این نشریه با حضور در کانون فرهنگی زیتون از لزوم تولید محتوای تخصصی در مورد امام حسین (ع) سخن گفت.

وی با بیان این‌که آخرین شماره این نشریه قبل از محرم منتشر خواهد شد گفت: با توجه بر اهمیت و تاثیر عاشورا و امام حسین (ع) در جوامع بشری به ویژه جامعه امروز اسلام، جمعی از دردمندان صاحب‌قلم و اندیشمند که ترکیبی از اساتید حوزه و دانشگاه هستند، با نیتی الهی و به دور از نگرش‌های سیاسی و زودگذر، بر آن شدند که انتشار فصلنامه پژوهشنامه معارف حسینی را با رویکردی علمی در مرحله اول برای مخاطبان داخل کشور و در گام بعدی برای دنیای اسلام آغاز نمایند.

وی ادامه داد: فصلنامه علمی تخصصی معارف حسینی در حوزه‌های شخصیت و ویژگی‌های سیدالشهدا (ع) به عنوان امام، اسوه و الگو، معارف و احادیث گزارش‌شده از امام حسین (ع) یا مرتبط با ایشان، تبیین تاریخی و تاریخ تحلیلی نهضت عاشورا و حماسه کربلا، سیره و سبک زندگی سیدالشهدا (ع)، تحلیل عصری و روزآمد از سیره حسینی و نهضت عاشورا، معرفی توصیفی، تحلیلی و انتقادی منابع و مصادر مرتبط با امام حسین (ع) و نهضت عاشورا، ادب و هنر عاشورایی و سایر موضوعات مرتبط با معارف حسینی به ترویج و گسترش فرهنگ حسینی می‌پردازد.

بهتر است به سمت ایجاد پژوهشکده‌های تخصصی معارف حسینی و حتی دانشگاه‌های معارف حسینی حرکت کنیم.

مردانی افزود: این نشریه از ابتدای سال 95 فعالیت خود را آغاز کرده است وهمان‌طور که گفته شد ترویج معارف حسینی (ع) را در دستور کار خودش دارد. این نشریه وابسته به جایی یا کسی نیست و توسط گروهی از حوزویان و دانشگاهیان راه‌اندازی و اداره می‌شود.

مردانی تصریح کرد: تا این لحظه 6 شماره از این نشریه منتشر شده و شماره 7 تا محرم منتشر می‌شود که مخاطبان آن طبقه متوسط حوزه و دانشگاهیان هستند.

وی با بیان این موضوع که در ایران که تنها حکومت شیعی در دنیا است بین 8000 نشریه، فقط همین نشریه تخصصی را در حوزه سیدالشهدا (ع) داریم، ادامه داد: تلاش می‌کنیم رتبه علمی ترویجی نشریه را از وزارت علوم بگیریم، چرا که رویکرد ما در این نشریه تلاش برای ارائه مقالات دقیق و مستند علیم بوده است تا بتواند منبع محسوب شود.

مدیر مسئول پژوهشنامه معارف حسینی با اشاره به محورهای مورد بحث در این نشریه گفت: در بیشتر حوزه‌ها مخصوصا در بحث امام حسین (ع)، کارهای زیادی با نگاه علمی، دقیق و مستند صورت نگرفته است.

این پژوهشگر در ادامه تصریح کرد: بحث سیدالشهدا (ع) و واقعه کربلا مفاهیم عمیق و دقیقی دارد که کار بیشتری در این حوزه می‌طلبد. در هر مجلسی که در جهان تشیع برگزار می‌شود امام حسین (ع) شخصیت اول منبرهای آنان است، اما متاسفانه شاهد این هستیم که برخی محتواهای ارائه شده بسیار سطحی، احساسی و بعضا حتی غیر مستند است. باید این بحث‌ها را آسیب‌شناسی کرده و به سمتی حرکت کنیم که محتوای دقیق، علمی و مستند ارائه کنیم.
وی تاکید کرد: ما طرح تاسیس مدارس حسینی را پیگیری می‌کنیم بدین‌گونه که دانش‌آموزانی که از این مدارس فارغ التحصیل می‌شوند حداقل 5 واحد درسی معارف حسینی هم فرا بگیرند.این دکترای فلسفه ادامه داد: بهتر است به سمت ایجاد پژوهشکده‌های تخصصی معارف حسینی و حتی دانشگاه‌های معارف حسینی حرکت کنیم.

مردانی ضمن بازدید از فعالیت‌های زیتون با اشاره به حضور جوانان در این مؤسسه گفت: جوانان می‌توانند حلقه واسط سنت و مدرنیته باشند. بهتر است با استفاده از نیروی جوان ترویج معارف حسینی هم به روز شود که این امر به نحو احسن در زیتون دنبال می‌شود.
وی در پایان گفت: باید بپذیریم شیوه‌های ستنی و قدیمی برای انسان مدرن اثرگذاری ندارند. معارف حسینی باید به شکل نوین و در عین حال درست به مخاطب ارائه شود.