به گزارش کرب‌و‌بلا، دکتر حسن احمدی مدرس تاریخ و عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان گفت: شیعه در طول تاریخ به جز دوران محدود، حکومتی مستقل و قدرتمندی نداشته است تا این‌که در قرن شانزده دولت شیعه مذهب صفوی سر کار می‌آید. بنابراین شیعیان نتوانستند آن‌گونه که می‌بایست قبل از قرن شانزدهم، مبانی مکتب تشیع امامی را به غرب معرفی کنند و عملا غربی‌ها به منابع اصیل تشیع امامی دسترسی نداشتند.

وی ادامه داد: حتی جالب است اشاره کنم که به نظر من امروز هم این موضوع آن‌گونه که می‌بایست اتفاق نیفتاده است. ما تلاش نکردیم کتاب‌های مورد نیاز جامعه غرب را در حوزه تشیع تالیف و سپس ترجمه کنیم و در اختیار آن‌ها قرار بدهیم.

احمدی تصریح کرد: عدم تأسیس رشته‌های جزئی در حوزه شیعه‌پژوهی، عدم چاپ نسخه‌های قدیمی و اصلی و ترجمه آن‌ها، عدم تأسیس مراکز علمی تخصصی شیعه‌پژوهی در داخل و خارج کشور و... از دیگر عوامل موثر در کم‌توجهی غربیان به تشیع و امامان تشیع بود.

این استاد دانشگاه افزود: بیشتر محققان غربی تا مدت‌های مدید و حتی همین اواخر قبل از پیروزی انقلاب اسلامی یا به منابع شیعی دسترسی نداشتند و یا استفاده نمی‌کردند و عموما منابع استنادی آن‌ها منابع تسنن بود.

وی همچنین تشریح کرد: به عنوان مثال آنتوان بارا (ANTOVAN BARA) نویسنده مسیحی، عرب‌زبان و آگاه به تاریخ اسلام در سال 1978 م. کتاب «امام حسین (ع) در اندیشه مسیحیت» را منتشر کرد. وی به برخی شرق‌شناسان که واقعه دردناک کربلا را فقط یک درگیری نظامی که بدون تدبیر، تبدیل به قیام شده و بعد الهی آن را لحاظ نمی‌کنند، خرده می‌گیرد.

احمدی در پایان خاطرنشان کرد: در دنیای غرب بسیاری درباره امام حسین علیه‌السلام نکات مهمی را بیان کرده‌اند. برای نمونه واشنگتن ایرونیک، که یک مورخ آمریکایی است تصورات و برداشت‌های جالبی درباره امام دارد. از منظر وی، برای امام حسین (ع) ممکن بود که زندگی خود را با تسلیم شدن به اراده یزید، نجات بخشد؛ ولی مسئولیت پیشوایی و رهبری اسلام، اجازه نمی‌داد که او یزید را با عنوان خلافت بشناسد. او به زودی خود را برای قبول هر ناراحتی و فشاری، به منظور رها ساختن اسلام از چنگال بنی‌امیه آماده ساخت. در زیر آفتاب سوزان سرزمین خشک و در روی ریگ‌های تفتیده عربستان، روح حسین (ع) فناناپذیر برپاست. ای پهلوان و ای نمونه شجاعت و ای شهسوار من، ای حسین (ع)! و...

مشروح این گفت‌و‌گو در روز‌های آتی در وب سایت کرب‌و‌بلا منتشر خواهد شد.