به گزارش کرب‌و‌بلا، رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان با اشاره به استقبال بی‌نظیر دانشگاهیان از اعزام به عتبات، گفت: بنا به مقدورات ستاد عتبات دانشجویی، امکان اعزام بیش از چهارده هزار نفر وجود ندارد، بنابراین مجبور به قرعه‌کشی بین مشتاقان این سفر معنوی و مبارک هستیم.

وی ادامه داد: رویکرد اولیه ستاد عتبات دانشگاهی، اعزام همراه با معرفت و با شناخت است؛ در روایت وارد است که «من زار قبر الحسین‌بن‌علی (ع) عارفا بحقه غفر الله له ما تقدم من ذنبه»، بنابراین این ستاد، برنامه‌های فرهنگی خود را از قبل از اعزام و بعد از اعزام و همچنین در حین سفر انجام خواهد داد تا رویکرد معرفتی و شناختی خود را به درستی هر چه بیشتر به انجام رساند.

وی تاکید کرد: اعزام به عتبات در این دوره از 15 مرداد ماه آغاز خواهد شد و این برنامه تا 8 آبان ماه سال جاری ادامه خواهد داشت که روزانه 4 کاروان زیارتی به کربلای معلی اعزام خواهند شد.

دانشجویان می‌توانند برای سفر به عتبات وام کم بهره دریافت کنند
فقیهی در مورد مکان‌های استقرار دانشگاهیان در شهرهای نجف و کربلای معلی، گفت: این مکان‌ها به صورت متمرکز در اختیار دانشگاهیان قرار خواهد گرفت. همچنین در این دوره تلاش شده است که بهترین هتل‌ها و اماکن شهرهای مقدس برای استراحت و استقرار دانشگاهیان در نظر گرفته شود.

فقیهی در ادامه با اشاره به همراهی و همیاری ستاد عتبات دانشگاهیان با دانشجویان در جهت هزینه‌های اعزام گفت: در این خصوص نیز با تفاهم‌نامه‌ای که با بانک ملت منعقد شده است، وام قرض‌الحسنه‌ای با کمترین کارمزد (4 درصد) در نظر گرفته شده است که دانشجویان متقاضی می‌توانند از این اعتبارات نیز استفاده نمایند. مبلغ این وام قرض‌الحسنه برای افرادی که به صورت هوایی مشرف می‌شوند، مبلغ یک میلیون و پانصد هزار تومان و برای افرادی که به صورت زمینی مشرف می‌شوند، مبلغ یک میلیون تومان است.

وی در خصوص اعزام دانشجویان پسر و مشکل نظام وظیفه آنان گفت: طبق تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان نظام وظیفه منعقد شده است، دانشجویانی که مشکل نظام وظیفه دارند، می‌توانند به این سفر مشرف شوند و مراحل ضمانت این افراد نیز بر عهده ستاد اعزام عتبات دانشگاهیان است.
 

برنامه‌های ستاد عتبات برای زائران دانشجو
فقیهی به تشریح برنامه‌های این ستاد در کربلای معلی پرداخت و گفت: یکی از برنامه‌های مهم در سفر به کربلای معلی حضور زائرین در «روستای حر» خواهد بود و برنامه توبه در این محل خواهیم داشت. همچنین برنامه‌ای در بعثه مقام معظم رهبری به نام «احلی من العسل» برگزار خواهد شد که در نظرسنجی‌های انجام شده در برنامه‌های اعزامی گذشته، بیش از نود درصد دانشگاهیان، این برنامه را خوب و عالی توصیف کرده بودند. در شهر مقدس نجف هم برنامه دیدار از بیت حضرت امام خمینی (ره) را خواهیم داشت؛ همچنین زیارت مقبره مطهر علامه امینی (ره) در این برنامه گنجانده شده است.

اولویت اعزام به این سفر معنوی، برای افرادی در نظر گرفته شده است که به تازگی پیوند مبارک زناشویی بسته‌اند. بنابراین زوج‌های جوان در اولویت خواهند بود.

فقیهی در ادامه با اشاره به برنامه‌های این ستاد در باب مناسبات بعد از اعزام و بازگشت گفت: ستاد عتبات به رسم گذشته تا مدت یک‌سال با دانشجویان محترم اعزامی در ارتباط خواهد بود و با ارسال مجلات و سفرنامه‌ها و دعوت برای گردهمایی‌ها و یا مسابقات دانشجویی، در خدمت زائرین محترم خواهد بود.

دانشجویان متاهل در اولویت اعزام قرار دارند

فقیهی در پاسخ به این سوال که آیا در این پروسه اعزام و تشرف، اولویت‌هایی نیز برای افراد در نظر گرفته شده است یا خیر؟ گفت: اولویت اعزام به این سفر معنوی، برای افرادی در نظر گرفته شده است که به تازگی پیوند مبارک زناشویی بسته‌اند. بنابراین زوج‌های جوان در اولویت خواهند بود.

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان با اشاره به گروه‌های هدف این ستاد برای اعزام گفت: در این اعزام، پنج گروه از دانشگاهیان مشرف خواهند شد؛ گروه اول: اساتید محترم هستند، گروه دوم: کارکنان و کارمندان محترم دانشگاهی هستند؛ گروه سوم و چهارم: پسران و بانوان مجرد هستند و گروه پنجم: زوج‌های دانشجویی.

وی ادامه داد: در دوره گذشته، قریب به پنجاه و یک درصد افراد اعزامی، زوج‌های جوان دانشجویی بودند که به این سفر معنوی مشرف شدند. با تحقیقات صورت گرفته در ستاد عتبات دانشگاهیان، قریب به بیست و هفت درصد دانشگاهیان، این سفر را برای شروع زندگی و آغاز پیوند زناشویی خود در نظر گرفته بودند؛ این نشان‌دهنده این است که این افراد با این سفر معنوی، هم از هزینه‌های گزاف ازدواج معاف می‌شوند و هم این سفر را آغازی مبارک برای شروع زندگی انتخاب می‌نمایند که این رویکرد نیز جای شکر و سپاس را از خداوند متعال دارد.

فقیهی افزود: در دوره گذشته قریب به هفتاد درصد دانشجویانی که به این سفر مشرف شده بودند، برای بار نخست بود که به این سفر اعزام می‌شدند. از حیث انتخاب مدیران و روحانیون کاروان‌های اعزامی نیز بنا بر این است که از مدیران و روحانیون دانشگاهی استفاده شود، چون معتقد هستیم فضای دانشجویان را می‌بایست خود دانشگاهیان اداره نمایند و سعی شده است که بهترین افراد را برای خدمت به زائرین محترم حضرت اباعبدالله علیه‌السلام انتخاب نماییم.

عراق وضعیت امنیت مطلوبی دارد

فقیهی در باب مسائل امنیتی و حفاظتی زائرین در کشور عراق، گفت: در این شانزده دوره‌ای که از اعزام دانشگاهیان به عتبات عالیات گذشته و همچنین در همین سال گذشته که تعداد بسیاری به این سفر معنوی اعزام شدند، به حول و قوه الهی و عنایات حضرت سیدالشهدا (ع)، هیچ مشکل و معضل امنیتی نداشته‌ایم. با این حال ستاد عتبه دانشجویی، بر اساس رسالت خود، پیگیر بحث امنیت و آسایش زائرین محترم در کشور عراق خواهد بود.

طبق تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان نظام وظیفه منعقد شده است، دانشجویانی که مشکل نظام وظیفه دارند، می‌توانند به این سفر مشرف شوند و مراحل ضمانت این افراد نیز بر عهده ستاد اعزام عتبات دانشگاهیان است.

وی تصریح کرد: اغلب اعزام‌های ما به عتبات، در این دوره به صورت هوایی انجام خواهد شد، به عبارتی از سیصد و سی و چهار کاروان اعزامی دوره گذشته، بیش از دویست و پنجاه اعزام به صورت هوایی انجام شده که این امر نیز به نوبه خود در جهت رفاه و امنیت هر چه بیشتر زائرین محترم لحاظ شده است. امنیت در کشور عراق در حد مناسب برقرار است و زائرین با کمترین اشکال و معضلی، این سفر معنوی را به پایان خواهند رساند.

زائران از بسته‌های فرهنگی استفاده کنند
فقیهی همچنین با اشاره به تهیه بسته‌های فرهنگی برای زائران، افزود: یکی از نکاتی که همیشه مد نظر این ستاد بوده این نکته است که زائران محترم، این سفر را به همراه معرفت و شناخت مقام والای اهل‌بیت (ع) انجام دهند. بر همین اساس استدعای بنده این است که زائرین محترم از بسته‌های فرهنگی در نظر گرفته شده برای این عزیزان استفاده نمایند.

وی در ادامه به محتوای این بسته‌های فرهنگی اشاره کرد و گفت: در این بسته چند جلد کتاب، مانند؛ کتاب هشت بهشت و کتاب مفاتیح دانشجویی و تعدادی لوح فشرده (راهیان آسمان) موجود است که بسیار در بالا بردن شناخت و آگاهی عزیزان زائر، کمک حال خواهد بود. عزیزان زائر، این سفر را با دید افزایش معرفت و شناخت بنگرند. در این بسته‌های فرهنگی، سعی شده است که به تمامی افراد حاضر در واقعه عاشورا پرداخته شود و تمامی یاران و شهدای گرانقدر واقعه کربلا، به فراخور، در این بسته‌های فرهنگی معرفی شوند تا زائرین گرامی، هر چه بیشتر با رویکرد نهضت عظیم حضرت اباعبدالله (ع) آشنا شوند.

فقیهی تاکید کرد: معرفی و آگاهی دادن نسبت به سایر شهدای واقعه کربلا، امری است که یکی از خواست‌های ستاد عتبه دانشجویی بوده و تلاش ما این بوده است که بتوانیم این مهم را به‌ خوبی بیان نماییم. در کاروان حضرت سیدالشهدا (ع) از کودک شیرخوار وجود داشته است تا پیرمرد مسن و سالخورده، بنابراین می‌بایست این نهضت عظیم، از تمامی زوایا مورد بررسی قرار گیرد.

وی همچنین در پایان گفت: سعی شده در این بسته‌های فرهنگی، سایر اماکن متبرکه کشور عراق نیز به زائرین محترم معرفی شوند. درخواست ما از زائرین محترم این است که این بسته را قبل از اعزام مورد دقت و بررسی قرار دهند؛ زیرا به علت زمان بسیار کوتاه سفر، شاید امکان استفاده از این منابع در طول سفر وجود نداشته باشد. همچنین برای آگاهی بیشتر درخواست داریم، زائرین محترم برای دسترسی بهتر به امکانات و برنامه‌های سفر، به سایت ستاد عتبات دانشگاهیان، مراجعه نمایند. دانشجویان باید به این نکته مهم حتما توجه نمایند که ورود به حرم و زیارت ائمه معصوم (ع)، با شناخت و آگاهی و معرفت است که مایه بهجت و شکوفایی خواهد شد، بنابراین هر چه بیشتر در جهت شناخت و آگاهی یافتن به مقام والای اهل‌بیت (ع) مطالعه و پژوهش نمایند.