به گزارش کرب‌و‌بلا، پیمان اسحاقی در کارگاه 4 ساعته «مقدمه‌ای بر فرهنگ حسینی در آکادمیای غربی» به تعریف فرهنگ حسینی و پژوهش‌های مرتبط با آن پرداخت.

وی گفت: پژوهش‌های مرتبط با ابعاد تاریخی، کلامی و فرهنگی مرتبط با امام حسین علیه‌السلام، واقعه کربلا و اموری که در پی آن در جوامع انسانی پدید آمده است، در این آکادمیا مورد بحث و پژوهش قرار می‌گیرند.

اسحاقی در این کارگاه که به همت موسسه زیتون برگزار شد به معرفی آکادمیای غربی از قبیل دانشگاه‌های اروپا و آمریکا، آثار مرجع، تولیدات علمی و … پرداخت و برخی از مهم‌ترین آکادمیسین‌های متخصص فرهنگ حسینی در غرب را معرفی کرد.

وی همچنین با اشاره به آثار اصلی به نگارش درآمده در زمینه فرهنگ حسینی، فرآیندهای تولید آثار در این خصوص را تشریح کرد.

این پژوهشگر، عرصه‌های فرهنگ حسینی در آکادمیای غربی را رشته‌های پژوهشی، تاریخ اسلام، کلام اسلامی، جامعه‌شناسی و مردم‌شناسی، تاریخ هنر و مطالعات زنان عنوان کرد.

 اسحاقی ملاحظات کلی که آکادمیای غربی درباره فرهنگ حسینی دارند را مطرح کرد و گفت: فرآیندهای تاثیرگذاری، «شرق‌شناسی» به عنوان یک میراث مورد مناقشه، تعدد آثار و تقسیم اقتدار علمی، مهاجرت مسلمانان به غرب و «صداهای جدید» بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به گونه‌های مختلف فرهنگ حسینی در آکادمیای غربی، گفت: مداخل دانشنامه‌ای، پایان‌نامه، کتاب مستقل (Monograph)، کتاب ویرایش یافته (Edited Volume) و مقالات با داوری همتا (Peer Review) از جمله این گونه‌ها محسوب می‌شوند.

این پژوهشگر، مطالعات کلامی و الهیاتی درباره امام حسین (ع) و واقعه کربلا، پژوهش‌ها درباره تاریخ واقعه کربلا و عناصر مادی حسینی، مقاتل، آثار ادبی، حرم‌ها و حسینیه‌ها، پژوهش‌ها درباره آیین‌ها و مناسک حسینی و نقش برجسته آیین‌های سوگ را رویکردهای فرهنگی حسینی در این آکادمی‌ها عنوان کرد.

وی در پایان به معرفی مهم‌ترین پژوهشگران فرهنگ حسینی پرداخت و آن‌ها را به چند دسته تقسیم کرد و گفت: این دسته‌ها شامل پژوهشگران کلاسیک، پژوهشگران نسل «قدیم»، پژوهشگران نسل «جدید» و دانشجویان هستند.