به گزارش کرب‌و‌بلا، عاطفه داوودی استاد تاریخ دانشگاه زنجان در مورد نگاه «آنه ماری شیمل»، مستشرق آلمانی به امام حسین علیه‌السلام گفت: در نوشته‌های پروفسور شیمل، امام حسین (ع) مظهر شرافت، قداست، پاکی، اصالت، ایثار و بزرگواری است.

وی ادامه داد: بررسی آثار این مستشرق آلمانی نشان می‌دهد تفاوت‌های جدید در نوع نگاه این مستشرق به اسلام و به خصوص سیدالشهدا (ع) وجود دارد که بیانگر ویژگی‌های خاصی در نگاه یک مستشرق غربی به اسلام است. او بر این باور بود که تصویری که اروپای قرون وسطی از اسلام، مسلمانان و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ارائه داده قطعا مخدوش و تحریف شده است.

داوودی افزود: تسلط این شرق‌شناس آلمانی به زبان‌های شرقی سبب می‌شد او بدون واسطه به منابع دسترسی داشته باشد و همین اعتبار علمی، پژوهش‌های او را تقویت می‌کرد. از طرفی این ویژگی وی سبب می‌شد در سفرهایی که او به برخی کشورها نظیر ایران و ترکیه داشت، بتواند با مردم ارتباط بگیرد و با آن‌ها سخن بگوید.

وی ادامه داد: این مستشرق آلمانی واقعه عاشورا را نقطه عطفی در تاریخ عنوان می‌کند که مسئولیت این فاجعه را متوجه یزید می‌داند و به همین سبب او را شایسته لعن و نفرین مسلمانان معرفی می‌کند.

این استاد تاریخ با اشاره به دیدگاه مسیحیت به سایر ادیان از نگاه شیمل، گفت: پروفسور شیمل بر این باور بود که از میان همه ادیانی که مسیحیت با آن‌ها مواجه بوده است، دین اسلام بیش از همه مورد سو تفاهم و در نتیجه حمله شدید قرار گرفته است، چرا که برای مدت بیش از 1000 سال این چنین به نظر رسیده که اسلام بزرگ‌ترین تهدید برای مردم اروپا بوده و این که اسلام و مسلمانان بزرگ‌ترین دشمن مسیحیت و تمدن غربی هستند. همین سبب می‌شود این شرق‌شناس آلمانی در زمره محققینی قرار گیرد که در دفاع از اسلام نقش مهمی را بر عهده می‌گیرند.

داوودی ادامه داد: شیمل در دفاع از تشیع می‌گوید؛ شیعیان بر خلاف چیزی که علیه آنان ادعا می‌شود، ارزش قول و سنت پیامبر (ص) را زیر سوال نمی‌برند و حتی در مواردی بیشتر از اهل سنت به آن توجه دارند. از نظر وی اسلام دینی است که در غرب بسیار بد فهمیده شده و حتی توسط عده‌ای از افراد ناوارد به جهالت متهم شده است، در حالی که چنین نیست.
علاقه‌مندان می‌توانند مشروح این گفت‌وگو را در این لینک (https://www.karbobala.com/news/info/3988) دنبال کنند.