به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از فارس، مجید آقابابایی درباره آخرین تمهیدات اندیشیده شده برای صدور ویزای زائران اربعین گفت:‌ با تدابیر و هماهنگی دولت عراق، وزارت کشور و سفارت بغداد در تهران صدور ویزا سریع‌تر از سال گذشته انجام خواهد شد، ضمن این‌که می‌توان اعلام کرد تمامی امور نسبت به سال قبل با برنامه‌ریزی جامع‌تر، متقن‌تر و مشخص‌تری برای اربعین سال 96 انجام شده و فرایند انجام آن هم با نظم خاصی در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی ما برای اربعین سال 96 افزایش تعداد زائرین به میزان 20 درصد نسبت به سال گذشته است به طوری که احتمالا میزان زائران ایرانی در راهپیمایی اربعین به 3 میلیون نفر خواهد رسید.

آقابابایی درباره احتمال لغو روادید در اربعین سال جاری افزود: برای اربعین سال 96 بحث دریافت روادید وجود دارد. ضمن این‌که ستاد مرکزی اربعین به موضوع روادید ورودی نداشته که منتج به تصمیم‌گیری خاصی شود و تا کنون بحثی درباره لغو روادید صورت نگرفته است.

دبیر ستاد مرکزی اربعین تصریح کرد: قیمت دریافت ویزا در همه دنیا رفتاری متقابل است و به همان میزانی که ما از زوار عراقی برای اعطای ویزا مبالغی را دریافت می‌کنیم طرف عراقی هم به همان میزان در قبال اهدای ویزا به زائر ایرانی مبالغی را می‌گیرد.

وی با اشاره به این‌که عده‌ای از زوار ایرانی در سال گذشته نتوانسته‌اند با وجود داشتن ویزای اربعین به عراق سفر کنند، گفت: با رایزنی‌های صورت گرفته مدت استفاده از ویزای اربعین تا 3 ماه افزایش پیدا کرده است.

آقابابایی با بیان این‌که مدت اقامت زوار ایرانی اربعین در عراق در گذشته 20 روز بوده که این میزان افزایش پیدا کرده، افزود: برای اربعین 96 بعد از هماهنگی با دولت عراق مدت اقامت زوار ایرانی به یک ماه افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور در توصیه‌ای به زوار ایرانی با بیان این‌که بهتر است کسانی که قصد عزیمت به عراق و حضور در راهپیمایی اربعین دارند گذرنامه‌ خود را کنترل کنند که حداقل اعتبار گذرنامه باید بیش از 6 ماه باشد، گفت: زوار اربعین بهتر است برای دریافت روادید سریع‌تر اقدام کرده و دریافت آن را به روزهای منتهی به اربعین واگذار نکنند. همچنین زمان ورود به عراق، خروج از این کشور و مرز مشخص خود را از قبل تعیین کرده تا مشکلی در این زمینه نداشته باشند.

وی افزود: دولت و ملت عراق میزبان اصلی زوار اربعین هستند و ایران مسئولیت اسکان و تغذیه در اربعین ندارد لذا بهتر است بدانیم که ما فقط کمک‌کننده و حامی دولت و ملت عراق هستیم و باید برای میزبانی آنان احترام ویژه‌ای قائل باشیم و تصور رایگان بودن همه خدمات در عراق برای ایرانی‌ها نباید وجود داشته باشد.

آقابابایی گفت: سال قبل در توسعه زیرساخت‌های مرزهای زمینی اقدامات خوبی صورت گرفته و آسیب‌شناسی مناسبی پس از اربعین سال 95 انجام شده که بخشی از آن آسیب‌ها در حال رفع است.