به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از تسنیم، «احمد محمدی‌فر» مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در ارتباط با امکان اعزام قانونی مهاجرین افغانستانی در پیاده‌روی بزرگ اربعین به عراق، گفت: خوشبختانه امسال هم این موضوع عملیاتی خواهد شد، مهاجرین افغانستانی با رایزنی‌های صورت گرفته می‌توانند امسال نیز به شکل قانونی در پیاده‌روی بزرگ اربعین شرکت کنند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ادامه داد: در حال حاضر از طرف ما پیگیری‌هایی انجام گرفته تا بتوانیم در قیاس با سال گذشته شرایط بهتری را برای مهاجرین در این سفر معنوی فراهم کنیم.

محمدی‌فر یادآور شد: برخی از مهاجرین می‌پرسند که برای اعزام امسال، پاسپورت‌های دست‌نویس مشکلی ندارند؟ در این رابطه باید ببینیم دولت عراق چه تصمیمی خواهد گرفت، از نظر ما مشکلی وجود ندارد اما باید نظر و قوانین آن‌ها را هم مدنظر قرار دهیم.

مدیرکل اتباع و امور مهاجرین خارجی وزارت کشور در ارتباط با انتشار اخباری در برخی رسانه‌ها مبنی بر خروج اجباری 600 هزار مهاجر افغان تا پایان امسال از ایران تصریح کرد: این خبر صحت ندارد و این رقم، یک رقم غیر واقعی است.

محمدی‌فر گفت: این موضوع را هم بگویم، برای کسانی که داوطلبانه قصد بازگشت دارند؛ همه تلاش‌ها انجام می‌شود تا بازگشتی محترمانه و عزت‌مندانه به کشور خود داشته باشند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور با تاکید بر این موضوع که ما هیچ محدودیتی برای ورود قانونی به کشور نداریم، یادآور شد: اتفاقا تلاش ما ساده‌سازی و تسهیل در امور تردد بوده اما این مساله هم نباید مورد غفلت واقع شود که هر کشوری برای حضور افراد غیرقانونی در کشور خود قوانین و برنامه‌هایی دارد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا مذاکرات صورت‌گرفته میان دولت افغانستان و ایران به منظور تمدید مدارک اقامتی مهاجرین از یک سال به سه سال صحت دارد یا خیر، گفت: بیشترین محور مذاکرات ما با دولت افغانستان در مورد مهاجرین فاقد مدرک بوده چرا که فعلا مشکلی در رابطه با مهاجرین دارای مدارک قانونی معتبر نداریم.