به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی لبیک، حجت الاسلام والمسلمین منصورآبادی؛ معاون فرهنگی ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان ضمن معرفی طرح زیارت نیابتی، به بیان جزئیات این طرح پرداخت و گفت: در شانزدهمین دوره عتبات دانشگاهیان 88087 نفر از دانشگاهیان سراسر کشور متقاضی اعزام به عتبات بودند که حدود 13 هزار نفر از ایشان به قید قرعه انتخاب و به عتبات عالیات اعزام شدند.

منصورآبادی گفت: با توجه به حجم گسترده استقبال دانشگاهیان جهت اعزام به عتبات و محدودیت ستاد در اعزام، برنامه‌ریزی کردیم و طرح «زیارت نیابتی» را راه‌اندازی کردیم. به این ترتیب هر زائر دانشگاهی که اعزام می‌شد، نایب‌الزیاره تعدادی از کسانی بود که در قرعه‌کشی انتخاب نشده بودند.

وی در خصوص اجرای این طرح در دوره شانزدهم گفت: در زیارت نیابتی دو طرح داشتیم، یکی برای کلیه کاروان‌ها و یکی هم عیدانه لبیک. 88087 نفر در دوره شانزدهم در عتبات دانشگاهیان ثبت‌نام کردند که از میان آنها حدود 13 هزار نفر اعزام شدند. ما برنامه‌ای در نظر گرفتیم که هر زائری که اعزام می‌شود نایب‌الزیاره 30 نفر از کسانی باشد که اعزام نشدند.

نرم‌افزار این طرح آماده و اسامی ثبت‌نام کنندگان استخراج شد. به هر زائر 30 اسم دادیم که نایب‌الزیاره باشد. مدیر کاروان‌ها این اسامی را از ستاد می‌گرفتند و روحانی زیارت نیابتی را در روز دوم حضور کاروان در کربلا قرائت می‌کرد. وقتی این اتفاق می‌افتاد پیام کوتاهی به دانشجویانی که از طرف آن‌ها زیارت نیابتی قرائت شده بود، ارسال می‌شد که اثرات خوبی داشت.

زیارت نیابتی دوم در قالب بسته عیدانه لبیک در ایام نوروز انجام شد و کسانی‌که علاقه‌مند بودند به نیابت از آن‌ها زیارت نیابتی در عتبات انجام شود ثبت‌نام کردند که الحمدلله این طرح هم به خوبی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین منصورآبادی در خصوص اجرای این طرح در دوره هفدهم نیز گفت: اعزام دانشگاهیان به عتبات در این دوره از مرداد ماه آغاز می‌شود که طرح زیارت نیابتی در این دوره نیز اجرا خواهد شد و خواهران دانشجو نایب‌الزیاره خواهران و برادران دانشجو نایب‌الزیاره برادران دانشجو می‌شوند.

معاون فرهنگی ستاد خاطر نشان کرد: امیدواریم با این طرح واسطه‌ای جهت تجدید میثاق دانشگاهیان کشور با حضرات معصومین علیهم‌السلام و طلب حوائج دنیوی و یا اخروی، برای قشر دانشگاهی باشیم.

گفتنی است زیارت نیابتی به همه اعضای کاروان (زائر، مدیر و روحانی) تعلق می‌گیرد و هر زائر نایب‌الزیاره 30 نفر از دانشگاهیان خواهد شد.