به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از ایکنا، مؤسسه فرهنگی هنری فرهنگ عاشورای شهرستان دزفول، در راستای اهداف خود جهت پاسخگویی به پرسش‌های مطرح شده پیرامون حادثه عاشورا، جلسات متعدد پرسش و پاسخ و میزگردهای عاشورایی با حضور پژوهشگران و محققان عاشورایی برگزار کرده است.

این برنامه‌ها با نظارت دکتر محمدرضا سنگری نویسنده و محقق عاشورایی در راستای مبارزه با تحریفات و خرافه‌های موجود در این زمینه برگزار شده است. در همین راستا مؤسسه فرهنگ عاشورا، مجموعه «پرسش تشنگی» را با ارائه 50 پرسش و پاسخ عاشورایی به چاپ رسانده است.

از جمله سؤالات مطرح شده در این کتاب:

در حدیث جابر آمده است که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم پا به زمین زد و زمین شکافته شد و قاتلین حسین علیه‌السلام را در جهنم نشان داد، در حالی که هنوز عاشورا به وقوع نپیوسته بود، چگونه این کار میسر بود؟

پس از شهادت امام حسین (ع) در روز عاشورا، گاهی به روایاتی مانند روایت ابن لهیعه، بر می‌خوریم که بر اساس آن روایات افرادی از سپاه دشمن، پیامبر (ص)، جبرئیل و انبیا الهی را در خواب و یا حتی بیداری می‌بینند و از قول آن‌ها مطالبی را بیان می‌کنند! مگر نه این‌که دیدن پیامبر خدا (ص) لیاقت و ظرفیت خاصی می‌طلبد، پس این امر چگونه در مورد افراد سپاه دشمن محقق می‌شود.

در روایتی از قول ابن‌عباس ذکر شده است که می‌گوید: من در مکه دیدم جبرئیل دستش در دست حسین (ع) بود. آیا ابن‌عباس قادر به دیدن جبرئیل بود؟

آیا قرآن خواندن سر بریده را همه می‌شنیدند؟ اگر چنین بود، چرا به این معجزه ایمان نیاوردند؟

در برخی اخبار گفته شده: ملکی آمد و خون حسین (ع) را در شیشه‌ای ضبط و نگهداری کرد. کلمه شیشه در بسیاری روایات دیگر هم آمده است. آیا آن زمان شیشه اختراع شده بود؟

علاقه‌مندان جهت تهیه و مطالعه کتاب «پرسش تشنگی» می‌توانند به کتابخانه تخصصی عاشورا واقع در کتابخانه علامه مخبر مراجعه کنند. این کتاب در 291 صفحه توسط مجتمع فرهنگی عاشورا به چاپ رسیده است.