به گزارش کرب‌و‌بلا، کارگاه «مجازی نویسی» در موسسه زیتون با هدف آموزش نگارش و انتخاب سوژه در فضای مجازی برگزار شد.

محمدحسین اربابی‌فر مدرس این دوره گفت: هدف از برگزاری این دوره، آموزش نوشتن در فضای مجازی و تفاوت نگارش در رسانه‌های مکتوب و فضای مجازی است. در مرحله بعدی نیز شرکت‌کنندگان با روش‌های انتشار محتوای خود و تبلیغ آن در فضای مجازی آشنایی پیدا می‌کنند.

اربابی‌فر در این کارگاه که به مدت 4 ساعت برگزار شد با تاکید بر لزوم مخاطب‌شناسی در نوشتن، انتخاب سوژه را بسیار مهم و زاویه ورود به هر بحثی را توانمندی خاص هر نویسنده عنوان کرد.

وی ادامه داد: این‌که ما با چه نوع مخاطبی سر و کار داریم تمامی نوشته ما را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، چرا که در نهایت ما به عنوان یک نویسنده مجبوریم نیاز و علاقه مخاطب را در نظر بگیریم. همچنین در انتخاب سوژه هم باز مخاطب بسیار مهم است. بنابراین شناخت مخاطب یکی از اصول مهم در نوشتن است.

اربابی‌فر در ادامه با ارائه آماری از تولید محتوا در فضای مجازی و میزان محتوای فارسی در وب افزود: با توجه به آمار بسیار پایین تولید محتوای فارسی در وب، اگر نویسنده‌ای بتواند با مطالعه و تمرین بسیار، محتوای مفید به زبان فارسی تولید کند، می‌تواند در مدت کوتاهی موفقیت چشم‌گیری داشته باشد.

وی مطالعه و تمرین را دو ابزار مهم نوشتن عنوان کرد و افزود: بدیهی است برای داشتن یک محتوای خوب باید مطالعه بسیاری حول آن موضوع داشت و یک نویسنده خوب نباید از این دو فاکتور مهم غافل شود.

وی همچنین با اشاره به فضای خاصی که ابزار رسانه دیجیتال در اختیار مخاطب و نویسنده قرار می‌دهد، گفت: بهتر است برای تمرین نوشتن به سبک و سیاق قدیمی‌ترها از کاغذ و قلم غافل نشویم، چرا که حس و کششی که نوشتن به این سبک در نویسنده ایجاد می‌کند به هیچ وجه قابل مقایسه با فضای رایانه و موبایل نیست.

مدرس این دوره در پایان گفت: انتظار می‌رود بعد از پایان این کارگاه شرکت‌کنندگان بتوانند مهارت سوژه‌یابی و نحوه ورود به بحث را بیاموزند.

یکی از شرکت‌کنندگان در این دوره، عملیاتی بودن آن و شکل برگزاری‌اش را که کاملا با مشارکت تمامی اعضا همراه بود به عنوان یکی از نقاط مثبت این کارگاه مطرح کرد.