به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از شبستان، احمد محبی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با همکاری معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال سوگواره طراحی نشانه‌های عاشورایی را برگزار می‌کند.

وی با اشاره به این‌که جلوه‌های شناخته شده فرهنگ مردمی به عنوان یک نماد توصیف می‌شود، افزود: در این میان در بررسی نمادهای اعتقادی، اگر چه بیان فرهنگی به ملیت و قومیت ارتباط پیدا می‌کند، اما با استفاده از نقوش (موتیف‌ها) و نمادها (سمبل‌ها) و استفاده از کارکرد استدلالی و سمبلیک، گاهی مفاهیم فرهنگی از جمله هویت فرهنگی در قالب تصویر و نه صرفا نوشتار در لوگوتایپ‌ها قابل بروز است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: رابطه تنگاتنگ فرهنگ و هنرهای تصویری باعث شده است که پاره‌ای از فرم‌ها و نقوش دارای بار فرهنگی باشند یا تداعی فرهنگی ایجاد نمایند؛ بیان فرهنگی می‌تواند در مواردی به صورت توام با بیان تاریخی از یک «شیوه بیان گرافیکی» ناشی شود، که طراحی نشانه جزئی از آن محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که طراحی نشانه باید بیانگر فضا، مکان، هویت ملی، فرهنگی و تمدنی یک جامعه در طول تاریخ باشد، به اهداف برگزاری اولین سوگواره طراحی نشانه‌های عاشورایی در خراسان جنوبی اشاره کرد و اظهار داشت: طراحی نشانه‌هایی با موضوع و مفاهیم مرتبط با واقعه عاشورا، اشاعه و ترویج فرهنگ حسینی در بین هنرمندان، آشنایی بیشتر هنرمندان با مسائل و مباحث عاشورا و تولید آثار فاخر در زمینه فعالیت‌های فرهنگی هنری و مذهبی (نشانه و نماد) از جمله اهداف برگزاری این سوگواره است.

محبی درخصوص شرایط و نحوه پذیرش آثار در جشنواره گفت: متقاضیان شرکت در جشنواره برای داوری مرحله اول آثار باید فرم درخواست شرکت در جشنواره را از سایت khj.farhang.gov.ir بخش خدمات الکترونیک دریافت و تکمیل کرده و همچنین تصویر نمونه آثار خود را از طریق لینک khj.farhang.gov.ir/fa/home/sog قطعی کنند.

طراحی نشانه‌هایی با موضوع و مفاهیم مرتبط با واقعه عاشورا، اشاعه و ترویج فرهنگ حسینی در بین هنرمندان، آشنایی بیشتر هنرمندان با مسائل و مباحث عاشورا و تولید آثار فاخر در زمینه فعالیت‌های فرهنگی هنری و مذهبی (نشانه و نماد) از جمله اهداف برگزاری این سوگواره است.

وی با اشاره به این‌که توجه به موضوع سوگواره و دقت در ارسال اثر مرتبط از سوی متقاضیان شرکت در سوگواره ضروری است، افزود: هر هنرمند می‌تواند حداکثر با ارائه 7 اثر طراحی نماد یا نشانه در مرحله اول شرکت کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان این‌که نگارش و ارائه متنی کوتاه که بیانگر ایده و هدف هنرمند از خلق آثار باشد، الزامی است، گفت: این سوگواره به صورت یک مرحله‌ای است که تعدادی از آثار تنها جهت ارائه در نمایشگاه انتخاب و تعدادی از پذیرفته‌شدگان نهایی خواهند بود.

به گفته وی، به آثاری که به مرحله نمایشگاه نیز راه یابند گواهی شرکت داده خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که ثبت نام، تکمیل فرم شرکت و ارسال تصویر آثار، فقط از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی جشنواره امکان‌پذیر است، ادامه داد: حجم فایل ارسالی باید حداکثر 4 مگابایت با کیفیت 300 dpi با پسوند jpg و مود RGB باشد.

به گفته وی، تکمیل فرم و ارسال آثار به منزله قبول شرایط و مقررات جشنواره است و با توجه به این‌که اطلاعات فرم ثبت‌نام و عناوین آثار در تهیه مطالب انتشاراتی و نمایشگاهی مورد استفاده قرار خواهند گرفت، مسئولیت صحت اطلاعات ارسالی بر عهده شرکت‌کننده است.

محبی تصریح کرد: استفاده از آثار تولیدی برای چاپ در کتاب و سایر اقلام انتشاراتی، تبلیغاتی، بانک اطلاعات و برگزاری نمایشگاه تصویر آثار و هرگونه بهره‌برداری با ذکر نام صاحب اثر برای برگزارکنندگان سوگواره محفوظ است.