به گزارش کرب‌و‌بلا، سید علی باروتیان مدیر عامل کانون فرهنگی زیتون، در همایش تخصصی عاشوراپژوهی با اشاره به فعالیت‌های این موسسه گفت: ما در مؤسسه زیتون، آرمانی را برای خودمان در نظر گرفته‌ایم که معرفی جهانی سیدالشهدا علیه‌السلام است؛ به این معنا که روزی فرا برسد که هیچ کس در جهان وجود نداشته باشد که امام حسین (ع) را نشناسد. در این راستا ما دو بال برای حرکت به این آرمان ترسیم کرده‌ایم که یک بال مربوط به رسانه و تبلیغ و بال دیگر مربوط به پژوهش است.

وی ادامه داد: نکته مهم این است که پژوهش و کار علمی، به لحاظ غایت و روش و مخاطب، با فضای رسانه و تبلیغ متفاوت است، لذا ما باید به بحث پژوهش شناخت پیدا کنیم و آن را در قالب معرفی امام حسین (ع) در ساحت آکادمیک تعریف کنیم؛ یعنی فضایی که ابعاد، اندازه و مخاطب خودش را دارد و یک فضای متفاوتی است.

باروتیان ادامه داد: در حال حاضر، عمده اتفاقاتی که در حوزه پژوهش می‌افتد و به عنوان پژوهش‌های حسینی و عاشورایی از آن نام برده می‌شود، چیزی جز تبلیغ صرف نیست.

وی تاکید کرد: علی‌رغم کتاب‌های تاریخی، موسوعه‌ها و بانک‌های اطلاعاتی که کار شده است، پژوهش به معنای چیزی که مخاطبش، مخاطب آکادمیک بین‌المللی باشد و در این ساحت‌ها جواب بدهد، انجام نشده است. یک‌سری کارهایی هم در خارج از کشور انجام شده‌اند که بیشتر اهداف فردی را دنبال می‌کنند.

مدیر عامل کانون فرهنگی زیتون تصریح کرد: وقتی سخن از پژوهش عاشورایی می‌شود، در اولین وهله، ذهن‌ها به سمت تاریخ و نهایتا به سمت بحث‌های کلامی و اعتقادی و در درجه آخر به سمت علوم اجتماعی و مردم‌شناسی می‌روند، در صورتی که پژوهش در حوزه امام حسین (ع) تمام ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فلسفی و ... را در بر می‌گیرد.

باید ببینیم که در پازلی که قرار است به عنوان جریان‌سازی پژوهشی در حوزه امام حسین (ع) و عاشورا ایجاد کنیم، هر مؤسسه و پژوهشکده کدام تکه از آن را می‌توانند کامل کنند.

وی افزود: شما ببینید رقبای ما الان چه جایگاهی در عرصه‌های علمی جهان دارند. واقعا برویم ببینیم آقای «بن طلال» به عنوان یک شاهزاده وهابی سعودی در دانشگاه‌های بین‌المللی جهان چه کارهایی انجام می‌دهد؟ و یا مؤسسه آغاخان به عنوان بزرگ‌ترین سازمان مردم نهاد بعد از سازمان ملل و یا مسیحی‌ها و امثالهم چه کارهایی انجام می‌دهند؟ و بعد خودمان را با آن‌ها مقایسه کنیم. همین آقای بن طلال در دانشگاه‌های هاروارد، ادینبرو و آکسفورد دفتر دارد و افرادی را بورسیه می‌کند و نکته جالبی هم که دارد این است که آن‌ها این دسته‌بندی‌هایی که ما داریم را هم انجام نمی‌دهند و هدفشان جریان‌سازی پژوهشی است.

وی تاکید کرد: اگر ما می‌خواهیم کار پژوهشی انجام دهیم، باید بدانیم که کار پژوهشی، تیغی است که برش آن به ابعاد جهانی است، یعنی اگر بخواهیم با معیارهای علمی کاری را انجام دهیم، دیگر مرزهای کشوری و دانشگاهی را نمی‌شناسد و همه از آن استفاده می‌کنند.

باروتیان خاطر نشان کرد: به نظر من با کمک همین تعداد افرادی که در این نشست حضور دارند، می‌توانیم نسبت به 80 درصد کارهای پژوهشی تخصصی در حوزه امام حسین (ع) و عاشورا که در داخل یا خارج از کشور انجام شده یا در حال انجام است، شناخت کافی پیدا کنیم.

وی ادامه داد: اما مهم‌تر این است که ما در دنیای امروز باید چه کار کنیم و کار پژوهشی در دنیای امروز به چه لوازمی نیاز دارد و به چه شکل باید جریان‌سازی علمی انجام دهیم و یا چه طور باید با یک دانشگاه معتبر علمی صحبت کنیم که یک کرسی امام حسین پژوهی یا کرسی اربعین پژوهی در آن جا راه بیندازیم، کاری که مسیحیت، وهابیت، بهاییت و... انجام داده‌اند.

باروتیان در پایان با اشاره به عملکرد بنیاد بین‌المللی عاشورا گفت: این بنیاد می‌تواند این جریان‌سازی را هدایت کند. باید ببینیم که در پازلی که قرار است به عنوان جریان‌سازی پژوهشی در حوزه امام حسین (ع) و عاشورا ایجاد کنیم، هر مؤسسه و پژوهشکده کدام تکه از آن را می‌توانند کامل کنند و سعی کنیم با استفاده از نیروهای دیگران، این پازل را تکمیل کرده و با حمایت‌های اعتباری و مالی این هدف را پیش ببریم.