به گزارش کرب‌و‌بلا، دکتر حسن طارمی‌راد، مدیر علمی دانشنامه جهان اسلام در حاشیه بازدید از کانون فرهنگی زیتون با اشاره به ضرورت و اهمیت تدوین یک دانشنامه تخصصی در مورد موضوع امام حسین علیه‌السلام گفت: این دانشنامه در شناخت بهتر و معرفی مفهوم و ادبیات نهضت حسینی به جامعه جهانی کمک خواهد کرد. 

وی ادامه داد: شخص امام حسین (ع) انسان دوران‌سازی بوده که توانسته است در عرصه‌های مختلف اعم از ادبیات، هنر، علم، سیاست و... ادبیات متفاوتی فراهم آورد و طبعا اقتضا می‌کند که در خصوص فردی با این ویژگی‌ها بسیار پژوهش شود.

این پژوهشگر دینی، ابعاد گسترده و جنبه‌های گوناگون امام حسین (ع) و قیام ایشان را زمینه‌ای مناسب برای خلق دانشنامه این حوزه ارزیابی کرد و افزود: امام حسین (ع) و حرکت ایشان بقدری عظیم بوده و بازخوردهای اجتماعی فراوانی داشته است که این سوال ایجاد می‌شود که چرا تا کنون چنین دانشنامه‌ای شکل نگرفته است.

وی افزود: گستره و ابعاد قیام حسینی در پیام‌ها، منش و رفتار بزرگان و مصلحان جهانی از جمله گاندی ادامه یافته و قیام‌ها و نهضت‌های متعددی با تأسی از قیام سیدالشهدا (ع) از فردای روز شهادت ایشان در جای‌ جای تاریخ شکل می‌گیرد که تمامی این عرصه‌ها، دست‌مایه بسیار خوبی برای تدوین این دانشنامه هستند.

گستره و ابعاد قیام حسینی در پیام‌ها، منش و رفتار بزرگان و مصلحان جهانی از جمله گاندی ادامه یافته است.

وی در ادامه افزود: پروژه دانشنامه، پروژه بسیار عظیمی است که مجموعه زیتون آغاز کرده است اما باید برای راه‌اندازی آن بسیار صبور بود. شاید بتوان گفت دانشنامه‌ای که کانون فرهنگی زیتون شروع به تدوین و گردآوری آن کرده است سومین پروژه دانشنامه امام حسین (ع) است.

طارمی ادامه داد: حدود 30 سال پیش در قم یک پروژه‌ای شکل گرفت اما متوقف ماند. کار دیگری اما به زبان عربی شکل گرفت که مدل آن کلاسیک نیست اما 50 جلدی قابل دفاع تدوین و گردآوری شد.

وی تصریح کرد: صنعت دایره‌المعارف در ایران یک صنعت نوپایی است که به حدود 20 سال می‌رسد و پیش از این به صورت جمع‌آوری مجموعه‌ها و بیشتر کتاب‌شناسی انجام می‌شد. بنابراین تا حدودی شاید طبیعی است که این دانشنامه تا به امروز شکل نگرفته باشد. 

مدیر علمی دانشنامه جهان اسلام با بیان این‌که دانشنامه جامع امام حسین (ع) می‌تواند پرسش‌های بسیاری را در خصوص نهضت ایشان که برای جوامع گوناگون و به خصوص در میان جوانان مطرح است به صورت صحیح پاسخ دهد، اظهار کرد: این دانشنامه تخصصی، ضمن آن‌که اقدامی اثرگذار برای توجه به نیاز پژوهشگران است، می‌تواند پاسخی صحیح به نیاز جامعه جهانی امروزی برای شناخت ایشان ارائه دهد.

طارمی‌راد در ادامه، مهم‌ترین رکن دانشنامه جامع امام حسین (ع) را پژوهش‌های زیرساختی و بنیادی دانست و گفت: برای تحقق اهداف جامع دانشنامه جامعه باید مطالعات زیرساختی با جدیت صورت بگیرد و ضمن جمع‌آوری داده‌های موجود، در حوزه‌های اساسی پژوهش‌های ساختاری صورت بگیرد تا این دانشنامه نیازهای گسترده مطالعاتی جامعه در ابعاد گوناگون را پاسخ‌گو باشد.

این دانشنامه تخصصی، ضمن آن‌که اقدامی اثرگذار برای توجه به نیاز پژوهشگران است، می‌تواند پاسخی صحیح به نیاز جامعه جهانی امروزی برای شناخت ایشان ارائه دهد.

طارمی‌راد تاکید کرد: باید دقت داشت که این موضوع با اصول پیش برود و بر حسب امکاناتی که در اختیار داریم هدف‌گذاری و ریل‌گذاری صورت بگیرد، باید سنگ‌ها را با اصول و با محاسبات چید تا ساختمان محکمی ایجاد شود و نباید برای این کار عجله کرد.

وی با تأکید بر این‌که اقدام برای تحقق دانشنامه امام‌حسین (ع) باید با نگرشی جامعه‌محور صورت بگیرد، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم کاری ماندگار صورت گیرد باید دانشنامه را با نگاهی همه‌شمول برای تمامی اقشار و افکار پیش برد.

این پژوهشگر دینی نسبت به نقش‌آفرینی و حضور نسل جوان نسبت به فعالیت در عرصه پژوهش‌ها و فعالیت‌های دینی ابراز خرسندی کرد و افزود: چنین فعالیت‌های ارزشمندی که در مسیر دین صورت می‌گیرد، حاکی از اندیشه‌مند بودن، ذوق و انگیزه توأم با شناخت جوانان فعال در این عرصه است و صمیمانه امیدوارم هدف مقدس، دورنما و راهبردهایی که برای این اقدام پیش‌بینی شده است به نتیجه مطلوب برسد.

طارمی‌راد در پایان در مورد مجموعه زیتون و عملکرد آن گفت: نشاطی که در این مجموعه وجود دارد یکی از تفاوت‌های فاحش آن با دیگر مجموعه‌ها است و از سوی دیگر این مجموعه وارد فعالیت در حوزه‌های ناب و جدیدی شده است که حتما مخاطب را جذب خواهد کرد.