به گزارش کرب‌و‌بلا حجت‌الاسلام حمید احمدی، مسئول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین در حاشیه بازدید از کانون فرهنگی زیتون، با اشاره به لزوم توجه به ابعاد فرهنگی اربعین گفت: سال گذشته طرحی به اسم روایتگران اربعین از طرف این کمیته در مسیر پیاده‌روی اربعین برگزار شد که در آن سخنرانان به روایتگری مصور اربعین می‌پرداختند.

حجت‌الاسلام احمدی روایتگری حماسه عاشورا را سبک نوینی از گفتمان‌سازی عاشورایی دانست و گفت: در این میان یکی از ضروری‌ترین مسائل این است که، توجه و تسلط راوی به تاریخ مستند و معتبر از بایسته‌های روایتگری است که مبلغ و روحانی نیز باید به این امر توجه کافی داشته باشد.

وی در ادامه با بیان این‌که یکی از ملزومات راوی منابعی است که در اختیار او قرار دارد، ابراز داشت: سال گذشته نشست علمی «روایتگری در حماسه اربعین حسینی» از سلسله نشست‌های علمی تخصصی اربعین بود که به همت کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین و با همین هدف برگزار شد.

وی ادامه داد: این نشست با تکیه بر کتاب مقتل جامع سیدالشهدا علیه‌السلام برگزار شد.

احمدی افزود: راویان اعزامی توسط کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین، برنامه‌های روایتگری را در شهر‌های کربلا، نجف، کاظمین، سامرا و مرزهای جمهوری اسلامی ایران به پنج زبان فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی استانبولی و اردو اجرا کردند.

وی روایتگری را تلاش برای ارتقای بعد حماسی واقعه عاشورا عنوان کرد و گفت: روایتگری شبیه به پرده‌خوانی است و بسیار مورد استقبال زائران قرار می‌گیرد که امسال در نظر داریم آن را با وسعت بیشتری برگزار کنیم.

حجت‌الاسلام احمدی در ادامه با بیان این‌که فرهنگ‌سازی در سفر اربعین یکی از ملزومات حوزه فرهنگی اربعین است، گفت: تقویت فرهنگ در میان زائران حماسه اربعین بسیار ضروری است و قطعا می‌تواند یکی از بسترهای مهم وحدت بین مسلمانان باشد.

احمدی در پایان، حماسه اربعین را فراقومی، فراملی و فرامذهبی دانست و بیان داشت: ما در این راهپیمایی عظیم تاثیرات فرهنگی مردمان از کشورهای مختلف را می‌بینیم و همین سبب شکل گرفتن یک اتحاد و همدلی بین مسلمانان می‌شود.