به گزارش کرب‌و‌بلا میر مسعود حسینیان، سرکنسول ایران در کربلا در حاشیه دیدار خود از کانون فرهنگی زیتون در خصوص لغو روادید بین ایران و طرف عراقی گفت: پیشنهاد لغو روادید برای نخستین بار از سوی دولت عراق مطرح شد، اما بارها از طرف دولت ایران پیگیری شد که بنا به دلایل مختلف تا به امروز این امر امکان‌پذیر نشده است.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین دلایل برای عدم لغو روادید از سوی دولت عراق بحث‌های اقتصادی است، چرا که درآمد حاصل از صدور روادید برای 5 میلیون زائر ایرانی در طول سال برای کشور جنگ‌زده و در حال بازسازی عراق درآمد قابل توجهی است.

حسینیان در خصوص مشکلات عمده‌ای که گریبان‌گیر زائران ایرانی در این کشور است، گفت: یکی از مشکلات اساسی ما این است که زائر ایرانی، عراق را خارج از کشور نمی‌داند، یعنی قوانین آن را به مانند یک کشور خارجی در نظر نمی‌گیرد.

حسینیان احترام به حاکمیت دولت عراق را پس از ورود به خاک این کشور ضروری دانست و افزود: اگرچه ارتباط ایران و عراق بسیار خوب است، اما هر کشوری قوانین خاص خود را دارد، بنابراین زائران باید به قوانین کشور عراق احترام بگذارند.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال معتاد در کشور ما یک بیمار شناخته می‌شود که باید درمان شود در حالی که در کشور عراق مجرم شناخته می‌شود. ما بارها خواهش کرده‌ایم زائرانی که چنین مشکلی دارند از سفر به کشور عراق خودداری کنند.

این‌که زائر بداند به دیدار و زیارت چه کسی می‌رود و مزور چه حقی بر گردن او دارد مهم‌ترین بخش فرهنگی اربعین است.

حسینیان، سرکنسول ایران در کربلا ادامه داد: در سال‌های گذشته ما چندین ماه درگیری کنسولی و اداری در خصوص افرادی که به همراه خود مواد مخدر حمل کرده بودند، داشتیم و هزینه‌های بسیاری را متحمل شدیم؛ دادگاه و مسائل اداری، این‌ها همه عواقب رعایت نکردن برخی نکات و شرایط لازم برای سفر به کشور عراق است.

حسینیان همراه داشتن گذرنامه دارای روادید را برای ورود به کشور عراق ضروری خواند و تأکید کرد: مشکل عمده دیگر بخصوص در ایام اربعین، نادیده گرفتن الزام ویزا و روادید است؛ در صورتی که گذرنامه فردی فاقد روادید باشد، متخلف شناخته شده و 3 تا 6 ماه در کشور عراق برای بررسی روند پرونده بازداشت می‌شود و بعد از این مدت حکم دادگاه برای وی صادر می‌شود.

وی تاکید کرد: با توجه به حساسیت دولت عراق نسبت به ورود غیرقانونی افراد، سفارت و کنسولگری ایران هم توانی برای حل مشکلات این افراد ندارد.

وی تصریح کرد: درست است که کشور عراق همسایه و دوست ما محسوب می‌شود اما این کشور هم به مانند دیگر کشورها شرایط و قوانین خاص خود را دارد و ما نیز باید به همه آن قوانین احترام بگذاریم.

حسنیان در ادامه با اشاره به عظمت اربعین و لزوم توجه به ابعاد مختلف این راهپیمایی عظیم، گفت: اربعین اتفاق بزرگی است که نه در جهان اسلام که در دنیا نظیر ندارد. این راهپیمایی عظیم جای کار بسیاری دارد و از ابعاد مختلف باید مورد بررسی قرار بگیرد.

وی افزود: اربعین را می‌توان به بخش‌های مختلف تقسیم کرد. یک بخش آن، بخش اجرایی است از قبیل پذیرایی، حمل و نقل، اسکان، تامین امنیت و مواردی از این قبیل که به عهده مراجع و منابع رسمی است. به هر حال در فاصله حداکثر 20 روزه، نزدیک به 3 میلیون زائر ایرانی وارد عراق و کربلا می‌شوند که این امر کار اجرایی بسیاری می‌طلبد. اما بخش مهم‌تر بحث ابعاد فرهنگی اربعین است.

وی ادامه داد: این‌که زائر بداند به دیدار و زیارت چه کسی می‌رود و مزور چه حقی بر گردن او دارد مهم‌ترین بخش فرهنگی اربعین است.

پیشنهاد لغو روادید برای نخستین بار از سوی دولت عراق مطرح شد، اما بارها از طرف دولت ایران پیگیری شد که بنا به دلایل مختلف تا به امروز این امر امکان‌پذیر نشده است.

وی با بیان این‌که بر اساس توصیه علما و مراجع تقلید، زائران سعی کنند که از این سفر معنوی توشه‌ای با خود به همراه ببرند، اظهار داشت: اربعین سنبل وحدت شیعه و یک مانور برای ظهور است، بسیاری از مردمان با فرهنگ‌های مختلف از همه کشورهای جهان در کنار هم قرار می‌گیرند و این بزرگ‌ترین تمرین شیعه برای ظهور امام زمان (عج) است.

وی خاطر نشان کرد: اربعین بسیاری از رسوبات جنگ 8 ساله را بین مردم ایران و عراق از بین برده است. به طوری که ما شاهدیم بعد از صدام بیش از 20 هزار ازدواج بین مردم ایران و عراق شکل گرفته است.

وی تاکید کرد: مردم عراق پس از حضور داعش در این کشور و حمایت ایران از مردم عراق دیدگاه بسیار مثبتی نسبت به ایران دارند. آن‌ها معتقدند اگر ایران نبود بغداد در عرض 12 ساعت سقوط می‌کرد.

حسینیان همچنین در مورد اعزام زائران به کربلا در ایام ماه مبارک رمضان گفت: معمولا در دهه اول ماه مبارک رمضان اعزام زائران بصورت رسمی وجود ندارد و عموما از دهه دوم زائران اعزام می‌شوند. در خصوص هزینه‌ها هم شاهد کاهش چشم‌گیری نخواهیم بود اما طبیعتا به علت پایین بودن درخواست‌ها در این ماه، هزینه سفر اندکی تغییر و کاهش خواهد یافت.

سرکنسول ایران در عراق در پایان در خصوص فعالیت‌های کانون فرهنگی زیتون گفت: کار بسیار ارزشمندی در این موسسه انجام می‌گیرد و آن هم معرفی امام حسین (ع) است که از این طریق، زائر معرفتی نسبت به مزور پیدا می‌کند.