به گزارش کرب‌و‌بلا، امام حسین علیه‌السلام فارغ از یک شخصیت مذهبی بین ما شیعیان، یک شخصیت بی‌نظیر در تاریخ بشریت به حساب می‌آید، شخصیتی که هنوز هم بعد از 1400 سال قیامش آن‌قدر برای عده‌ای از آدم‌های روی زمین تازگی دارد که هنوز هم به یادش سیاهپوش می‌شوند و اربعین هر سال با بزرگترین جمعیت میلیونی دنیا داستانش را مرور می‌کنند تا به دنبال آن از «آزادگی» و «عدالت» حرف زده باشند.

اما با همه این‌ها هنوز هم کسانی هستند در دنیا که از امام حسین (ع) چیزی نمی‌دانند و هنوز هم قصه‌اش را نشینده‌اند. مردمانی که شاید هنوز هم پیش‌فرضشان از اسلام کشت وکشتارهای وحشیانه داعش باشد. اعضای کمپین «?Who is Hussain» چند سالی است در گوشه و کنار جهان، امام حسین (ع) را به مردم دنیا معرفی می‌کنند و از عدالت اجتماعی و مصلحگر بودن امام حرف می‌زنند.

بر اساس این گزارش، کمپین «حسین کیست؟»، سازمان مردم‌نهادی است که به معرفی جهانی امام حسین (ع) می‌پردازد و در سال 2012 به همت گروهی از جوانان جوامع مختلف در لندن تشکیل شده است. در مجموع، همه آن‌ها را عشق به سیدالشهدا (ع) دور هم جمع کرده بود و تصمیم داشتند حسین‌بن‌علی (ع) را به الگویی برای همگان بدل کنند، جدای از جنسیت، طبقه اجتماعی، مذهب، شغل یا هر گونه عامل جداکننده دیگر که حس مشترک انسانیت را تقسیم می‌کند.

طی چند سال، هزاران نفر از سراسر دنیا به این کمپین بین‌المللی پیوستند و فعالیت‌های آن را در کشورهای خود مثل امریکا، فرانسه، کانادا، انگلیس، هند، آلمان، نروژ، استرالیا، نیجریه، لبنان، پاکستان، نیوزلند، برزیل، مکزیک و ... ادامه دادند. اعضای این کمپین که همچنان در حال رشد است، از فرهنگ‌ها، مذاهب، ملیت‌ها، طبقات اجتماعی مختلف و به زبان‌های گوناگون هستند.

این کمپین نه فقط در ایام عزاداری شهادت اباعبدالله (ع) که در تمام‌ روزهای سال به فعالیت می‌پردازند و به گفته خودشان هیچ برنامه و اصرار خاصی برای تغییر دین آدم‌ها ندارند و بلکه بیشتر به دنبال حرکت به سمت مفهوم غریب «عدالت اجتماعی» در دنیای امروز هستند که در این بین نماینده این حرکت را امام حسین (ع) می‌دانند. برای همین هم یکی از نکته‌های مهم در فعالیت‌هایشان چگونگی ارتباط گرفتن و حرف زدن با آدم‌هایی است که تا به حال درباره واقعه عاشورا و کربلا چیزی نشنیده‌اند و حالا به واسطه این جنبش قرار است با قصه کربلا و قیام امام حسین (ع) آشنا شوند که او را به عنوان یک مصلح اجتماعی معرفی می‌کنند.

اعضای این کمپین به دنبال حرکت به سمت مفهوم غریب «عدالت اجتماعی» در دنیای امروز هستند که در این بین نماینده این حرکت را امام حسین (ع) می‌دانند.

اعضای این سازمان سعی دارند تا تا با انجام فعالیت‌های خیرخواهانه و صلح‌طلبانه مانند اطعام بی‌خانمان‌ها و ایتام، اهدا خون، امور خیریه، کمک به قربانیان حوادث طبیعی، تبلیغات خلاقانه، کمک به قربانیان جنگ و حوادث و ... افراد بیشتری را با امام حسین (ع) و فلسفه عاشورا آشنا کنند. 

این کمپین در حال حاضر سایتی در اختیار دارد که در آن خوانندگان را با داستان زندگی امام حسین (ع) و وقایعی که بر ایشان و یاران با وفای آن حضرت در مقابله با ظلم و ستم گذشت، آشنا می‌کنند. این سایت از زمان افتتاح خود هزاران بازدید کننده از بیش از 30 کشور جهان داشته است و توانسته توجه افراد بسیاری را به خود جذب و افراد علاقه‌مند را به گسترش این کمپین دعوت کند.

در وب‌سایت این گروه بخشی با عنوان پاسخ به سوالات متداول طراحی شده که در آن سعی می‌شود شبهاتی را که ممکن است در ذهن یک غیر مسلمان و یا حتی مسلمان درباره امام حسین (ع) وجود داشته باشد پاسخ داده شود. سوالاتی نظیر؛ آیا داستان امام حسین (ع) تنها مربوط به مسلمانان است؟ انگیزه امام حسین (ع) از قیام چه چرا شهادت مردی در یک بیابان و آن هم در 1400 سال پیش باید برای من اهمیت داشته باشد؟ چگونه از شهادت امام حسین (ع) و یارانش امروزه به عنوان یک پیروزی و موفقیت یاد کنیم؟

گفتنی است کانون فرهنگی زیتون که با هدف معرفی جهانی امام حسین (ع) فعالیت می‌کند اولین سازمانی است که توانسته است در ایران با این کمپین بین‌المللی همکاری کند. این کانون فرهنگی فعالیت‌های بسیاری را با کمپین «حسین کیست؟» تعریف کرده است که در سال جاری به مرحله اجرا خواهد رسید.

علاقه‌مندان می‌توانند فعالیت‌های این کمپین را در وب‌سایت کرب‌و‌بلا دنبال کنند.