به گزارش کرب‌;‌;و‌;‌;بلا، کانون فرهنگی زیتون هر ساله به مناسبت اعیاد شعبانیه گردهمایی مجمع دوستداران امام حسین علیه‌;السلام را برگزار می‌;‌;کند که امسال این نشست‌;‌;های تخصصی با محوریت سیدالشهدا (ع) و با حضور اساتید دانشگاهی، پژوهشگران و کارشناسان حوزه دین و فرهنگ برگزار گردید.

نشست «نقد و بررسی عملکرد رسانه‌;های ایران در حوزه دین» یکی از این نشست‌;‌;ها بود که با حضور فرید مدرسی، فعال رسانه‌;‌;ای در حوزه دین و سیاست و مسئول تحقیق و توسعه شهر کتاب، امیر عبدالرضا سپنجی، رئیس سابق پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات و علی اشرف فتحی، پژوهشگر و مدیرمسئول ماهنامه تقریرات برگزار گردید.

کارشناسان در این نشست به بررسی عملکرد رسانه‌;‌;های ایران در حوزه دین و فرهنگ و وضعیت نسبی این رسانه‌;‌;ها در مقایسه با رسانه‌;‌;های جهانی پرداختند. هدف از این نشست بررسی ویژگی‌;‌;های یک رسانه حرفه‌;‌;ای در حوزه دین و پاسخ به این سوال بود که یک رسانه دینی با چه المان‌;‌;هایی می‌;‌;تواند در راستای تبلیغ دین قدم بردارد بدون آن‌;که منجر به سو استفاده از دین و مذهب در حوزه‌;‌;های مختلف شود. 

بررسی عملکرد ادیان و مذاهب دیگر در حوزه رسانه و این‌;که رسانه‌;‌;های دینی در ایران چه کمبودهایی دارند از دیگر موضوعات مطروحه در این نشست بود.

علاقه‌;‌;مندان می‌;‌;توانند برای مطالعه گزارش مشروح این نشست اینجا (مرجعیت شیعه برای ترویج این مذهب باید به سراغ رسانه‌;های مدرن برود)، برای مطالعه مشروح صحبت‌;‌;های فرید مدرسی این‌;جا (رسانه مدرن نیازمند کنش‌;‌;گران و ساز و کارهای نوین است)، برای مطالعه مشروح صحبت‌;‌;های دکتر سپنجی این‌;جا (منبر به صورت نادرست به رادیو و تلویزیون آمد)، برای خواندن مصاحبه دکتر سپنجی با کرب‌;‌;وبلا این‌;جا (محتوای عام دینی کارکرد لازم را ندارد)، برای مطالعه مشروح صحبت‌;‌;های علی اشرف فتحی این‌;جا (ما در رسانه‌;‌;های دینی مولفه‌;‌;های حرفه‌;‌;ای رسانه را نادیده گرفتیم) و برای مطالعه مصاحبه علی اشرف فتحی با کرب‌;‌;وبلا این‌;جا (سیاسی شدن و ابزاری شدن دین اصلی‌;ترین مانع پیش روی فعالین حوزه دین و رسانه است) را کلیک کنند.

همچنین فایل صوتی کامل این نشست را می‌توانید از این‌;جا دانلود کنید و فیلم کامل این نشست در ادامه آورده شده است:
 

 

در ادامه تصاویری از این نشست آورده شده است: