در این نشست که با حضور اساتید شاخص آینده‌پژوهی و تمدنی برگزار شد، صورت محتوایی و شکلی برنامه‎های کنگره بین‌المللی «لقاءالحسین (ع)» و «عهد مع الحسین (ع)» مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام و المسلمین سعید اصفهانیان مدیر مؤسسه اصحاب الحسین علیه‌السلام به ارائه خطوط محتوایی و شکلی کنگره در سال‌های پیش پرداخت و طرحی پیشنهادی در این زمینه برای سال جاری ارائه کرد. در ادامه نیز علی اصغر پورعزت، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، محمد هادی همایون، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)، دکتر طباطبائیان، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، محمد مهدی ذوالفقارزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و حجت ترشیزی، از فعالان و پژوهشگران حوزه قرآن و عترت به ارائه نظرات و پیشنهادات خود درباره کنگره بین‌المللی اربعین سال جاری پرداختند.

تأکید بر جمع‌بندی نتایج در همایش ملی کشور و بهره از ظرفیت عراق در بُعد بین‌المللی، محدود کردن دایره موضوعی مباحث و سوق سایر کمیسیون‌ها به تبیین آن، قرار دادن فرصت مبسوط برای اساتید جهت ورود عملی به پدیده اربعینی و رصد آن از درون، استفاده از ظرفیت نجف اشرف جهت اجرای برنامه و ظرفیت کربلای معلی جهت هم‌افزایی و عرضه به امام (ع) از محورهای این نشست تخصصی بود.

در پایان این نشست مقرر شد محوریت موضوعی کنگره بین‎‌المللی اربعین در سال جاری، با تمرکز بر «مقصدشناسی» صورت گیرد و دو ویژگی «آینده‌سازی» و «لوازم مسیر آینده» محور تولید سایر کارگروه‌های این مؤسسه قرار گیرد.

به گزارش تسنیم، سومین کنگره بین‌المللی «عهد مع الحسین (ع)» و دومین کنگره بین‌المللی «لقاءالحسین (ع)»، سال گذشته با محوریت موسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین (ع) و مشارکت برخی دانشگاه‌ها و مراکز علمی همکار، در ایام اربعین، در دو بخش علمی و هنری و با ظرفیت ده کمیسیون تخصصی در مسجد مقدس کوفه و عتبه مقدسه حسینیه برگزار شد. در سومین کنگره بین‌المللی «عهد مع الحسین (ع)» مطالعاتی در حوزه‌هایی چون معرفتی، شهرسازی، آینده‏‌پژوهی، هنر و رسانه، بین‌الادیانی، تمدنی، سلامت و طب، شعر و ادب انجام شد. امسال نیز این مراسم، در ایام اربعین حسینی (ع) برگزار خواهد شد.