به گزارش کرب‌و‌بلا، محمدجواد اشرف کاشانی گفت: موسسه فرهنگی زیتون در راستای بازنگری و بازنگاری تخصصی موضوع امام حسین علیه‌السلام و پاک‌سازی و آگاهی‌بخشی درباره شخصیت سیدالشهدا (ع) گام برمی‌دارد و در صدد احداث دانشنامه‌ای اینترنتی و تخصصی درباره آن حضرت است.

کاشانی، مدیر پروژه دانشنامه تخصصی امام حسین (ع) با اشاره به ضرورت تدوین این دانشنامه افزود: نبود منبعی جامع و مستند درباره اباعبدالله (ع) برای مراجعه مخاطبان اینترنت یکی از دغدغه‌های اصلی فعالین فرهنگی و مذهبی است.

وی ادامه داد: این مجموعه، گردآوری دانشنامه تخصصی امام حسین (ع) را با هدف ایجاد دانشنامه جامع و مستند در بستر وب با پوشش هم موضوعات مرتبط با فرهنگ حسینی آغاز کرد.

کاشانی با اشاره به علت و زمینه‌سازِ پرداختن به دانشنامه‌‌ای تخصصی درباره امام حسین (ع) گفت: آن‌چه پرداختن به این پژوهش را با وجود آثار فراوان دیگر در این حوزه ضروری می‌سازد، جایگاه امام حسین (ع) و حادثه عاشورا در فرهنگ شیعه؛ ظرفیت گسترده حادثه عاشورا و امام حسین (ع) برای بهره‌بری در مسیر کمال انسانی است.

کاشانی همچنین گسترش خرافات و سو استفاده‌ها از حادثه عاشورا، مغفول ماندن بخش‌‌های دیگر زندگانی سیدالشهدا (ع) و استفاده نکردن از منابع اصیل و کهن در بیشتر آثار و تألیفات منتشر شده را از دیگر دلایل ضرورت تدوین این دانشنامه برشمرد.

وی تاکید کرد: با توجه به فلسفه وجودی تعریف شده برای کانون فرهنگی زیتون، این مجموعه امیدوار است با تولید داشنامه تخصصی امام حسین (ع) و نشر آن در زبان‌‌های مختلف، توجه محافل علمی ‌و آکادمیک در سطح جهانی را به نام ایشان جلب کند.

کاشانی تصریح کرد: قطعا با استفاده از روش‌‌های علمی، بستری فراهم خواهد شد تا متخصصان به نام و نهضت ایشان در فضایی اصیل‌تر از گذشته توجه کنند و همچنین بستری با دامنه وسیع‌تر از قبل برای شناساندن ایشان به سایر ملت‌ها فراهم خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت تدوین دانشنامه‌ها افزود: دانشنامه‌ها منابع مرجعی هستند که در ثبت و انتقال دانش از نسلی به نسلی دیگر جایگاه ویژ‌ه‌ای دارند.

کاشانی در پایان از برگزاری نشست تخصصی با موضوع « ضرورت و نتایج داشنانمه تخصصی امام حسین (ع)» در گردهمایی مجمع دوستداران امام حسین (ع) خبر داد.