به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از دعبل، محمود فرشچیان خالق تابلوی «عصر عاشورا» چگونگی خلق یک اثر را وابسته به نیرویی ماورای خواست و فکر بشر دانست که بشر را وادار می‌کند یک اثر را به وجود آورد.
او با اشاره به ماجرای خلق خیال‌انگیز و غم‌انگیز «عصر عاشورا» اظهار داشت: عصر عاشورا بود، مادرم از من خواست تا به مجلس روضه بروم و سؤال کرد که چرا روز عاشورا مشغول کار هستی؟ ناگهان فکری به ذهنم آمد بدون این‌که قبل از آن ارائه‌ای داشته باشم و یا حتی اراده‌ای. گفتم مادر من به اتاق کار می‌روم و برای خود روضه‌ای می‌خوانم. به امید این‌که مقبول قرار گیرد و بعد بدون هیچ طرح و فکر اولیه و با قلم‌زنی به سرعت طرح عصر عاشورا را به تصویر کشیدم، گویا عنایت غیبی بود.
فرشچیان همچنین پیرامون دوره نوجوانی خود در اصفهان و نحوه آموزش خود عنوان کرد: هنر در ذهن مردم اصفهان با دیدن نقوش و کاشی‌کاری‌ها نقش می‌بندد و من هم از این قاعده مستثنی نبودم.
او، نیت و خواست افراد را مهمترین بخش کار هنری برشمرد و گفت: درباره امور مذهبی و احیا آن، مانند کارهای صورت گرفته اینجانب و دیگران مانند ساخت ضریح و ... باید بگویم که کاشی‌کاری‌ها، فرش‌ها و...، این‌ها باید فقط و فقط مسیری برای نزدیک شدن انسان به خدا باشد. در غیر این‌صورت فلز و چوب به نوع خود قابل ستایش و تحسین نیستند.