به گزارش کرب‌‌و‌بلا به نقل از ایرنا، حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دیدار با خانم «عدیله حمود» وزیر بهداشت عراق از شروع جلسات هماهنگی برای کار مشترک در مورد اربعین خبر داد.

بر اساس این گزارش، هیئت کارشناسی همراه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان در این نشست درخواست کرد که برای بهره‌برداری بهتر از امکانات و تسهیلات و نیز پتانسیل نیروی انسانی متخصص ایرانی، زمینه‌ها و بسترها فراهم شود تا این نیروها بتوانند بهتر در خدمت ملت عراق و زائران اربعین حسینی در این کشور قرار گیرند.

همچنین درخواست شد که طرف عراقی بستر و امکان استقرار پزشکان ایرانی را در بیمارستان‌ها و نیز در طول مسیرهای راهپیمایی اربعین برنامه‌ریزی و فراهم کند تا از آنان در مدت حضور در عراق، بهره لازم گرفته شود.

مورد دیگری که از سوی هیئت ایرانی در این نشست مطرح شد، مساله ضرورت حل مسائل و موانع اداری مانند روادید برای تیم‎های ویژه‌ای بود که باید در شرایط اضطراری برای کمک به وزارت بهداشت عراق گسیل شوند.

دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی خاطرنشان کرد که برای کسب رضایت زائران حسینی، باید مراسم زیارت میلیونی اربعین حسینی به خوبی اداره شود، زیرا اعتقاد بر این است که هر ساله بر حجم مشارکت در این مراسم افزوده می‌شود و برای همین باید این نعمت را قدر شناخت.

وزیر بهداشت عراق نیز در ادامه این نشست، با اشاره به حضور اکیپ‌هایی از کشورهای مختلف در زیارت اربعین حسینی، حضور کارشناسان و تیم‌های ایرانی را در طول این مراسم مهم ارزیابی کرد و در ادامه، آغاز فعالیت‌ها را در بحث اربعین اعلام کرد.

عدیله حمود در ادامه گفت: با توجه به این‌که تنها 15 درصد از نیاز دارویی عراق در داخل تهیه می‌شود، این کشور به استفاده از تجربیات ارزشمند ایران در زمینه تولید دارو احتیاج دارد.

وزیر بهداشت عراق همچنین از شرکت‌های دارویی ایران برای ثبت در داخل عراق و تولید دارو در این کشور دعوت به عمل آورد. وی یکی از نیازهای جدی عراق را در حوزه درمان در حال حاضر، داروهای شیمیایی ذکر کرد و گفت که وزیر بهداشت ایران در این خصوص قول مساعد داده است.