به گزارش کرب‌و ‌بلا به نقل از کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی، حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در این جلسه با بیان این‌که سیاست‌ها تنظیم شده است، اهداف سال گذشته تغییری نیافته و مورد استفاده قرار گرفته، گفت: راهبردها و اقدامات بر اساس سیاست‌ها تدوین شده است که در این جلسه مورد بررسی قرار می‌گیرد.
وی به وظایف 17گانه کمیته فرهنگی اربعین اشاره کرد و افزود: این امکان وجود دارد که موارد بیان شده اصلاح یا افزوده شود. بر اساس جدول تهیه شده، از سیاست‌ها به راهبردها، اقدامات، برنامه‌ها، مجریان و وظایف می‌رسیم. راهبردها و اقدامات از موارد حائز اهمیت به شمار می‌آیند.
احمدی با اشاره به این‌که باید فضای اربعین و شرایط فرهنگی کشور میزبان را رعایت و حفظ کنیم،‌ تاکید کرد: مدلی که ارائه ‌می‌دهیم برای همه کمیته‌ها به همین صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی تاکید کرد: بر این اساس سعی شده است آن‌چه که ارائه می‌شود پیچیده نبوده و قابل فهم باشد و کارشناسان و برنامه‌ریزان به تفاهم برسند که بر این اساس آن‌چه طرح شده قابلیت فهم بهتری داشته است، ولی این مدل نهایی نیست. البته راهبردهایی که انتخاب می‌شوند مهم هستند. همچنین باید شیوه‌های مختلف تبلیغ را در راهبردها مورد توجه قرار داد.

یکی از وظایف کمیته فرهنگی، آموزش مسئولان مرتبط با جریان اربعین است.

وی از تهیه مستندی مشتمل بر موضوعات مربوط به آسیب‌ فرهنگی و اجتماعی اربعین یاد کرد و گفت: 35 ساعت برنامه تولید شده که از مجموع آن، 40 دقیقه مستند تهیه شده است. 

موضوعات سیاسی در اربعین طرفدار ندارند
حسین مرادی، مدیرکل فرهنگی «جامعه المصطفی العالمیه» نیز در این جلسه عنوان کرد: ظرفیت اربعین، ظرفیتی بین المذاهب و بین الادیان است و باید در سیاست‌ها به این موضوع توجه شود. برگزاری جلسه آسیب‌شناسی اقدامات در اربعین سال 95 نیز از اقدامات لازم است تا بتوان از نتایج به دست آمده برای غنای محتوایی اربعین 96 استفاده کرد. در این‌باره می‌توان از مدل ارائه شده برای اعتکاف نیز بهره گرفت.

همچنین سید محمدرضا آل ایوب، نماینده مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام، در این نشست گفت: موضوعات سیاسی در رویداد اربعین چندان طرفدار و حامی ندارند و باید این‌گونه مسائل را کمرنگ کرد. برای مثال موضوع تکفیری‌ها و بحرین مورد استقبال قرار نگرفت و باید از بیان آن‌ها پرهیز شود، مگر این‌که از باب ظلم‌ستیزی بخواهیم مطالبی را ارائه کنیم. این موضوعات از نظر عراقی‌ها جذابیتی ندارند. مهمان‌های دعوت شده اکثرا داخلی هستند. بهتر است از دفاتر علما و مراجع که در مراسم اربعین سهیم هستند نیز دعوت شود.

موضوعات سیاسی در رویداد اربعین چندان طرفدار و حامی ندارند و باید این گونه مسائل را کمرنگ کرد.

لاله افتخاری، مسئول کارگروه بانوان کمیته فرهنگی و آموزشی نیز در این جلسه با اشاره به این‌که سبک زندگی به صورت جامع در این مدل ارائه شده، ولی اگر مورد تاکید قرار بگیرد بهتر است، افزود: همچنین مناسب‌تر است که هماهنگی برای استقرار در موکب‌های استان‌ها از همان ابتدا در داخل ایران صورت گیرد. سایت پاسخ‌گویی به شبهات و سوالات، که شاید مسائل سیاسی در آن‌ها مطرح شود و تاکید بر فضای دانشگاهی و حوزوی پررنگ دیده شوند، با تاکید بر تولید محتوا و با پیشنهاد این‌که نشریه تخصصی برای بانوان در نظر گرفته شود.

 

اعزام شبه کاروانی از استان‌های شبه مبدأ
نظافتی، مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت نیز گفت: بر اساس اصول هفت‌گانه مطرح شده، فعالیت کمیته‌ها باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد تا بتوان به آن‌ها غنا بخشید. اولین نکته در این‌باره آن است که برای ساماندهی اربعین باید به ساماندهی ثبت‌نام و اعزام پرداخته شود تا در دیگر حوزه‌ها نیز قابل اجرا باشد. نکته دیگر اعزام شبه کاروانی از استان‌های شبه مبدأ است. با توجه به تجارب راهیان نور می‌توان در حوزه اربعین نیز به همین نحو عمل کرد. برای انتقال اهداف و سیاست‌ها به افرادی که از شهرهای مختلف به سمت مرز حرکت می‌کنند، فرصتی چند ساعته وجود دارد که از طرق مختلف باید برای این فرصت بهره گرفت.

وی تاکید کرد: یکی از وظایف کمیته فرهنگی، آموزش مسئولان مرتبط با جریان اربعین است؛ چرا که این مسئولان، خود از اربعین مطلب زیادی نمی‌دانند و این خود یک آسیب است.

همچنین برخورداری، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به مبارک بودن تجربه سال گذشته اظهار کرد: اربعین برای شهرداری تهران اقدامی موقتی نیست و ریل‌گذاری آن صورت گرفته است. سرفصل برنامه‌های اربعین مصوب و برنامه‌های آن نیز پیش‌بینی شده است. برای این منظور باید برنامه‌ای جامع پیش‌بینی شود. برای این اقدام حدود 7 ماه فرصت داریم و می‌توان از هم اکنون کارهایی را انجام داد. البته باید جلسات کارشناسی برگزار شود. در حوزه محصولات فرهنگی نیز اتفاقات خوبی را شاهد بودیم. اگر جدول وظایف و راهبردها در اختیار اعضا قرار گیرد می‌توانیم با ظرفیتی که داریم و با همکاری تشکل‌های مردم‌نهاد در تهران اقدامات لازم را انجام دهیم. اربعین به برنامه ذاتی شهرداری بدل شده است و این آمادگی را داریم که کارهای لازم را از هم اکنون انجام دهیم.