به گزارش کرب‌و‌بلا، رضا معممی مقدم مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در آخرین نشست گفت‌وگوی آیینی بنیاد دعبل در سال 95 در مورد فعالیت تشکل‌های دینی گفت: سیاست ما هدایت، حمایت و نظارت بر تشکل‌های دینی است که شامل گروه‌های مختلف اعم از انجمن‌های اسلامی، کانون فرهنگی مذهبی، قشر مداح و هیئات مذهبی می‌شود.

معممی مقدم با اشاره به این‌که سازمان تبلیغات اسلامی بالاترین ضریب نفوذ را در شناسایی هیئات مذهبی دارد، عنوان کرد: شاید بتوان گفت فقط 5 درصد از هیئات مذهبی ثبت نشده است، دلیل آن هم این است که یا در مقطع زمانی کوتاهی فعالیت دارند و یا شئونات برگزاری هیئتشان با مناسبات تشکل‌های دینی منافات دارد. 

معممی مقدم از فعالیت 91 هزار و 628 هیئت مذهبی در سراسر کشور خبر داد و گفت: تعداد هیئت‌های مذهبی که تا سال 80 شناسایی شده درحدود دو هزار و 760 هیئت بوده ولی اکنون این آمار بالغ بر 79 هزار و 300 هیئت برادران و 12 هزار و 240 هیئت بانوان است. 

وی سیاست‌های سازمان تبلیغات اسلامی را برای برگزاری مراسم‌های دینی و آئینی مبتنی بر رهنمودهای امام خمینی (ره) دانست که همواره بر اتکای به مردم تاکید داشتند. 
وی افزود: هدف ما این بود که در برنامه‌ها تکیه بر بدنه مردمی کنیم لذا در این بستر است که مردم احساس هویت می‌کنند.

نقش تشکل‌های دینی در کاهش آسیب‌های اجتماعی
وی اظهار داشت: در آسیب‌هایی که دامن کشور را گرفته باید از ظرفیت‌های مدنی مذهبی استفاده شود که این امر در غالب تشکل‌های دینی تعریف شده است. اگر تشکل‌های مذهبی کارکرد اجتماعی پیدا کنند، هم فرزند زمانه خود هستند و هم با مبانی دینی و قرآنی ما همخوانی بیشتری پیدا می‌کنند.

معممی ادامه داد: مواجهه با آسیب‌های اجتماعی نیازمند فن و دانش است و هر کسی نمی‌تواند با این آسیب‌ها مقابله کند. 

مسأله‌ای که مد نظر ماست معاصرسازی فاطمیه است. در ایام فاطمیه باید به فعل ظلمی که به اهل‌بیت علیهم السلام شده توجه کرد ولی فاعل گفته نشود. پرداختن به نشانه‌ها مشکلی از ما حل نمی‌کند.

معممی مقدم در پاسخ به سوالی مبنی بر ایفای نقش هیئات مذهبی در مورد آسیب‌های اجتماعی گفت: برنامه‌ریزی ویژه‌ای در سازمان تبلیغات برای نقش‌آفرینی هیئت‌های مذهبی در موضوع آسیب‌های مذهبی انجام شده است.

وی در ادامه گفت: متاسفانه فرهنگ و بخصوص فرهنگ دینی جامعه ما همواره تحت تاثیر مسائل اجتماعی و سیاسی و اقتصادی بوده است و همین منجر به کاهش اثرگذاری نهادهای مدنی و تشکل‌های دینی شده است ولی نکته مهم‌تر در این زمینه مساله ضعف ایمان است. 

وی اضافه کرد: هر اندازه که اعتقادات و مبانی توحیدی افراد در جامعه گسترش یابد، آسیب‌های اجتماعی کاهش خواهد یافت و یکی از برنامه‌های سازمان تبلیغات در سال آینده افزایش نقش هیئت‌ها برای برنامه‌ریزی در مقابله با آسیب‌های اجتماعی است. 

ثبت هیئات مذهبی در سامانه اطلاعاتی طوبی
​​​​معممی همچنین گفت: هیئت‌های مذهبی بر اساس هیئت‌های فعال، دانش‌آموزی، دانشجویی، محوری، شاخصی، شهری و روستایی تفکیک شده است و بر اساس بیانات رهبر انقلاب مداحان به سه سطح ذاکر، ستایشگر و پیرغلام تقسیم می‌شوند. 
معممی مقدم گفت: اساس برنامه‌ریزی درست، داشتن اطلاعات درست است. تجمیع این اطلاعات در بانک اطلاعات تحت وب طوبی، قدرت نرم سازمان تبلیغات اسلامی را به رخ مسئولین و برنامه‌ریزان ارشد کشور می‌کشد.

این مقام مسئول 17 شاخص را برای اولویت‌های فرهنگی کشور در تاسیس نهادها و تشکل‌های دینی برشمرد و گفت: برخی از هیئت‌ها اصرار بر نکات و مسائلی دارند که ما نمی‌توانیم بر اساس ضوابط سازمان تبلیغات اسلامی، این هیئت‌ها را به ثبت برسانیم. 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که انگیزه هیئات مذهبی برای ثبت در سامانه تشکل‌های دینی چیست و چرا باید این امر صورت بگیرد، گفت: بر اساس قانون، هر اجتماعی باید از نهادهای حاکمیتی مجوز بگیرد. مجوز دادن به معنی حمایت مالی نیست هرچند از نظر سیاستگذاران وظیفه ما در این حوزه تعامل با جامعه مداحان و توانمندسازی آن‌هاست. کارهای سازمان تبلیغات اسلامی با عناوین آموزشی، اردوهای فرهنگی و تغذیه فکری برگزار می‌شود و سرانه مالی بین استان‌ها توزیع می‌شود. 

آسیب‌های معطوف به هیئات مذهبی باید با هدایت‌گری رفع شود
وی افزود: اگر یک هیئت بستری برای ظهور فرقه‌های انحرافی شود، روح مخاطبان را تحت تاثیر قرار داده و زمینه انحراف آن‌ها را فراهم می‌کند.

وی در خصوص تخلف هیئات مذهبی و نحوه برخورد با آن‌ها گفت: ماهیت کار ما فرهنگی است و وظیفه ما ایفای نقش پدری و هدایت‌گری است. بنای ما بر این نیست که در برابر تخلفات هیئات سخت برخورد کنیم.

وی در مورد برخی آسیب‌هایی که معطوف به هیئت‌های مذهبی است توضیح داد: ایران فقط تهران نیست. بعضی اوقات ما استقراهای ناقصی انجام می‌دهیم و در پی آن به نتایج نادرستی می‌رسیم. انقلاب اسلامی در حوزه مناسبات مذهبی رویش‌هایی داشته است که در عالم نظیر ندارد. بحث اعتکاف، یکی از آن‌هاست که هر سال حدود 750 هزار نفر در اعتکاف شرکت می‌کنند. چون زیرساخت مناسبی نداریم امکان افزایش این تعداد وجود ندارد.

در آسیب‌هایی که دامن کشور را گرفته باید از ظرفیت‌های مدنی مذهبی استفاده شود که این امر در غالب تشکل‌های دینی تعریف شده است.

این مقام مسئول بدون اشاره به آمار اعتبارات هزینه شده برای هیئت‌های مذهبی گفت: وظیفه سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه توانمندسازی هیئت‌ها و تشکل‌های دینی و همچنین مداحان است که معمولا به صورت برگزاری اردوهای فرهنگی و آموزشی و تغذیه فکری صورت می‌گیرد. 

وی همچنین هدایت‌گری تشکل‌های دینی را یکی از وظایف این سازمان دانست و گفت: اوج برنامه‌های هیئت‌های مذهبی در ماه‌های محرم و صفر است که 25 درصد از این برنامه‌های هیئت‌ها توسط بازرسان مورد رصد قرار گرفته و اطلاعات آن‌ها در اختیار مراجع بالاتر مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار می‌گیرد. مولفه‌هایی مانند اقسام عزاداری، پراکندگی‌های هیئات و موضوعات مختلف مورد رصد قرار داده می‌شوند.
وی ادامه داد: نمای کلی تعظیم شعائر دینی در ایران منحصر به فرد است. 
وی حضور مردم ایران در راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی از نجف تا کربلا را نمونه‌ای از همگرایی مسلمانان دانست که دشمنان تلاش دارند جهان اسلام را با واگرایی و تفرقه روبرو کنند، ولی هر سال این مراسم منسجم‌تر و با شکوه‌تر برگزار می‌شود.

مدیر کل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی وظیفه این سازمان را حفظ تریبون‌ها و جایگاه‌های تبلیغی دینی دانست و گفت: ما وظیفه داریم کارکرد مجالس مذهبی را به سمت مسائل اعتقادی سوق دهیم. 
وی افزود: وظیفه حاکمیت حفظ تریبون‌هاست و ما باید کارکردهای هیئت‌های مذهبی را به سمت تقویت معرفت دینی سوق دهیم.

توجه ویژه مداحان به بحث وحدت 
‌معممی مقدم اظهار داشت: اگر توجه رهبری از سال 63 تا کنون به مسأله مداحی وجود نداشت الان شاهد وضعیت اسفناکی در حوزه مداحان بودیم. رهبر انقلاب همواره مشوق هیئات مذهبی بوده است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چقدر منویات رهبر انقلاب در حوزه هیئت‌های مذهبی تحقق یافته است، گفت: رهنمودهای رهبر انقلاب ناظر به تمدن اسلامی است و ما در این مسیر قرار گرفته‌ایم. مثلا بحثی که رهبر انقلاب در مورد وحدت بیان می‌کنند عمق نگاه ایشان را در این مورد نشان می‌دهد ولی ما برای تحقق آن نیاز به ملزوماتی داریم.

بنای ما بر این نیست که در برابر تخلفات هیئات سخت برخورد کنیم.

وی ادامه داد: ما همان قدر که به دشمن شناسی حضرت زهرا سلام الله علیها در ایام فاطمیه توجه می‌کنیم باید به دوست شناسی آن حضرت نیز توجه کنیم. تولی و تبری باید در کنار هم مورد توجه قرار گیرد. مسأله‌ای که مد نظر ماست معاصرسازی فاطمیه است. در ایام فاطمیه باید به فعل ظلمی که به اهل‌بیت علیهم السلام شده توجه کرد ولی فاعل گفته نشود. پرداختن به نشانه‌ها مشکلی از ما حل نمی‌کند.
معممی مقدم گفت: ما باید کار فرهنگی و ایجابی انجام دهیم. سیاست‌های ما در ایام فاطمیه اعلام شده و ما به دنبال تقویت صرف مناسک نیستیم. هرچه قدر برنامه‌ها در مورد فلسفه ایام فاطمیه شکل بگیرد مطلوب‌تر است.

فلسفه تشکیل ستاد ساماندهی شئون فرهنگی 
وی ادامه داد: پیمایش‌های ما نرخ آسیب‌ها و جهت‌گیری‌های مختلف را نشان می‌دهد. در سال 83 و 84 شاهد این بودیم که اشکال عزاداری که باعث وهن دین می‌شد شدت گرفته است. لذا پیرو آن طرحی به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده شد و سال 86 مصوبه‌ای داشتند که ستاد ساماندهی شئون مذهبی شکل بگیرد.

ساماندهی شئون فرهنگی در 240 شهرستان فعالیت دارد و مصوبات آن نیز برای سایر سازمان‌ها لازم‌الاجراست و اعضای این ستاد در سطح ملی شامل رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی و وزارت اطلاعات است. 

 حمایت از تاسیس مراکز آموزش مداحی در سال 96 
‌معممی مقدم یکی از رویکردهای سال آینده این سازمان را حمایت از تاسیس مراکز آموزش مداحی و مدیریت هیئت‌های مذهبی دانست و گفت: اداره کل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی توانسته است برای افزایش دو برابری فعالیت‌های تخصصی خود در سال 96 برنامه ریزی کند. 

وی در پایان تصریح کرد: نقش آفرینی مردم موید روش مدیریتی سازمان تبلیغات اسلامی است. باید نسخه مردمی کردن فعالیت‌های مذهبی را طراحی کرد. کار فرهنگی سخت و زمان‌بر است. دل مردم ما برای دین و تشیع و شعائر مذهبی می‌تپد و حضور پرشور مردم در لیالی قدر، اربعین و... موید این مطلب است.