به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، علی مهاجری مجری پروژه تقلیل و تقویت ستون‌های اطراف ضریح مطهر امام حسین علیه‌السلام گفت: با عنایت اهل‌بیت (ع)، متخصصان ایرانی کار مقاوم‌سازی 50 درصد از بنای تاریخی حرم مطهر سیدالشهدا (ع) را به پاپان رسانده و هم اکنون فاز سوم پروژه مقاوم‌سازی و کاهش حجم ستون‌ها در سمت ضریح ابراهیم مجاب آغاز شده است.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کرمان با بیان این‌که طرح «لاغرسازی و تقویت ستون‌های اطراف ضریح مطهر»، پیش‌نیاز اجرای پروژه «ترفیع گنبد» است افزود: فاصله 4 ستون قدیمی اطراف روضه منوره با ضریح مطهر، حدود یک ‌متر و 70 سانتی‌متر است که در مناسبت‌هایی مانند محرم و اربعین، گنجایش تردد شمار میلیونی زائران را ندارد.

414650_674.jpg

وی با بیان این‌که متخصصان ایرانی برای اجرای این طرح حدود 5 سال کار مطالعاتی انجام داده‌اند، گفت: تولیت آستان قدس حسینی سال‌ها بود که می‌خواست این پروژه پیچیده فنی را انجام دهد، اما به‌ دلیل ریسک بالا، هیچ کشور و شرکت بین‌المللی حاضر به اجرای آن نبود تا این‌که با عنایت اهل‌بیت (ع) و همت متخصصان ایرانی، طرح ستاد بازسازی عتبات عالیات به تایید حرم رسید.
مهاجری گفت: در این طرح، مجموعه بنای تاریخی حرم مطهر که بر اثر گذر قرون متمادی دچار تخریب شده بود، بر اساس دانش فنی روز، آرماتوربندی و با بتن مسلح ضد انفجار مقاوم‌سازی می‌شود.
مجری پروژه تقلیل و تقویت ستون‌های اطراف ضریح مطهر امام حسین (ع) تصریح کرد: با اتمام کار لاغرسازی دو ستون مجاور ضریح مطهر، فضای تردد زائران در اطراف هر یک از ستون‌ها، از یک‌ متر و 70 سانتی‌متر به حدود 4 متر افزایش یافته است.

گنبدی با هزار و 200 تن بار، روی قوسی‌های چوبی موریانه خورده
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان با بیان این‌که الوارهای چوبی که گنبد مطهر روی آن مستقر بود، پوسیده و از بین رفته، گفت: این تنها عنایت خود حضرت است که گنبدی با هزار و 200 تن بار، روی قوسی‌های چوبی موریانه خورده و مصالح از بین رفته پابرجا مانده است.
وی افزود:‌ هم اکنون شبکه‌ای از آلماتورهای فولادی با نوع خاصی از بتن مسلح جایگزین قوسی‌های چوبی می‌شود تا زمینه برای نصب گنبد جدید روی گنبد کنونی در سال‌های بعد فراهم شود.

 

414651_799.jpg