به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از ایکنا عادل کربلائی، قاری و مؤذن حرم مطهر حسینی درباره نحوه انتخاب آیات قرآن در کرسی اذان‌گاهی این مکان مقدس گفت: این آیات بر حسب مناسبت‌های دینی، متفاوت خواهند بود؛ مثلا در ایام شهادت ائمه اطهار علیهم‌السلام آیاتی انتخاب می‌شود که شایسته صاحب آن مناسبت است و در روزهای عادی آیاتی قرائت می‌شود که دربردارنده مضمون احکام شرعی عبادات باشد.

وی افزود: مقام موسیقیایی مورد استفاده در اذان نیز بر اساس مناسبت‌ها تغییر می‌کند؛ در ایام عادی، اذان در دو مقام «حجاز» و «راست» (رست) و در ایام سوگواری و عزاداری در مقام «صبا» که مقامی حزن‌آلود و متناسب با فضای اندوه و سوگ است، اقامه می‌شود.

در همین راستا، «محمد صادق محمد علی»، دیگر قاری حرم مطهر حسینی و نیز مرشد دینی آستان مقدس حسینی گفت: از زمان سقوط رژیم بعث و دیکتاتوری صدام در سال 2003 میلادی، برنامه طرح مسائل دینی و شرعی در حرم مطهر حسینی آغاز شد. به این ترتیب که در فواصل زمانی مختلف قبل از موعد نمازهای یومیه، برخی ارشادهای دینی که از سوی نمایندگی محترم مرجع عالی‌قدر عراق به تأیید رسیده‌اند، از سوی قاری حرم در این مکان مقدس مطرح می‌شوند.

وی افزود: منظور از ارشادهای دینی، رهنمودهایی هستند برای زائران که قبل از اقامه نماز در صحن مطهر حسینی عنوان می‌شوند.

محمد علی تصریح کرد: تا قبل از سال 2003 مجالی برای طرح این ارشادها حتی در حرم مطهر امام حسین (ع) وجود نداشت؛ هدف از ارائه این رهنمودها، دعوت و تشویق مردم به حضور پررنگ‌تر در نمازهای جماعت است.

قاری و مرشد آستان مقدس حسینی افزود: این رهنمودها از احادیث اهل‌بیت (ع) و منابع دینی معتبر موجود در کتابخانه امام حسین (ع) گلچین می‌شوند تا هم مجاوران و هم زائران ابا‌عبدالله‌الحسین (ع) جهت برپایی نماز به‌ صورت جماعت انگیزه و نشاط بیشتری پیدا کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بخشی از این رهنمودها نیز مربوط به مناسبت‌های دینی و نیز شرح اعمال و فضایل عبادات در ماه‌های مختلف (محرم، صفر، رمضان، رجب و شعبان) و دعاهای مخصوص این ایام است.