به گزارش کرب‌و‌بلا، محمد فراهانی رئیس بسیج مداحان کشور در سلسله نشست‌های رسانه‌ای گفت‌و‌گوی آئینی که در بنیاد دعبل برگزار شد، اظهار داشت: سازمان بسیج مداحان در سال 1389 با نظر بر این‌که اقشار جامعه به صورت تخصصی سازماندهی شوند و با هدف جذب، سازماندهی، تعلیم و تربیت مداحان تاسیس شد.

وی با اشاره به اهداف تعلیم و تربیت مداحان در چارچوب رویکردهای بسیج، افزود: این تعلیم و تربیت در عرصه‌های مختلف معرفت و علم، تربیت و اخلاق، بصیرت و مهارت خلاصه می‌شود که بسیج مداحان در این 4 عرصه فعالیت می‌کند و برای هر عرصه برنامه‌های مختلفی در این چند سال انجام شده است.

فراهانی یادآور شد: در عرصه معرفت طراحی نظام‌های آموزشی را برای بالا بردن سواد مداحان داشته‌ایم، همچنین برای نوگولان حسینی که علاقه به فراگیری مداحی دارند از سنین 7 تا 13 سال نظام آموزشی طراحی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در عرصه آموزش یک پروژه تعریف شده و یک طرح کاملا مشخص برای کار آکادمیک و دانشگاهی مداحی پیش‌بینی شده که در حال حاضر آماده پذیرش دانشجو است. 

وی افزود: برای تمام این نظام‌های آموزشی و ساختارهایی که پیش‌بینی شده بود، منابعی تدوین شد و در آن نظام آموزشی مداحی مجامع الذاکرین، قریب به 10 جلد منبع آموزشی به روش‌های مختلف آماده شده که در مجامع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی دیگر از موضوعات مهم ورود نکردن به جناح‌بندی‌های سیاسی از سوی مداحان است که امر تقبیح شده‌ای از سوی بزرگان جامعه مداحی است. 

رئیس بسیج مداحان کشور با بیان این‌که نرم‌افزاری به نام «نرم‌افزار الحان الذاکرین» با صدای مداحان تهیه و تنظیم شده است، خاطرنشان کرد: این نرم‌افزار برای بخش آموزشی ما در نظر گرفته شده است که در آن به روی دستگاه‌ها و سبک‌های مختلف مداحان برجسته کشور آواز خوانده‌اند.

فراهانی ابراز داشت: در عرصه تربیت و اخلاق یک منبع درسی «اخلاق ذاکرین» تدوین شده است، یعنی مباحث اخلاق نظری با مباحثی که در جامعه مداحی مورد نیاز است، تطبیق داده می‌شود.

وی همچنین اظهار کرد: یکی از درس‌های دائمی که در این 6 سال توسط این سازمان برگزار شده کلاس اخلاق بوده است.

به لحاظ قانونی منعی برای حضور مداحان در جناح‌بندی‌های سیاسی وجود ندارد
وی در ادامه با اشاره به نوع نظارت بر عملکرد و رفتار مداحان، بیان کرد: در رابطه با تذکر به مداحان در «شورای هماهنگی تشکل مداحان» موضوع نظارت، بررسی و تذکر به مداحان را در نظر گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: همچنین بصورت تخصصی هیئت‌ها و مداحان رصد می‌شوند و اگر احیانا برخورد یا عملکرد مداحی نیاز به تذکر داشت شناسایی می‌‌شود و در اختیار بزرگان جامعه مداحی قرار می‌گیرد تا تذکر لازم داده شود. 

فراهانی افزود: همچنین در عرصه بصیرت کارهای گسترده‌ای انجام شده است، در این راستا نشست‌های بصیرتی داریم و قبل از آغاز مراسم‌های مذهبی همایش‌های بصیرتی برگزار می‌شود، هر سال یک همایش بصیرت نخبگان مداح در مشهد بعد از ماه محرم و صفر برای همین امر برگزار می‌گردد.

رئیس بسیج مداحان کشور با اشاره به این‌که یکی از مباحث بصیرت ما آگاهی‌سازی نسبت به «فرقه شیرازی» است، تصریح کرد: در این رابطه نشست‌ها و همایش‌های زیادی که بسیار موثر بوده است برگزار کردیم.

فراهانی با تاکید بر لزوم دوری مداحان از ورود به جناح‌بندی‌های سیاسی افزود: یکی دیگر از موضوعات ما ورود نکردن به جناح‌بندی‌های سیاسی از سوی مداحان است که امر تقبیح شده‌ای از سوی بزرگان جامعه مداحی است. هر چند بطور کامل نمی‌شود در مقابل آن ایستاد، چرا که به لحاظ قانونی منعی برای این کار وجود ندارد. 

وی افزود: این امر صرفا از طریق تذکر و ارشاد قابلیت پیگیری دارد. 

یک طرح کاملا مشخص برای کار آکادمیک و دانشگاهی مداحی پیش‌بینی شد که در حال حاضر آماده پذیرش دانشجو است. 

فراهانی اضافه کرد: یکی از برنامه‌هایی که ما هر سال آن را برگزار می‌کنیم معرفی یک مداح شهید به مداحان است که مستندی از زندگی آن شهید ساخته می‌شود و در صدا و سیما منتشر می‌شود.

وی گفت: در عرصه مهارت نیز به صورت تخصصی هم منابع گسترده‌ای تدوین شده و هم کلاس‌های آموزشی مهارت‌های مداحی در سطح کشور برگزار شده است. حتی مباحث روانشناسی ارتباط با مخاطب را داریم، همچنین کلاس دستگاه‌شناسی سبک مداحی و اشعار مداحی و... در دستور کار ما بوده و در شعب مختلف کلاس می‌گذاریم. در این زمینه برای تشویق مداحان یک سوگواره نیز برگزار می‌کنیم که مداحان خبره در سرود، دستگاه و... در آن حضور دارند، از نفرات برتر در این سوگواره نیز به عنوان بازوی سازمان بسیج مداحان استفاده می‌شود.

رئیس بسیج مداحان کشور همچنین عنوان کرد: ما سعی داریم از موازی کاری بپرهیزیم و تلاش می‌کنیم خودمان را یار دیگر سازمان‌ها بدانیم، بسیج از پتانسیل مجموعه‌های کشوری و لشکری استفاده می‌کند و به تشکل‌ها کمک می‌کند، در بحث جذب باید گفت که 45 هزار نفر عضو سازمان بسیج مداحان هستند، در اصل ما تا به امروز 50 درصد جامعه مداحی را به سوی بسیج مداحان جذب کرده‌ایم.

رئیس بسیج مداحان کشور در پایان با اشاره به نقش بانوان در مداحی گفت: برای بانوان مداح دوره‌های آموزشی مرتب و منظم داریم و برنامه‌های خاصی برای آن‌ها در نظر گرفته‌ایم، دوره آموزشی برای بانوان برقرار کردیم و نشست‌های هفتگی آموزشی برای خواهران در سراسر کشور تبیین شده که از سوی اساتید برجسته نسبت به مسائل روز توجیه می‌شوند، سیاست کلی بسیج درباره بانوان براین است که فعالیت آن‌ها گسترده‌تر شود.